Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: eAk 250 Race Frame

  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard eAk 250 Race Frame

    Här är min färdiga ritning.
    Ska orka fräsa ut den också och testa den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vip Racequad 02.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	46,7 KB 
Id:	53737

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Nu är ramen fräst. Ska montera ihop den. Kan bli tight att få dit fpv kameran märkte jag efter fräsning precis samma storlek som linsen typ. Men i värstafall går det ifall man skruvar fast dom efter man monterat kameran.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150802_233630.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	53750

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150802_233620.jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	86,7 KB 
Id:	53751

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150802_233611.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	53752

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150802_233600.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	68,0 KB 
Id:	53753

    Sådär då var den nästan helt mobterad. Bara fixxa till kablarna som är lite långa och löda dit en xt60 kontakt också.

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Spännande!

    Vad var syfte och målet med att designa den egna ramen? Några särskilda egenskaper du var på jakt efter?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Spännande!

    Vad var syfte och målet med att designa den egna ramen? Några särskilda egenskaper du var på jakt efter?
    Minskat luftmotstånd, Minskad vikt och kvadratisk.

    Funderar på att kanske sälja den som ett uppgraderings kit till zmr 250. Efter att hag har provflugit den. Då om man har en zmr250 har man alla skruvar som behövs.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    För att optimera luftmotståndet, borde det grundläggande inte då vara att vinkla motorerna ca 40 grader framåt och ha asymmetriskt landningsställ så man kan landa i hovring men när man kör full forward flight så är ramen nästan plan? Eventuellt låta bakre armarna vara på ovansidan buren för att få dem skära ren luft (om man vinklar motorfästet 40grader).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    För att optimera luftmotståndet, borde det grundläggande inte då vara att vinkla motorerna ca 40 grader framåt och ha asymmetriskt landningsställ så man kan landa i hovring men när man kör full forward flight så är ramen nästan plan? Eventuellt låta bakre armarna vara på ovansidan buren för att få dem skära ren luft (om man vinklar motorfästet 40grader).
    Kan man också göra. Men det får bli en annan ram. Detta öt en kompromiss mellan minskat motstånd och hållbarhet. Ytan är mycket mindre än de flesta andra. Annars är det bästa en boll i mitten bara. Denna ramen klarar också reglerna att vinklade motorer ej är tillåtna.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Sådär var ute för en maiden. Den flyger riktigt fint Ska bara hysta på lite mera I så den håller nosen rätt när man släpper gasen helt.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    He he ökade gyro LPF till 98 och ändrat I nu. Så la jag på 0.3 TPA. Den flyger som en dröm.

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Härligt! Kul när en design går i lås och funkar som man vill.

    Märker du någon väsentlig skillnad i luftmotstånd mot tidigare ramen med?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Härligt! Kul när en design går i lås och funkar som man vill.

    Märker du någon väsentlig skillnad i luftmotstånd mot tidigare ramen med?
    Har bara flugit hemma bakom huset, märker mest bara att den flyger väldigt locked in. Den går fort också. Måste ha någon med samma setup att flyga jämnte för att jämnföra. Ska göra ett experiment med att ändra looptime till 1650 istället för 1600 också. med 1500 blir motorerna varma och har sync problem.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    3S test flygning

    Skit det hade växt igen med sly i skogen annars hade jag kommit runt. Var inte så sist jag kollade där.


  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ohoj! Riktigt rapp på 3S Snyggt byggt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Den nya ser riktigt nice ut.
    Smart att göra den så smal, borde bli mindre luftmotstånd. Sen vet inte jag om luftmotståndet påverkar tillräckligt mycket för att det skall märkas men det kan ju inte skada. Det ska bli spännande att raka mot dig och se om det blev någon skillnad. Nä, nu måste jag ut å träna. Over and out.

  16. #16

    Standard

    Grym respons och fart. Har du provat sätta acc_hardware = 1 / emf_avoidance = 1 i CLI ?
    Provade det häromdan.
    Den första stänger av beräkningar för accelerometer / levelmode så finns bara rate kvar men man får mer processorkraft över, den andra överklockar till 72mhz. Min looptime blev iaf mycket stabilare med dessa två. Du kanske redans visste detta men tänkte kan posta iaf om nån annan inte visste

    Horizon och Angle mode försvinner helt så man vet. Finns inte ens kvar i mode tabben hehe.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Grym respons och fart. Har du provat sätta acc_hardware = 1 / emf_avoidance = 1 i CLI ?
    Provade det häromdan.
    Den första stänger av beräkningar för accelerometer / levelmode så finns bara rate kvar men man får mer processorkraft över, den andra överklockar till 72mhz. Min looptime blev iaf mycket stabilare med dessa två. Du kanske redans visste detta men tänkte kan posta iaf om nån annan inte visste

    Horizon och Angle mode försvinner helt så man vet. Finns inte ens kvar i mode tabben hehe.
    Kan ju vara värt att testa. Trodde den var på 72mhz default.
    horizon och angle anväbder jag ju inte. Det gjorde stor skillnad på min andra att stänga av blackbox. Så ska testa detta också så kanske jag får renare motor ljud.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Grym respons och fart. Har du provat sätta acc_hardware = 1 / emf_avoidance = 1 i CLI ?
    Provade det häromdan.
    Den första stänger av beräkningar för accelerometer / levelmode så finns bara rate kvar men man får mer processorkraft över, den andra överklockar till 72mhz. Min looptime blev iaf mycket stabilare med dessa två. Du kanske redans visste detta men tänkte kan posta iaf om nån annan inte visste

    Horizon och Angle mode försvinner helt så man vet. Finns inte ens kvar i mode tabben hehe.
    Jag har inte datorn tillgänglig, därför måste jag fråga.
    Vilken version på Cleanflight är det som gäller för denna funktion. Jag flyger också bara rate så de andra lägena behövs inte.

  19. #19

    Standard

    Schysst design! Påminner lite om "alien quad" med den smala profilen: http://impulserc.com/

    Vad väger ramen?

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr. Rosso Visa inlägg
    Schysst design! Påminner lite om "alien quad" med den smala profilen: http://impulserc.com/

    Vad väger ramen?
    Ingen aning har ingen våg. Men lättare än min andra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •