Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Elkonvertering av Stick 40

  1. #1

    Standard Elkonvertering av Stick 40

    Hejsan!

    Jag har ett gammalt Stick 40 som stått i garaget senaste 20 åren ungefär.
    Nu har jag hittat ett RC-fält på orten som jag inte känt till sedan tidigare, och vips kom suget att flyga tillbaka.
    Nu är det ju så att det sitter en gammal igensmetad OS40 på den, och förbränningsmotor känns väl inte så smidigt 2015...

    Därför har jag suttit några kvällar och letat efter komponenter och guider för att kunna elkonvertera detta plan.
    Har dock egentligen inte en aning om vilka komponenter som skulle passa.
    Har lyckats läsa mig till att man rekommenderar 170-230W/kg för ett nybörjarplan som detta...men har samtidigt hört att det är bättre med för mycket än för lite kraft...

    För er som inte känner till Stick 40, så är det ett högvingat nybörjarplan med en spännvidd på ca 150cm och en vikt mellan 2.3-2.7kg (vet inte om det är med eller utan teknik...var det som stod på specarna på hemsidan iallafall).
    Propellern som sitter på nu är 10x6...om det har någon betydelse...och mycket större propeller går nog inte på. Den är inte många cm från marken då den står horisontellt på framhjulen.

    Ett annat problem är att detta plan har ett "horisontellt motorfäste" dvs, det finns ingen vertikal "platta" att montera en elmotor på, utan man måste antagligen hitta ett 90gradigt motorfäste...

    Har suttit å kollat på bl.a Hobbyking på motorer runt 700-900W och dryga 1000kv...men jag kanske är HELT ute och cyklar!?

    Det jag är ute efter är dels tips på motormontering på detta plan, samt komponenter (motor, motorfäste, ESC samt batteri), som skulle passa i planet och ihop med varandra. Gärna länkar om det finns.

    (i brist på el-motor så söker jag även tips på hur man rengör en os40 som inte varit startad senaste 20 åren...men det tillhör nog en annan forumkategori)

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Lägg upp lite bilder på nosen. Jag trodde Stick hade en platta fram (motorspant) där motorn satt i sitt plastfäste helt exponerad så det var ett enkelt "bolt on" projekt?

    Närmare 1000W låter saftigt men det kanske är där man hamnar med en elmotor. Min ~600g 3D maskin har typ 250W och accelererar vertikalt så det låter ju som man kan behöva lite mer med en stor modell.

    Jag tror att vikten är flygklar men du kan ju väga Sticken utan motor, tank mm.

    Du kan titta på två lite mer "seriösa" motortillbehör sidor; E-flite och Hacker för att få lite mer kött på benen.

    http://www.e-fliterc.com/PowerSystem...Brushless.aspx
    http://www.hacker-motor.com/download...ntriebsfinder/

    Alternativt letar du på rcgroups eller tittar på HK på någon modell som liknar din och "knycker" setupen rakt av.

    Motorn kan du lägga i en glasburk med metanol, aceton eller thinner. Ta bort ev packningar först.
    (En "ricinoljekörd" motor kan dock bli kass av att tappa sin gamla intorkade ricinoljefilm)
    Senast redigerat av KristofferR den 2015-08-22 klockan 17:25. Anledning: stafvel
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Erik78 Visa inlägg
    i brist på el-motor så söker jag även tips på hur man rengör en os40 som inte varit startad senaste 20 åren...men det tillhör nog en annan forumkategori
    Om den inte är kullagrad så är det relativt enkelt att få igång en gammal motor. Är den kullagrad så kanske dessa behöver bytas också. Man kan först prova med att blötlägga hela motorn (förgasare och allt) i bränsle över natten, metanol och nitro brukar lösa upp den gamla ricinen om det får tid på sig.

    Räcker inte det så är nästa steg att värma för att mjuka upp den intorkade ricinoljan, man kan lägga den i kokande vatten tex. Öppen låga är inte så lämpligt om man har haft den i bränsle först....
    Kör så det ryker!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min åsikt är att gamla f d metanol-kärror sällan blir bra att elkonvertera främst för att dom alltför ofta är väldigt tungt byggda - i motsats till kärror som från början konstruerats för att drivas av elmotor.
    Roger
    PS: Går metanolrovan tungt så prova med att värma upp den med en elfläkt, varmluftspistol e likn. Sen brukar det gå att få isär den och rengöra a'la Cox metod ovan. Är man slö så värmer man upp den, ser till att den roterar bra och dra i den lite metanolsoppa och provstartar sen.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Är det en Balsa USA Stick 40?

    /Bo

  6. #6

    Standard

    Hej igen!

    Lyckades igår få motorn "på banan" igen. Sprayade 5-56 både i "luftintaget" och i cylindern och efter mycket snurrande och sprayande så gick den runt perfekt! Det svåraste var "gasreglaget"...ventilen till luftintaget som helt kärvat ihop.
    Men 5-56 och varmluftspstol...samt lite småvåld och mycket tålamod, gör att den nu rör sig så gott som ny!
    Med andra ord är motorn säker i kalasskick...nu kom nästa problem...för å pröva motorn krävs ju soppa...tyvärr har alla butiker i närområdet som jag känner till, lagt ner...å bränsle får ju inte skickas på posten...så där blev det stopp. Har heller ingen glödtändare iom att MC-batteriet i fältlådan sedan länge kasserats...
    Försökte dessutom få igång elektroniken igår. Sändaren (en gammal 3.5GhZ? Hitec) verkade gå igång efter lite rengöring av ärgade kontaktbläck...men inte ett liv i den interna tekniken i kärran...trots nya batterier. Märks att den stått still i runt 20 år.

    bem: Japp, det är en Balsa USA Stick 40. Den där motor och tank sitter fritt framtill på planet.

    KristoffeR: Här är en bild på hur planet ser ut...dock inte mitt plan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Stick 40.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	146,1 KB 
Id:	54110

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Den blir nog inte alltför dålig med elmotor. Långsam med mycket vinge. Troligen kan du köra runt sakta med låg effekt. Men väg den utan motor och tank, så den inte är "alltför tung" tex som McRegor befarar.

    Ett motorspant av en bit plywood är ju bara att limma/skruva dit om du sågar bort lite lagom mycket av det befintliga.

    Jag tänkte felaktigt på Stik med lådkropp från Great Planes - den är skuldervingad och gärna med Red Baron tema på.

    jag googlade lite på Balsa USA stick 40 och lade till electric, brushless, LiPo och fick lite träffar från engelskspråkiga RC forum bild på ett plan (utan info tyvärr)
    http://www.rcuniverse.com/forum/elec...k-40-plus.html
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Om nu inte radion funkar - det kan nog vara ovisst om det är sändaren eller mottageren som inte fungerar som den ska. Att sändaren ser ut att ha gått igång betyder tyvärr inte att den sänder signal till mottagaren som den ska. Men du skulle ju kunna skaffa en ny 35 MHz mottagare på samma frekvens som du har och hoppas att det blir "kontakt".
    Eller en sån här mottagare kan funka också om du misstänker att din Hitec mottagare är kaputt:
    http://www.rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=9
    http://www.corona-rc.com/coProductE....sName=Receiver

    Prova utan strömbrytare på mottagarsidan. Kolla mottagarantennen att den verkar hel.
    Har du helt nya batterier i sändaren och till mottagaren? Kolla sändarantennen, gör ren den med t-sprit elller liknande så alla delar av teleskopen har ordentlig kontakt. Kolla kristallen i sändaren och mottagaren att de har bra kontakt i sin hållare (om de är utbytbara).

    Dock all elektronik har ett "bästa före datum" så frågan är om du skall ge dig upp i luften med din Stick 40 med så gammal radio även om du får igång den?
    Om du har tight budget för projektet (står du är IT student, så kanske måste tänka noga på vad slantarna skall gå till) så kan du ju köpa en billig 2.4 GHz tjingtjong radio från Hobbyking för en spottstyver, kanske inget man använder till nåt dyrare plan men lär få upp din Stick 40 i luften utan nån större risk för folk och fä på marken.

    Vad heter din Hitec radio (modellbeteckning på sändare och mottagare)?

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Ett bra riktmärke brukar vara vikten som du ska ersätta för att hålla CG på rätt ställe.
    Batteri och elmotor bör väga ungefär som Metanolmotor och tank.
    El setuper brukar vara löjligt lätta i jämförelse.
    De som jag byggt om har haft en tendens att bli för lätta i nosen så man får Blya ner dem.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Ett bra riktmärke brukar vara vikten som du ska ersätta för att hålla CG på rätt ställe.
    Batteri och elmotor bör väga ungefär som Metanolmotor och tank.
    El setuper brukar vara löjligt lätta i jämförelse.
    De som jag byggt om har haft en tendens att bli för lätta i nosen så man får Blya ner dem.
    Det måste ju vara ett ickeproblem att elkonvertera denna maskin. Men som ovan nämner så måste man ju givetvis se till att man behåller CG på rätt ställe.

    En gammal .40 motor är inget man väcker döda med, så det är en väldigt enkel och billig sak att ersätta en sådan. Exakt hur du gör spelar mindre roll men gräv inte fast dig i att det inte får plats större propeller än 10", för det är ju också ett ickeproblem att bygga nytt landställ, eller bara montera större hjul. 13" blir väldigt mycket effektivare än en 10" prop nämligen.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •