Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: saito 100

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard saito 100

    hej
    för att få bättre smörjning på kamaxeln finns det några knep som ni vill dela med er av .har letat i över två timmar löst om t-stycke på vevhusvent borra i framkant .låter osäkert någon som har bilder och vet något får hjälpa till


    tack på för hand Fredrik

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Såg en variant där man återanvänder oljan och därmed sparar soppa, kanske inte helt det du letade efter men intressant
    http://www.breezyhillrcflyers.com/fo...hp?topic=282.0
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Såg en variant där man återanvänder oljan och därmed sparar soppa, kanske inte helt det du letade efter men intressant
    http://www.breezyhillrcflyers.com/fo...hp?topic=282.0
    Den varianten har jag fabriksmonterad på en SC .72:a.
    Dock smörjer den väl inte kamaxeln, däremot återanvänder den vevhustryckets ´spillolja´, som sugs in i förbränningen igen....
    Tanken ska väl vara att få mindre kladdig kärra.
    Retroholic!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Jo dom artiklarna såg jag. Har läst att kamaxel får dåligt med olja. Då vevhus ventilation går ut bak så kommer inget fram. Tydligen vanligt på Saito 100. Även sämre lager på visa. En fördel är att oljan åter cirkulerar mindre kladd

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    ingen som har några bra förslag. tänker plocka isär motor .något man ska tänka speciellt på angående saito motor

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag hade också smörjningsproblem för kamaxeln. Det lät illa efter några minuters flygtid och när jag öppnade upp var det snustorrt. Problemet tycks bestå i att det visserligen finns en oljekanal fram till kamaxeln men inget utlopp vilket gör att det aldrig blir något flöde av olja. Onekligen ganska klantigt av SAITO kan man tycka. Jag borrade och gängade ett hål för en trycktanksnippel på sidan av kamaxelhuset på min FA-100. Efter det har jag inte haft några problem med smörjningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150801_192210.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	137,7 KB 
Id:	53734

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag hade också smörjningsproblem för kamaxeln. Det lät illa efter några minuters flygtid och när jag öppnade upp var det snustorrt. Problemet tycks bestå i att det visserligen finns en oljekanal fram till kamaxeln men inget utlopp vilket gör att det aldrig blir något flöde av olja. Onekligen ganska klantigt av SAITO kan man tycka. Jag borrade och gängade ett hål för en trycktanksnippel på sidan av kamaxelhuset på min FA-100. Efter det har jag inte haft några problem med smörjningen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150801_192210.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	137,7 KB 
Id:	53734
    har du pluggat igen original utlopp

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nej

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    okej .går bägge ut i det fria eller går någon in i insugsröret

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    funkar mycket bra drog även upp till insugnings röret .pluggade igen original vevhus ventillasion

  11. #11

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Vire och alla andra.
    Fick ögonen på din artikel och skiver hur jag gjorde med min Saito 300T där jag fick problem med kammen och lyftarna som började skramla nästan omgående efter bara någon timma i drift. Trodde naturligtvis att det var ett fabrikationsfel och lämnade motorn till Lars Lindström (sign saito) som är Saitos representant när det gäller garantier. Inget fel på motorn, men kammen måste smörjas.

    Detta tipset fick jag från Lasse och har använt det sedan 2008 och motorn går klockrent än i dag med flitig användning.
    Tipset: Fyll en oljekanna med olja (jag använder klotz) pumpa in olja via nippeln under kammen och vrid sedan runt motorn några varv och du har en kamaxlel som får ordentlig smörjning. Denna rekommendation ska visst stå i Saito´s manual. Numera gör jag sålunda; sätter fast slangen från oljekannan till nippeln slår igång motorn på tomgång och pumpar in olja medanden är igång. Stannar motorn tar bort slangen och flyger. Inga problem efter 7år, och aldrig plockat isär motorn under dessa år.

    /Lelle
    /Lelle

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    58
    Jobb
    pensionerad Bilmekaniker
    Klubb
    Tullning mf samt på Öland borglanda moddellflyg

    Standard

    heja Lelle
    kull att läsa dit inlägg.
    Jag har bland annat en saito 100, har alltid tryckt in olja inga missljud eller torra kammar.
    lite mera jobb att modifiera motorn än att bara trycka in lite olja före å efter flygdagen.
    Lasse Tullinge mf

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej Vire och alla andra.
    ... Detta tipset fick jag från Lasse och har använt det sedan 2008 och motorn går klockrent än i dag med flitig användning.
    Tipset: Fyll en oljekanna med olja (jag använder klotz) pumpa in olja via nippeln under kammen och vrid sedan runt motorn några varv och du har en kamaxlel som får ordentlig smörjning..
    /Lelle
    Problemet är att på åtminstone den Saito FA-100 som jag äger finns ingen nippel under kammen. Den enda nippel som finns sitter i bakplattan. Därav att jag behövde modifiera min motor med en egenmonterad nippel i kamaxelhuset. Det kan vara så att senare utgåvor av motorn förses med denna modifiering redan vid tillverkningen.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard Saito100

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Problemet är att på åtminstone den Saito FA-100 som jag äger finns ingen nippel under kammen. Den enda nippel som finns sitter i bakplattan. Därav att jag behövde modifiera min motor med en egenmonterad nippel i kamaxelhuset. Det kan vara så att senare utgåvor av motorn förses med denna modifiering redan vid tillverkningen.
    Lika på min saito 100 och 180 .har borrat om vevhusventilationen till kamaxel lockett sedan dragit returen till insugnings Röret .verkar fungera bra

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Detta var ny info för mig, är inne på min femte Saito och har aldrig behövt smörja extra.(en 30a, två 91or och två 82or)

  16. #16

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Saito Visa inlägg
    heja Lelle
    kull att läsa dit inlägg.
    Jag har bland annat en saito 100, har alltid tryckt in olja inga missljud eller torra kammar.
    lite mera jobb att modifiera motorn än att bara trycka in lite olja före å efter flygdagen.
    Lasse Tullinge mf
    Hej Lasse. Ditt tips är ovärderligt.
    /Lelle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •