Reklam

 
Sidan 6 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 149

Ämne: 3D Printad Spitfire

  1. #101

    Standard

    Annars kan jag försöka flytta om delarna i simplify så att de står mer på sniskan. Vad har du för byggvolym?

  2. #102

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DanielMedStortD Visa inlägg
    Annars kan jag försöka flytta om delarna i simplify så att de står mer på sniskan. Vad har du för byggvolym?
    Jag byggde en Huxley för några år sen (artikel-serie i AoH) och den har väl 14x14x9,5, iaf i teorin. Risken är dock stor att den har för dålig precision för att bygga nåt sånt här. Precisionen blir sämre ju längre ut på printbädden jag kommer.

    Nä, ska jag prova nåt sånt så får det bli en bättre och större 3D-skrivare. Står dock inte på listan just nu, har andra projekt som står före i kön. I några av projekten ska jag rita och skriva ut prylar i Huxleyn dessutom, så helt utan nytta är den ju inte.

    Men kul att läsa om detta! Och vore kul om nån dök upp på en tävling med en sån därnna...! Min bedömning utifrån de setups ni kör med är att kärran kommer att vara väl i klass med övriga i startfältet. Den ser dessutom slimmad ut - men inom reglerna - vilket inte gör prestandan sämre.

    Finns inget så kul som Aircombat...

    /Dix

  3. #103

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dix Visa inlägg
    Jag byggde en Huxley för några år sen (artikel-serie i AoH) och den har väl 14x14x9,5, iaf i teorin. Risken är dock stor att den har för dålig precision för att bygga nåt sånt här. Precisionen blir sämre ju längre ut på printbädden jag kommer.

    Nä, ska jag prova nåt sånt så får det bli en bättre och större 3D-skrivare. Står dock inte på listan just nu, har andra projekt som står före i kön. I några av projekten ska jag rita och skriva ut prylar i Huxleyn dessutom, så helt utan nytta är den ju inte.

    Men kul att läsa om detta! Och vore kul om nån dök upp på en tävling med en sån därnna...! Min bedömning utifrån de setups ni kör med är att kärran kommer att vara väl i klass med övriga i startfältet. Den ser dessutom slimmad ut - men inom reglerna - vilket inte gör prestandan sämre.

    Finns inget så kul som Aircombat...

    /Dix
    14x14x9.5 är lite litet för att skriva ut på, då vissa delar är runt 150mm höga

    Jag har tänkt försöka komma på någon tävling måste bara få in lite flyg tid innan

  4. #104

    Standard

    Ska erkänna att jag hade glömt bort denna tråden. Och det tog mig ända tills idag innan jag limmade ihop alla delarna, uselt jag vet. Ganska coolt att en sån här stor sak kan komma från en vanlig 3d-skrivare iaf.

    Men jag är ju ingen flygare direkt utan en 3d-printare, det är min bortförklaring för detta dröjmål. Jag hoppas det inte tar lika lång tid för mg att få i elektroniken....


  5. #105

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Ska erkänna att jag hade glömt bort denna tråden. Och det tog mig ända tills idag innan jag limmade ihop alla delarna, uselt jag vet. Ganska coolt att en sån här stor sak kan komma från en vanlig 3d-skrivare iaf.

    Men jag är ju ingen flygare direkt utan en 3d-printare, det är min bortförklaring för detta dröjmål. Jag hoppas det inte tar lika lång tid för mg att få i elektroniken....

    Snyggt bygge!

  6. #106
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Hur mycket PLA går det åt och ungefär hur mycket kostar en utskrift av en Spitfire?

    Har bara börjat titta på 3D-skrivare men klubben tänker börja med Air Combat och då kan det bli mycket aktuellt med 3D-utskrivna plan och delar.

    Anders W
    FK Gamen
    Norrköping

  7. #107

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Har för mig att jag räknade ut kostnaden till 70kr. Löjligt lite var det iallafall. Gick åt en del plast innan jag fått ordning på utskriften men då var jag total nybörjare.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  8. #108
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Tack för info.
    Svårt att tillverka plan billigare än så alltså.

    Jag tar gärna emot tips var ni köper filament. Det är väl PLA som gäller om jag försått tråden rätt.

    Anders

  9. #109

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Klickade hem en Messerschmitt BF109 från 3dlabprint.com häromdagen, så nu har jag lite att göra igen. Blir två st utskrivna, en till mig och en till en kompis.
    Vad gäller filament har jag printat Spitfiren med Kjell & Co:s filament. Nu blir det en rulle från Conrad, Verbatim.

  10. #110

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag är otroligt sugen på deras Mustang. Fast min printer är egentligen för liten. Måste skala den till 85% för att passa på printbordet vilket de på 3dlabprint inte rekommenderade. Förstår inte riktigt varför. De rekommenderade istället Spitfiren men de filerna tar inte Slic3r som jag använder för slicningen. Har försökt köra Cura men får det inte att funka alls. Vet inte vad det beror på.

  11. #111

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Testa Mattercontrol, det kör jag.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  12. #112

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Den ser ju trevlig ut och ska testas. Tack för tipset! Tror inte jag sett den innan men har inte letat aktivt efter ersättare då jag tyckt Slic3r funkat braända till nu....
    Senast redigerat av Flahultarn den 2016-12-10 klockan 11:32.

  13. #113

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Blir inte riktigt klok på hur stora delarna är...
    Någon som printat Spitfiren, kanske skulle kunna vara så vänlig och mäta hur stor största del är på printplattan. Har en minikossel med 170 diam cirkulär byggyta och börjar misstänka att det är kvadratisk 150x150 som går åt och då är jag uträknad igen. Men hoppet är det sista som överger mig...

  14. #114

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Håller på att printa Messerschitten nu, testar Cura nu. Verkar också fungera fint.
    Största mått kan jag kolla när jag kommer hem!

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  15. #115

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det vore mycket uppskattat =)

    Kollade på BF109 också och får vingroten till att vara ca 210 mm. Enligt vad jag kan extrapolera från bilderna som finns tillgängliga skulle Spitfiren ha en vingrot på ca 220 mm men jag får inte ihop det.

    En variant vore förstås att dela de stora bitarna i STL-filerna, för de får man väl också och limma ihop även i den ledden. Tror du det fungerar?

  16. #116

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Borde ju funka om du kan "kapa" upp dem i lämpligt program. STL är väl inte ämnade för att redigera egentligen så ibland blir det lite knepigt.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  17. #117
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag håller på och printar deras Edge.. Funkar skitbra med min geeetech i3 och simplify3d. Skulle vara jävligt kul om han kunde ta fram något plan liknande funjet/baiojet också

  18. #118

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Det vore mycket uppskattat =)

    Kollade på BF109 också och får vingroten till att vara ca 210 mm. Enligt vad jag kan extrapolera från bilderna som finns tillgängliga skulle Spitfiren ha en vingrot på ca 220 mm men jag får inte ihop det.

    En variant vore förstås att dela de stora bitarna i STL-filerna, för de får man väl också och limma ihop även i den ledden. Tror du det fungerar?
    Glömde svara, sorry. De måtten du fått fram stämmer, tyvärr...

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  19. #119

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det är lugnt, men tack för att du bekräftade iaf.
    Jag har delat på testbilen och det ska nog funka. Det var lite pilligt. Försöker nu hitta printerinställningar som fungerar.
    Förmodar att mycket hänger på vilken skrivare man har, men hur snabbt kör du?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  20. #120
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Det vore mycket uppskattat =)

    Kollade på BF109 också och får vingroten till att vara ca 210 mm. Enligt vad jag kan extrapolera från bilderna som finns tillgängliga skulle Spitfiren ha en vingrot på ca 220 mm men jag får inte ihop det.

    En variant vore förstås att dela de stora bitarna i STL-filerna, för de får man väl också och limma ihop även i den ledden. Tror du det fungerar?
    Nu vet jag inte vad du har för printer, men jag som är lite som jag är hade ju förlängt printern istället för att kapa i filerna. Det är en enkel sak att förstora printern så du får ner antalet skarvar. Tänk att printa kroppen i två delar och vinghalvorna i en del var. Det kostar ju bara lite längre "gängstänger" till printern. Att börja dela filer är i mina ögon fel ände att börja i.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •