Reklam

 
Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 149

Ämne: 3D Printad Spitfire

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    3D-printade vingar lät instinktivt svårt. Ser fram mot att följa detta bygge och bli motbevisad!
    Jag håller med dig, men någon måste ju prova för att vi ska få veta.

  2. #22

    Standard

    Ni får ta dessa videos för var det är. I alla fall kommer jag göra en för varje batch alltså 5st. Så får man en uppfattning om vilka problem ect som dyker upp. Håller nu på att printa om två av delarna som jag bröt sönder.

    Anledningen att delen med servohornet blev dålig är att inställningarna i Simplify3d var lite fel från 3dlabprint färdiga factory file.

    Ser mycket bättre ut nu när jag har printar om dem.

    Video: <a href="https://youtu.be/DXdUpJPhN-Y" target="_blank">

  3. #23

    Standard

    Började printa den största delen som tillhör den vänstra vingen. Hittade en del fel i filen och mailade 3dlabprint om det och han visste tydligen om det och jobbar på att fixa filerna men att det funkar att printa dem ändå.

    Den på bilden blev riktigt bra iaf förutom felen som är i filen då. Jag undrar ifall ca-lim verkligen är starkt nog när man limmar ihop alla delarna, vad tro ni?


  4. #24
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    CA är starkt som attan men sprött särskillt på mjuka delar. Men 3D printat är rätt så jäkla styvt så det är nog en god idé.

    Beroende på hur bra kontaktytorna är så är ju frågan om du skall köra tunn eller medium CA.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    CA är starkt som attan men sprött särskillt på mjuka delar. Men 3D printat är rätt så jäkla styvt så det är nog en god idé.

    Beroende på hur bra kontaktytorna är så är ju frågan om du skall köra tunn eller medium CA.
    Jag får väl prova mig fram. Annars känns delarna förvånansvärt starka så håller bara limmet så bör det kunna gå flyga. Men det är många delar kvar att skriva ut.

  6. #26
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om du blir nöjd med resultatet så kan jag nog ställa mig i kö för att få en printad av dig för ett för oss båda överkomligt pris.

    Enda printer jag har tillgång till är på jobbet, småsaker ses mellan fingrarna men ett sådant här projekt är det nog svårare att smussla med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Om du blir nöjd med resultatet så kan jag nog ställa mig i kö för att få en printad av dig för ett för oss båda överkomligt pris.

    Enda printer jag har tillgång till är på jobbet, småsaker ses mellan fingrarna men ett sådant här projekt är det nog svårare att smussla med.
    Vi får väl först se om det verkligen håller ihop när det är uppe i luften.

  8. #28

    Standard

    Jag har alltid tyckt att de Medium CA jag använt har fäst bra mycket bättre än något tunt jag använt.

    Tunt CA så lägger sig tunt på ytan och tomt mellan grejerna man limmar (grovt sett).
    Medium fyller upp ytan och allt däremellan.
    Tjock CA så lägger sig som ett täcke överallt, tar inte ens i all yta ens.

    Jag har alltid använt medium för att fästa grejer. Tjock för att "fylla" och tunt ifall man inte kommer åt med medium.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Nu är ena vingen klar iaf, känns mycket starkare än vad man kan tro.




  10. #30
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för uppdateringen, ser riktigt lovande ut Lite Beta på filkvalitén men överlag bra.

    Vad tänker du för efterbehandling, någon slipning, spackla, måla, täcka med film?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #31
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Då blir det till att kasta all balsa och plywood man har hemma och skaffa en sådan apparat och börja bygga(eller vad skall man kalla det)?

    Har varit intresserad av en 2D fräs länge men detta är ett steg ännu häftigare. Hoppas du inte ger upp utan fullföljer bygget till provflygning, jag följer tråden med intresse!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Tack för uppdateringen, ser riktigt lovande ut Lite Beta på filkvalitén men överlag bra.

    Vad tänker du för efterbehandling, någon slipning, spackla, måla, täcka med film?
    Alla mina filmer är beta! Har inte tänkt så mycket på vad jag ska göra när delarna är färdigprintade. Men antagligen inte så mycket då jag även ser detta project som "beta". Kommer förmodligen print ut en ny sen när man har lite bättre koll på grejerna, kanske med nån annan typ av plast tex.

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Då blir det till att kasta all balsa och plywood man har hemma och skaffa en sådan apparat och börja bygga(eller vad skall man kalla det)?

    Har varit intresserad av en 2D fräs länge men detta är ett steg ännu häftigare. Hoppas du inte ger upp utan fullföljer bygget till provflygning, jag följer tråden med intresse!
    Det kan nog inte ersätta traditionell tillverkning av flygplan men ett väldigt roligt komplement är det ju helt klart. Kan tänka mig att många hybridvarianter kan dyka med blandade material.

  14. #34

    Standard

    Bara en liten rolig grej, printade precis ut den andra vingen och vägde dem. 128 gram precis som det första paret, jag blev lite imponerad måste jag säga.

  15. #35

    Standard

    Herregud, var och kikade lite om jag kunde hitta något användbart i mina lådor i källaren och tydligen har jag samlat på mig en del grejer som jag hade tänkt att använda till mitt gamla Parkzone flygplan för 6-7 år sedan.

    Frågan är vilka grejer jag kan använda, propellern borde funka? 9x6 står det på den. Fartreglaget bör väl också funka om jag har tänkt att köra med 3cells 2200mah batterier?

    Alla olika servon jag hade kan man ju undra vad jag hade tänkt att använda dem till men tyvärr är dem för stora för att få plats. Motorn vet jag inte vad det är för något, står ingen beteckning på den så det måste jag nog köra en ny av något slag.


    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0381.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	105,9 KB 
Id:	53933  
    Senast redigerat av Rikard Karlsson den 2015-08-11 klockan 20:07.

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Vi får väl först se om det verkligen håller ihop när det är uppe i luften.

    Är nästan helt säker på att jag postade en länk till både hur man limmar med lösningsmedel och hur man friktionssvetsar. Har du smält ihop allt annat så är det väl rimligt att smälta ihop även skarvarna. Jag jobbar med 3D print och vi limmar aldrig FDM med CA i vart fall.
    Superhero

  17. #37

    Standard

    Nu är 3 delar till klara, känns inte speciellt hållbara jämför med vingarna iaf.


  18. #38

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Nu är 3 delar till klara, känns inte speciellt hållbara jämför med vingarna iaf.

    Här tycker jag man tänker i gamla banor med hur man bygger upp med plywood, bättre att optimera skalet med ribbor.

    Jag gillar verkligen tänket med att använda 3D skrivare på det här viset, funderar själv på denna skrivare.
    http://www.3dprima.com/sv/3d-skrivar...-extruder.html

  19. #39
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Hehe det är gott och väl starkt nog! Glasfibermaskiner går ofta knappt att ta i, men flyger bäst ändå
    Superhero

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Här tycker jag man tänker i gamla banor med hur man bygger upp med plywood, bättre att optimera skalet med ribbor.

    Jag gillar verkligen tänket med att använda 3D skrivare på det här viset, funderar själv på denna skrivare.
    http://www.3dprima.com/sv/3d-skrivar...-extruder.html

    Jag håller helt med om att det finns mycket att förbättra när det gäller 3dprintlabs design. Men detta är det första fullt 3d printade flyplanet jag vet om iaf. Annars känns det som att en design där man blandar material som kolfiber ect skulle vara intressant.

    När det gäller din skrivare du fundera på så hade jag föregångaren, den gick att printa med helt ok men den höll inte så många timmar innan en del grejer började gå sönder. Förmodar att den nya versionen är förbättrad. Den har iaf ett bättre chassi, den jag hade var gjort av plast.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •