Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: värt med 4s?

  1. #1

    Standard värt med 4s?

    Halloj! Jag har en f450 men tänkt uppgradera till en tbs Discovery med en gimbal (kommer senare). Just nu kör jag på 3s men vill få ut mer flygtid 6-8 minuter (2500mah(inte hunnit köpa större)). Jag är lite sugen på runt 15-20 minuter men det är bara drömmar. Längre vill jag ha iallafall. jag har 30a esc (2-4s) och 980kv motorer från turnigy (2-3s). Jag behöver alltså byta motorer för att använda 4s. Min fråga är; är det värt att byta till 4s eller ska jag satsa på ett 5000mah batteri och hoppas på det bästa? Om jag skulle byta motorer skulle Jag gå ned på runt 400kv motorer som är lite mer effektiva. Vad är eran erfarenhet?
    Med vänlig hälsning, Max

  2. #2
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Kör det i eCalc så får du en bra bild av vilka flygtider du kan förvänta dig i olika lägen.

    http://ecalc.ch/xcoptercalc.php

    /Magnus

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med samma inmatade effekt så är det ju i grunden bara en fråga om ackens energiinnehåll - samt att en tyngre ack ger ett lite högre effektbehov för att kärran skall flyga med motsvarande prestanda. Högre spänning (4S) ger ju en möjlighet till högre inmatad effekt under i övrigt oförändrade förhållanden (samma propellerstorlek i ditt fall) men nyttjar du inte denna möjlighet utan använder ungefär samma inmatade effekt så får du rimligen lite längre flygtid med ett 4S2500 jämfört med ett 3S2500 eftersom 4S-acken innehåller runt 30 % mera energi. Väljer du istället 3S5000 så innehåller ju denna 100 % mera energi än 3S2500 men vikten skiljer ju också i runda slängar 100 % så lite extra flygtid lär försvinna p g a detta. Det är svårt att trolla med tillgänglig energi utan de vanlige elektriska lagarna gäller även vårt modellflygande. Sen kan man ju kanske flyga mera energieffektivt om man vill ha långa flygtider eller anpassa propellervalet så att man har så effektiva propellrar som möjligt men under f ö identiska förhållanden så är det ju i grunden ackens energiinnehåll som styr flygtiden. Och det oavsett om vi talar om multisar eller andra motordrivna flygande leksaker...
    Roger

  4. #4

    Standard

    Hej!

    Om du vill ha upp flygtiden är det effektivitet som gäller.

    Generellt är det bra att börja i viktändan. Lägre vikt ger längre flygtid (och det är *stor* skillnad).
    Om du går upp till 4s får du alltså minska mAh-värdet (för att få samma vikt som 3s-accen) eller köpa en mycket dyrare lättvikts-acc.
    Att bara byta till större (och tyngre) acc ger bara längre flygtid upp till en viss gräns innan flygtiden blir kortare igen pga. den ökade vikten. Här kan ecalc ge en fingervisning om var brytpunkten ligger.

    Nästa stora faktor är propellrarna.
    Större diameter och lägre varvtal ger högre effektivitet.
    Här är det viktigare att ha rätt kombination av celler och kv-värde, än om man kör på 3s eller 4s.
    Även utformningen (märke och modell) av propellern spelar roll. Det är viktigt att ha en modell som är avpassad för det varvtalsområde man kör på (APC har till exempel olika serier).

    Även motorernas effektivitet påverkar. Beror såklart på vilken modell du har, men jag tror det finns effektivare varianter än Turningy. Kolla gärna på Sunnysky som ligger bra till i pris och har OK kvalitet.
    Kostar dock en hel del att byta, så det borde komma i ett senare skede.

    Slutsats:
    Fler celler ger mer kraft snarare än mer effektivitet. Kan vara ett bra val, men i ditt fall skulle jag börja med att se över propellerval och storlek på accen i en första vända. Kan ge rätt stor skillnad (beroende på var du redan har förstås) till en rimlig kostnad.

    Lite mer info om vilken flygvikt du ligger på och vilka propellrar du har kan hjälpa fler att ge tips som har liknande grejor.
    Senast redigerat av Johan_H den 2015-08-04 klockan 11:03. Anledning: Rättat stavfel

  5. #5

    Standard

    Jag kör på sunnysky 2212-13 980kv som är enligt dem ratade i 2-3S. Funkar hur bra som helst med 4S :-P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •