Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: mixning med Futaba T14sg

  1. #1

    Standard mixning med Futaba T14sg

    Hej!

    Jag har ett plan (flygande vinge) utan sidoroder, brukar kalla det för blå vinge eller platta typ. Den ser ut som en halv måne med motorn längst fram i mitten och två roder där bak. Problemet är nu att jag lyckas inte fixa så att dem två rodderna agerar som skevroder och höjdroder, men minns inte helt hur det vart till slut då pappa lånade mottagaren till sitt nybyggda plan för att jag inte lyckades fixa det och orkade inte krångla mer med det men nu hade jag tänkt fixa det då den var rolig att flyga det med med min gamla Futaba sändare där det var lätt att fixa och så stod det i manualen men inget på den nya eller så har jag missat det men kollat som en tok.

    Om ni skulle vilja hjälpa mig med att mixa så båda rodderna rör sig när man rör skeven och inte en utav rodderna. när jag drar t.e.x sidoroder så rör sig den andra så typ att ta bort sidorodret och mixa så dem samarbetar som skevroder och höjdroder.

    som det står nu så är det såhär i model type:

    Type: Airplane
    Wing: Flying Wing
    2 AIL
    Rudder Normal

    och har FASST-7CH för vi har dem gamla mottagarna eller var det var för skillnad (inte så insatt då min pappa hjälpt mig mycket men han vet inte hur man fixar detta) men inte det nya fasstest osvKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	flygande vinge.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	53746

    påminner om den men motorn där fram och som en halv måne där motorn är och rak där bak så båda rodderna är riktade rakt bakåt.

    Hittar inget i manualen eller på nätet så skulle uppskatta om någon ville hjälpa mig

    mvh Henke

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ser rätt ut. Kolla i servomenyn vilka kanaler som rör sig så kan du se vilka du bör koppla in dig på

    Båda borde röra sig
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Henrik- Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flygande vinge.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	76,2 KB 
Id:	53746
    Hahaha! Var hittade du en bild på min vinge? :-D Jag byggde den för nåt år sedan:
    http://forum.motorportalen.net/viewt...8&hilit=wingen
    Den flög så sjukt uruselt så det finns inte. Den flög bäst före jag fick en massa tips. :-o

    Sen va vi flera som byggde halvmånevingar som du pratar om: http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=11560
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Gå till Model Meny och välj Ele till Camber och ändra allt till +100.
    Som default står alla värden på -100 så får du allt att gå rätt väg.

    Type - Airplane
    Wing - Flying Wing
    2ail
    Rudder - Winglet (spelar kanske ingen roll hur du har den här)

    Lycka till
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Gå till Model Meny och välj Ele till Camber och ändra allt till +100.
    Som default står alla värden på -100 så får du allt att gå rätt väg.

    Type - Airplane
    Wing - Flying Wing
    2ail
    Rudder - Winglet (spelar kanske ingen roll hur du har den här)

    Lycka till
    Man behöver väl inte göra sådana grejer för att få till en deltamix. Det har inte jag gjort i allafall?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Så har jag det på mina vingar och kanal 1 och 6 kopplade.
    3:an till gasen.

    Hade problem med att få allt gå rätt på första vingen.
    Den andra vingen som jag installerade fungerade allt på en gång utan att jag behövde göra något.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #7

    Standard

    Va det så att T14SG hade "plockat bort" vanliga Elevon-funktionen som tex T10CP hade (som jag har)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Ditt val är rätt d.v.s.
    Type: Airplane
    Wing: Flying Wing
    2 AIL
    Rudder Normal

    Servo kopplas till kanal 1 och 6
    I meny "Linkage Menu" - "Endpoint" - Ail (kan 1) samt Ail 2 (kan 6), där ställer du in höjdroderutslaget, genom att använda + eller - för utslag får du rodren att gå åt "rätt" håll.
    Därefter går du till meny "Model Menu" - "Ail Diff" och ställer utslag för skevrodren.

    Det går att ställa alla roderutslag individuellt per roder med dessa två menyer.
    Du behöver inte trixa med andra mixerfunktioner
    Senast redigerat av Kenny den 2015-08-03 klockan 10:36.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  9. #9

    Standard

    Okej, ska testa det sen. Jag har bara en 4 kanalig mottagare men då sätter jag bara ena på 4:an istället för 6:an? Tex vänster till 1 och höger till 4?

  10. #10

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då är det enklast att flytta ail2 till kanal 4 i sändaren, I 14SG har du i stort sett obergränsade möjligheter till placering av funktioner till kanaler.
    Senast redigerat av Kenny den 2015-08-03 klockan 10:55.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  11. #11

    Standard

    Kolla under FUNCTION meny var kanalerna hamnar för AIL och AIL2 och plugga i servona rätt, kolla så du tex. inte har pluggat i ena skeven på sidans kanal.
    Jag kopiererar brasklappen jag skrev till mej själv för några år sen, flög med nån frsky 4-kanalare och ville ha servona på kanal 1 o 2 (har för mej futaban gjorde dem till 1 o 6 default)
    (Under FUNCTION så ställ även in kanal 3 till MOT i stället för THR för eldrift, då får du upp frågan om reversering och har div inställningar under MOTOR menyn som kan vara användbara i stället för tex THR CUT som finns i nån meny)


    LNK - MODEL SEL. - skapa en ny modell

    LNK - MODEL TYPE
    Välj AIRPLANE, FLYING WING, 2AIL, NORMAL

    LNK - REVERSE - kolla att MOTor är REV vid eldrift

    LNK - FUNCTION
    gå till 2 och ändra den till AIL2, --, --
    Gå till 6 och ändra till AUX2, --, -- (som var 2's default)

    Om mixen, ailreon, skeven, går åt fel håll pröva ändra under:
    MDL - ELE->CAMBER genom att ändra alla -100 värdena till +100

    Om höjden, elevator, går åt fel håll, pröva REVersera CH1 and CH2

    Krånglar det så byt plats på CH1 o 2 fysiskt (servon vs mottagaren) och gör om.

    När allt funkar, kolla servo rörelser, stötstänger mm, speciellt vid ytterlägena (dvs när spaken är i nåt av de fyra hörnen)
    Om nåt servo stångar i botten så kan du antingen pröva mixen ELE->CAMBER och ändra värdena till tex 80 i stället för de där 100 ovan.
    Andra alternativet är LNK - END PONT och sätta LIMITs för CH1 and 2 (de värdena som default är 135 har jag för mej, minska dem)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12

    Standard

    Okej, tackar för svaren när jag får tillgång till mottagare. Jag ska nog ta och kopiera det du skrev så jag har det. Har även ett 3 kantigt plan men samma princip som detta så lät behöva det då också. Hör av mig om det skiter sig men tack så länge

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •