Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lil3Der, värd att skaffa?

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Lil3Der, värd att skaffa?

    Tjenis, jag har kikat på denna lite granna och vill ha lite input vad ni tror om den?



    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...16mm_ARF_.html

    Specs:
    Wingspan: 1016mm
    Length: 924mm
    Wing Area: 27.3 dm2
    Flying Weight: 650g

    Rekommenderad utrustningen:
    2217 1100kv Outrunner Motor
    20A ESC w/BEC
    3S 11.1V 1300~1500mAh Lipoly Battery
    4 x 9g Servo
    10x4.7 prop


    Jag har har all elektronik från en 1m EPP 3D kärra som har en del lim på sig i dagsläget och jag funderar på att pensionera.

    Detta är mer en funflyer än en 3D kärrra men borde funka för lite hovring? Skevrodrena ser lite klena ut men höjd och sidoroder verkar kunna pusha en hel del. Som en OK pilot men nybörjare/medioker på 3D (kan hovra och tumla runt men inga snygga rolling harriers ännu).

    I kort letar jag inte efter en über 3D kärra, utan en rimligt precis funflyer som man kan busa med och hänga upp i luften.

    Vad har ni för inspel på denna? Spontant verkar inte stjärtfjädrarna vara i linje med vingarna vilket nog gör att den uppför sig olika inverterat som rättvänt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Precis lagom stor modell att passa i hatthyllan så att den kan vara med och tas ut för att flyga på en minut.
    Balsa är ju betydligt lättare att hålla snygg än skum.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Stjärtfjädrarna ? Gissar att du menar stabilisatorn - eller stabben som den brukar kallas.
    Dess placering i höjdled har nog ingen större påverkan på hur kärran fungerar inverterat utan det är nog andra saker som styr mera - t ex vingens profil och anfallsvinkel. Men som det ser ut på bilden så är det noga inga direkta problem med detta.
    F ö tror jag inte på den som 3D-trainer men som vanlig "busflygare" kan den nog fungera.
    Och som Patrik redan sagt - lagom storlek för att alltid kunna ligga med i bilen.
    Roger

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Borde vara snarlik erfarenhet som med Couger 2000, lite mer vikt och fart i den dock.

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Då är en Lil3der beställd och på väg Skall bli spännande att se hur den uppför sig Bilder och inspel kommer när den landat.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gammal design som inte hänger med idag. Går utmärkt att hovra med denna typ, men det kräver betydligt mer rätt input eftersom den inte orkar tillbaka med hjälp av kompensering som moderna modeller gör. Köper man som 3D modell blir man besviken, köper man den som sportmodell eller oldtimer för den delen blir man nog nöjd
    Superhero

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan nog bli skitkul att flyga med och busa runt med, och lite prophang ^^

    Sambestälde med en polare då han skulle ha ett gäng LiPo från EU lagret och sparade därmed 15$ frakt. Paketet har nu kommit till honom och kommer landa hos mig i veckan.

    Fantastiskt hur lite information det finns om detta planet på nätet. Om man googlar "lil3der" så hamnar denna tråden bland toppresultaten, så känner mig skyldig att fylla på med information och upplevelser.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den kommer prydligt förpackad. Vingen i ett stycke




    Under vingen (vars påse är fasttapead) är stabbe och manual på bränd CD skiva



    Mellanskikt av wellpapp och sist är flygkroppen och tillbehören



    Över lag är byggkvalitén bra. Personligen hade jag slipat balsan mer men detta funkar nog. Hittade bara ett ställe där täckfilmen inte satt helt 100%



    På några ställen var det lite balsaflisor på insidan filmen, bara kosmetiskt



    Alla delarna
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Påminner om den gamle Diablotinen minst sagt.

    Superhero

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Liknande stil som Diablotinen, många gemensamma nämnare men jag tror denna är lite kortare i förhållande till vingspan.

    FÅtt ihop den nu

    FIck ett smart tips på CA-hinges för att få skarven i mitten så att säga.




    Blev rent under canopy Kör 1300mAh Lipo rätt bakom motorn för att få rätt CG. Testar en Orange RX med inbyggd 3axis gyro för att få den lite stabilare i turbulens, skall bli intressant att exprimentera med den,


    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    FÅtt ihop den nu
    Nu har det ju gått 1.5 timme, har du inte provflugit/filmat ännu...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    SÅklart jag har flugit med den!

    Uppförde sig nästan exakt som väntat, lite trim på skev och höjd så gick den spikrakt även utan gyro och lite blåst. Mer vindtålig än väntat, lite sämre respons på sidoroder än väntat och bättre rollrate än väntat.

    Över lag mycket nöjd, lätt att starta och landa på lite grövre gräs (kvibergs fotbollsplaner). Får ut 7-8 minuter på 1300mAh och hovrar på 60% gas. Jättekul att busa runt med.

    Flyger med 2217 outrunner på 1050kv och en 11*4,7 SF propeller, drar ca 20A vid full belastning, Plush 25A ESC och MG 9-10g servon runt om och 1300mAh 3s 40-90C LiPo.



    Mycket nöjd, är inte en ren 3D kärra som gör alldeles för konstiga saker som trotsar fysikens lagar. Den uppför sig mer som ett flygplan som är väldigt akrobatiskt, kul att busa med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    [emoji106]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •