Reklam

 
Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 149

Ämne: 3D Printad Spitfire

  1. #121
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Jag håller på och printar deras Edge.. Funkar skitbra med min geeetech i3 och simplify3d. Skulle vara jävligt kul om han kunde ta fram något plan liknande funjet/baiojet också
    Det finns faktiskt bra modeller att ladda ner på liknande flygplan. Vore kul att bygga världens snabbaste 3D printade flygplan. Men då vill jag att allt skall vara printat inklusive gångjärn osv i....
    Superhero

  2. #122

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad du har för printer, men jag som är lite som jag är hade ju förlängt printern istället för att kapa i filerna. Det är en enkel sak att förstora printern så du får ner antalet skarvar. Tänk att printa kroppen i två delar och vinghalvorna i en del var. Det kostar ju bara lite längre "gängstänger" till printern. Att börja dela filer är i mina ögon fel ände att börja i.
    Har du satt samman delar i mjukvara? Kan du tipsa om hur jag ska gå tillväga, jag kan printa ganska stor volym så det vore smutt att kunna printa ex vingarna i större delar...

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  3. #123
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Har du satt samman delar i mjukvara? Kan du tipsa om hur jag ska gå tillväga, jag kan printa ganska stor volym så det vore smutt att kunna printa ex vingarna i större delar...

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Jag gissar att det är SLT du bollar med. Det kan tex netfabb slå ihop. Men det blir ofta inte riktigt bra ändå, man vill ha ursprunget som en bit och dela själv, inte ha små bitar och bygga ihop. Köper man modellen av någon borde det gå att få den odelad kan tyckas.

    Jag hade velat ha modellen hel för att klippa den på de ställen jag anser bäst map lagerriktningen, i synnerhet om man som någon ovan ämnade producera modeller till aircombat. Då går det ju mycket mycket fortare att snida frigolit än att printa och limma.
    Superhero

  4. #124

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad du har för printer, men jag som är lite som jag är hade ju förlängt printern istället för att kapa i filerna. Det är en enkel sak att förstora printern så du får ner antalet skarvar. Tänk att printa kroppen i två delar och vinghalvorna i en del var. Det kostar ju bara lite längre "gängstänger" till printern. Att börja dela filer är i mina ögon fel ände att börja i.
    Jo, jag har i tankarna att bygga om min minikossel (deltaprinter) men det är inte "bara lite längre gängstänger" som krävs, tyvärr. Det drar med sig en massa... men jag undersöker den möjligheten. Har hittills inte behövt den större byggytan många gånger, vilket jag iofs varit lite förvånad över.


    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Har du satt samman delar i mjukvara? Kan du tipsa om hur jag ska gå tillväga, jag kan printa ganska stor volym så det vore smutt att kunna printa ex vingarna i större delar...
    Nu vet jag inte om jag inte förstår problemet, novis som jag är..., men det är väl bara att sätta ihop stl-bitarna och printa och vara glad =). Jag har importerat stl-till Sketchup, ställt bitarna på varandra och gjort ny stl, som vad jag kan se ser ut som det ska när det är slicat. Men som sagt, jag kanske inte förstår problemet...

  5. #125

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    ...jag kanske inte förstår problemet...
    Det kanske inte är något problem, jag har faktiskt inte importerat dem och tittat hur det ser ut. De ska ju som du säger bara klistras ihop, de stl-filer jag pillat med och redigerat har varit såna som jag klippt sönder och gjort om ordentligt. Det kan vara lite knepigt.

  6. #126

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag gillar faktiskt Sketchup även om mycket är tidsödande att göra, men möjligheten att med linjer rita och förändra vad man vill utan att kunna "cadda" har för mig varit räddningen. Däremot, när det kommer till välvda former är det svårare... där har säkert riktiga cad-program sina klara förtjänster.

    Har försökt ta mig an CAD tidigare men aldrig kommit "över tröskeln". Och just möjligheten att binda samman objekt tycker jag funkar väldigt bra i sketchup.

  7. #127
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Det kanske inte är något problem, jag har faktiskt inte importerat dem och tittat hur det ser ut. De ska ju som du säger bara klistras ihop, de stl-filer jag pillat med och redigerat har varit såna som jag klippt sönder och gjort om ordentligt. Det kan vara lite knepigt.
    Ibland eller ofta så ligger det extra saker eller för lite saker i STL-filerna. Då vill man inte bara klistra ihop dem utan justera också. Då är det kört med STL. Som att försöka laga köttfärssås på en hamburgare, samma ingredienser, fast låsta i fel "form"haha...
    Superhero

  8. #128

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ibland eller ofta så ligger det extra saker eller för lite saker i STL-filerna. Då vill man inte bara klistra ihop dem utan justera också. Då är det kört med STL. Som att försöka laga köttfärssås på en hamburgare, samma ingredienser, fast låsta i fel "form"haha...
    Men det är just här jag tycker Sketchup har sin starka sida, åtminstone så länge det inte är för komplicerade kontaktytor. Visst det är en del pillande, men med några linjer ritade och andra borttagna så blir det en ny solid "klump".

  9. #129

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    I det här fallet blir det ju faktiskt väldigt enkelt att sammanfoga delarna. Testade just med vingdelarna i sketchup. Nu vill jag smita hem och testa i skrivaren...

  10. #130

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Blev ingen större vinst för mig att sammanfoga delar eftersom max utskriftsdimension är 180mm på min skrivare. Nåja, jag har snart printat alla delar...

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  11. #131
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8548.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	71,2 KB 
Id:	61073

  12. #132

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Har du några detaljbilder? Hur blir kvalitén på dina utskrifter? Särskilt insidan, där är det svårast tycker jag.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  13. #133

    Standard

    Jevvlar va fint det blir! Syftar på flyget stormen lagt ut ovan. Vad är vikten på tomma flyget?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #134

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Väldigt stiligt! Är stället helt printat? Håller det?För övrigt skulle också uppskatta några närbilder. Vet inte om jag är för kinkig med hur det ser ut... Får iaf inte till det så jag blir nöjd.

    Stora problem i bakkant på innersta vingbiten. Det matar inte ut tillräckligt med mtrl så det blir veritabla hål... och ökar jag "flow"et skenar ju vikten (och inte ens det inom rimliga värden hjälper helt). Några tips på vilken parameter jag skall skruva på. Hittar ingen parameter för "after layer change" extra matning (i Matter control som jag annars tycker verkar bra).

  15. #135

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Så gick det som jag kunde gissa. Klickade hem filerna till Mustangen =) Får se hur det går. Lär ta ett tag att printa alla delar men jag har ingen brådska. Ska bli spännande. Har en känsla av att jag behöver öka mtrlåtgången en aning för att få hela delar. Får bli lite fortsatt testande för att hitta inställningar som funkar.

  16. #136
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	edge1.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	61123Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	edge2.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	61124Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	edge3.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	126,0 KB 
Id:	61125Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	edge4.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	117,7 KB 
Id:	61126

    Kvalitén blir jäkligt bra tycker jag! Jag använder simplify3d och de medföljande factory-filerna från 3dlabprint. Blir skitbra utskrifter utan att man behöver röra några inställningar.

    Stället är helt printat och medföljer själva planet. Även hjulen som har fälgar av pla och däck av tpu

  17. #137

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Det ser ut som att du får till utskrifterna något bättre än jag... Leapfrogen som jag kör på är en bowdenskrivare, jag tror det är där problemet ligger.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  18. #138
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag kör med en geeetech i3b med e3d v6 hotend

  19. #139

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Mmm, de tunna väggarna är inget problem, däremot kan det i mina ögon bli lite grötigt i de inre strukturerna. Har laborerat en del med extrudering och retraction. Det funkar, huvudsaken är att det håller bra och att utsidan ser fin ut. Kanske är jag överdrivet petig...

    Jag är jäkligt sugen på att skaffa en Geeetech... Bara för att.

  20. #140

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har fått ut några av de mindre bitarna nu och börjar hitta rätt med inställningarna. Ser faktiskt rätt lovande ut. Det var dock lite pill att dela två av de tre vingbitarna för att de skall få plats i skrivarn. Tog samtidigt tillfället att konstruera om infästningen av skevrodren.
    Till min glädje insåg jag också att jag har all elektronik hemma från en gammal skrotad Minimag/Funman. Blir ett riktigt "budgetbygge" [emoji3] Kommer lite bilder vad det lider…


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •