Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 149

Ämne: 3D Printad Spitfire

  1. #1

    Standard 3D Printad Spitfire

    Hej,

    Jo det är så att en av mina min hobbys är 3D Skrivare men jag har även flugit (krashat) lite för ganska många år sedan. Då med enkla eldrivna foam modeller från Parkzone.

    Men nu hittade jag en Spitfire här som går att skriva ut om man köper filerna för 20 usd och tänkte tipsa er om den här här.

    Jag är lite sugen på att skriva ut den själv men motor/prop ect verkar vara kanska så kraftfulla och dem rekommenderar ett 6-cell lipo. Tror ni att det går att flyga den på 3-cells lipos på 2200mah samma som Parkzone planen använder sig av?

    I så fall vilken motor/esc/prop bör man köpa då?

    I vilket fall så vore det kul och se om det verkligen funkar med ett 3D-Printat plan.

    Finns en liten artikel om den här

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3D-LabPrint-Spitfire.jpg 
Visningar:	774 
Storlek:	177,2 KB 
Id:	53837
    Senast redigerat av Rikard Karlsson den 2015-08-07 klockan 09:41.

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det kan nog går att flyga den på 2200 mAh 3s eller 1300 mAh 3S också. Det ser ut som han har en högeffektiv pankaksmotor från en multikopter i nosen som körs på 6S.

    Val av propeller beror på val av motor. Exakta dimensioner och tom vikt på planet underlättar att veta samt max dimensioner i batterihålalren.

    Fyll i med så mycket detaljer du har på dimensioner och rekommenderade delar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Jag frågade 3dlabprint om en 3s setup och fick länkar till dessa delar. Tycker ni dem är okej ska jag köpa filerna och ge mig på detta projekt!

    PDF på specs finns här

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00kv_380w.html

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ontroller.html

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...sory_Pack.html

    prop – 9/6 the same as userguide link will be OK

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har nästan samma setup hemma och det blir säkert bra till din kärraharförmig den drog cirka 20A på fullt skaft. Kanske någon annan kan ge exakt siffra?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Du MÅSTE göra en bygglogg, printning, efterbehandling och erfarenheter av detta. Är riktigt sugen själv.

    Ena begränsningen som jag såg var en byggvolym på 195/195/150 och 0.4mm huvud, vilket inte borde vara knas för de flesta tabletop maskiner.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Det finns ganska många videos att se på deras youtube sida: https://www.youtube.com/channel/UCdH...RmgurAA/videos

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Det finns ganska många videos att se på deras youtube sida: https://www.youtube.com/channel/UCdH...RmgurAA/videos
    Jo, men de är ju liiite biased En ärlig användarupplevelse är mer intressant än en designad instruktionsvideo.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Jo, men de är ju liiite biased En ärlig användarupplevelse är mer intressant än en designad instruktionsvideo.

    Jag ska se vad jag kan göra. Känner jag är ute på djupt vatten! Men nu har jag köpt filerna iaf och det är en väldans massa delar att printa ut.

    Så den första utmaningen kommer bli att kalibrera in printern så att det blir bra med mått, ytor ect. Ser att många av delarna är tänkt att printa med endast en perimeter på 0.42mm tj. Blir spännande det här.

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    17
    Jobb
    Student, Fd. Försvaret

    Standard

    Oj 0.42, se till att du har temperaturerna perfekta då, lätt att få delaminering vid så tunna ytor.

  10. #10

    Standard

    Ja det vill till att man har koll på sina inställningar. Dem skickar med färdiga factory files om man använder Simplify3d vilket jag gör. Dock behöver man givetvis ändra en del i dem ändå.

  11. #11

    Standard

    Det finns 5st färdiga factory files att göra så jag började med den som heter spitMk16_11_ailerons_etc. Använder mig av billig Kina PLA nu för jag misstänker att man kommer få printa om en del efter hand man upptäcker problem. Annars så skulle kanske PetG vara ett bättre val, jag har aldrig printat med det men det ska ju vara starkt och lite mer flexibelt.

    Första batchen kommer ta ca 7 timmar, så här ser det ut efter ca 2 timmar.

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG0376.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	53845  

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Nice! Blir den supporten lätt att karva bort sedan?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Nice! Blir den supporten lätt att karva bort sedan?
    Ja det är frågan det. Vi får väl se, det värsta som kan hända är ju att jag får skriva ut en del av dem en extra gång vilket jag mer eller mindre räknar med att få göra på vissa delar.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Är det vettiga filer så är det billigt! Men men... jag skapar hellre själv för det mesta.

    Kör ut den i ABS eller PC så kan du smootha ytan, dvs smälta ihop den med lösningsmedel. (PC blir överlägset starkast.) Då får man en nästan homogen plastbit. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post320584
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Är det vettiga filer så är det billigt! Men men... jag skapar hellre själv för det mesta.

    Kör ut den i ABS eller PC så kan du smootha ytan, dvs smälta ihop den med lösningsmedel. (PC blir överlägset starkast.) Då får man en nästan homogen plastbit. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post320584
    Jag har printat mycket med ABS men jag tror inte aceton-ånga är vägen att gå på dessa bitar med så tunna väggar. Det finns så många olika material att välja på. Z-Ultrat är nått jag kanske provar om PLA verkar fungerar dåligt. Eller Polymax PLA men båda är rätt så dyra så det är inget jag väljer nu i första hand.

    Du har helt rätt i att skriva ut nått som man har designat själv är det bästa men i detta fallet så är det inget jag skulle klara av att rita upp själv tyvärr.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rikard Karlsson Visa inlägg
    Du har helt rätt i att skriva ut nått som man har designat själv är det bästa men i detta fallet så är det inget jag skulle klara av att rita upp själv tyvärr.
    Nej, en spitfire skulle jag gå bet på. Men något som är flygbart och 3D-printbart hade jag gjort rätt väl :-)
    Superhero

  17. #17

    Standard

    Då var första batchen med bitar klar. Ska analysera dem mer noggrant i morgon. Ser en del små problem, det ska bli intressant och se om supportmaterialet går får loss utan att något går sönder.


  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vilken slicer andvänder du? Ett tag sedan jag forskade, själv har jag använt MakerBots egan mest mest Slic3r verkar vara riktigt kompetent, framför allt på intelligent support-struktur.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Vilken slicer andvänder du? Ett tag sedan jag forskade, själv har jag använt MakerBots egan mest mest Slic3r verkar vara riktigt kompetent, framför allt på intelligent support-struktur.

    Jag använder Simplify3d. Finns massor med inställningar för support.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    3D-printade vingar lät instinktivt svårt. Ser fram mot att följa detta bygge och bli motbevisad!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •