Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ljusslingor på mitt plan

  1. #1

    Standard Ljusslingor på mitt plan

    Hej!

    Har suttit och funderat lite på hur det skulle fungera och om det skulle fungera, att sätta typ LED ljusslingor längs med mitt Dynam Sbach 342 för att kunna flyga även när det börjar skymna? Är väldigt dålig på elektronik, någon som har nå ideer på hur man skulle kunna gå tillväga?

    Tacksam för svar!

    Med vänlig hälsning,
    Joakim

  2. #2
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    ja det er ikke noget problem. De vil selvfølgelig tage lidt kraft, men ikke mye. og sæt dem på undersiden af vingerne om du skal have dem andre steder end på kroppen. På oversiden vil de skape turbulens og mindre lyft. Der findes speciell led-kapler for dette. Du kan også fåtag i små 12v led "pære" som passer fint i balansestikket. De Lyser som bare f.... og bruger 1,2 w. http://www.harald-nyborg.se/led-lamp...-smd-3185.html de er på størelse med en 5 kr og vejer 5 gram. har køpt to i dk for 9dkkr stykket. tænker at bruge dem på en bryder som landingslys.

  3. #3

    Standard

    Skulle behöva få förklarat lite närmre för mig exakt vad som behövs och hur det skulle kopplas för att göra det möjligt.

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag har led-slingor i 2 av mina foamiesar, en Toro-vinge och en Stinson.
    Jag skar helt enkelt en lång skåra i vardera vinge, tryckte ner led-listen i skåran och limmade ihop vingen igen.
    Detta gör att det lyser igenom vingarna på både över- och undersida. Dessa är ju i EPP, som ju inte har samma densitet som "friggo" som din verkar vara gjord i, så vet ej hur det funkar på din kärra.
    Satte även ledlister på kroppens över- och undersida, men då direkt på utsidan.
    Ledlisternas kablar lödde jag sen fast på en balanseringskontakt som jag ansluter på ackens balanseringskontakt.



    Kolla slutet, med eget landningsljus...

    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag köpte 12V-ledslingor som jag kopplar direkt på 3S LiPo, samma som driver motorn. Det har jag på undersidan av min TekSumo (900mm vinge)
    fredrik

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag köpte 12V-ledslingor som jag kopplar direkt på 3S LiPo, samma som driver motorn. Det har jag på undersidan av min TekSumo (900mm vinge)
    Jo, kör båda mina med 3S oxå, har kopplat de båda yttersta sladdarna i balanseringskontakterna = 12V

    Syns dina slingor igenom vingen?
    Man flyger ju mest med ovansidan emot sig...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Jo, kör båda mina med 3S oxå, har kopplat de båda yttersta sladdarna i balanseringskontakterna = 12V

    Syns dina slingor igenom vingen?
    Man flyger ju mest med ovansidan emot sig...
    Jag satte slingorna så det ska synas skillnad på upp och ner på den mörkröda teksumo. Vinge är svår att flyga uppåner. .. , jag får nog sticka till Australien för att klara av det (upp är som bekant ner i Australien).
    fredrik

  8. #8
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    " jag får nog sticka till Australien för att klara av det (upp är som bekant ner i Australien). " det blir sku da vanskelig at stå på hovedet og flyve. Send bare flyet med long range fpv. så står du ret og flyet på hovedet.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sök på ebay efter Cree XM L2 så finner du. Just nu t.ex. denna annons

    http://www.ebay.com/itm/4X-Cree-XM-L...MAAOxy63FSu6Ho

    Jag garanterar att de syns, jag har 3 st på cykeln och de lyser upp marken 100 meter bort. 10W så de suger kräm ur batteriet. Behöver 3,7V drivning (1S LiPo). Sätt 3 i serie till en 3S LiPo.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •