Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Rolla med quad

  1. #1

    Standard Rolla med quad

    Vet inte om tråden hamnar rätt nu, annars är det bara att flytta den.

    var ute igår och körde med min quad och vågade pröva att rolla med den för första gången och det gick bra.
    Men blev inte alls som man ser på alla filmer..

    Höll samma gas under hela rollen och hade jag mindre gas så vela den knappt rolla runt.. och under rollningen så tappade jag väldigt mycket höjd.

    Gör jag fel eller blir det så på en 330 ram? utan måste man ha en ~250 ram för sån köring?

    tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vad har du för kort?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Är denna quad http://www.helipal.com/product_info....ducts_id=12322

    och med ett kort som heter CC3D with customized settings

  4. #4

    Standard

    Om du vill att den ska rolla snabbare så ökar du "rate mode response" och max rate limit" i open pilot.

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Varför inte lära från David Windestål
    KK2 men principen är samma. För att inte tappa höjd drar man ner gasen så inte lyftkraften trycker ner koptern när den är halvvägs igenom rollen/flippen. Man får träna och hitta timingen och hur mycket man behöver dra ner.


  7. #7

    Standard

    Tack för klippet =) Hittade dock inte inställningen i Openpilot :/

  8. #8

    Standard

    Jag försöker att "hoppa" till med multirotorn - inte för att det genererar så mycket kraft men mestadels då att jag drar igång muskelminnet. Sen drar jag av gasen o flippar/rollar o drar upp gasen när jag kommer runt. Gör man inte det blir det trubbel och marken närmar sig en oroväckande snabbt - ofta när man är upp och ner. Din multirotor bör vara inställd så att den klarar minst ett varv i sekunden annars blir resultatet att man tappar jättemycket flyghöjd.

    För mig är det mycket svårare att göra dessa manövrer i FPV än i line of sight av någon anledning. Jag flyger en 280 quad på 3s o en 340 hexa på 4s - hexan är väldigt mycket enklare att flippa för att den har så mycket mer kraft. Jag upplever att det är enklare att flippa o rolla när det går fort fram antagligen för att man inte hamnar i sin egen prop wash som tenderar att göra att man sjunker mycket snabbare.

  9. #9

    Standard

    Inställningen ligger under Configuration tabben, Stabilization - klicka för advanced o under Rate mode response (deg /s) står det antagligen 220 - det är 220 grader per sekund vilket är lite långsamt för rolls o flips. Testa 300- 360 vilket är mycket mer. Du måste även ställa in max rate till ett värde som är högre - typ 400. Det är per axel o din quad blir mycket mer känslig att flyga så var försiktig o ställ in expo på sändare om den är för känslig.

    Detta gäller rate läge, flyger du stabiliserat är det andra variabler som ändras.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Inställningen ligger under Configuration tabben, Stabilization - klicka för advanced o under Rate mode response (deg /s) står det antagligen 220 - det är 220 grader per sekund vilket är lite långsamt för rolls o flips. Testa 300- 360 vilket är mycket mer. Du måste även ställa in max rate till ett värde som är högre - typ 400. Det är per axel o din quad blir mycket mer känslig att flyga så var försiktig o ställ in expo på sändare om den är för känslig.

    Detta gäller rate läge, flyger du stabiliserat är det andra variabler som ändras.

    Tack! =)
    Utmärkt svar

  11. #11

    Standard

    Var ut ikväll oc provade en sväng med dom nya inställningarna. Var lite snabbare men går det att öka ännu mer? Eller blir den okontrollerbar då?

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är ju ganska mycket upp till var och en pilot vad för inställningar man är bekväm med. Tex de inställningar jag flyger med generellt kan inte min kompis flyga med alls då det är för kitsligt, medan med hans inställningar känner jag inte att jag har någon direkt kontroll över farkosten för den känns för seg.

    med andra ord, testa vad som passar just dig
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Standard

    Sant som skrivet ovan. Vissa tycker det e bäst med ett varv per sec o ingen expo o andra vill ha 2 o massa expo. Eftersom du flyger cc3d kan du testa rate+ läget om du tycker finkänsligheten inte bör ökas på mitten av spakarna. Då får du en massa mer rate i ytterkanterna på spaken.

  14. #14

    Standard

    Ok får pröva mig fram ikväll =)
    är det samma inställningar när man vill göra volter med quaden? Eller ska jag ändra något annat då?

  15. #15

    Standard

    Rate mode response o limit är separat var varje axel - brukligt är att ha samma på pitch o roll o lägre på yaw. Så har du tex. höjt på pitch o sen testar med rollar så märker du ingen skillnad. O kom ihåg att limiten måste vara högre än response.

  16. #16

    Standard

    Ok, kör med 360 och 400 limit nu som det tipsades om ovan.
    får pröva lite imorgon när det är bättre väder

  17. #17

    Standard

    Flyg med rattitude istället. Då gör du flips väldigt enkelt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •