Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Elevator på två kanaler?

  1. #1

    Standard Elevator på två kanaler?

    På min Yak 54 50cc så har jag två servon för höjd, ett för vardera höjdroder.
    Detta för att de går åt olika håll om jag sätter Y-kabel på dem.

    Jag kan polvända servot vilket jag gjort förr, men nu tänkte jag använda två kanaler istället.

    Jag har en Futaba T10CP.
    Funkar bra med att mixa så att Kanal 2 är master och Kanal 5 är slave. Ger jag full stigning så ger bägge roder 100% stigning. Ger jag full dyk så ger kanal 1 100% stigning, men kanal 2 bara 33%. WTF?!

    Finns det andra sätt? Har jag missat nåt? Är ju inte direkt nån raketforskning, men det beter sig inte som jag skulle tycka att det borde göra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    Använd "Elevon", en meny som finns i din sändare.
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  3. #3

    Standard

    Men då måste jag väl koppla bägge höjdroder till kanal 1 och 2?
    Jag kan ju inte välja vilken kanal jag vill ha höjdrena på med Elevon. Kan bara välja procent per "roder".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Inget svar på din fråga men det är just när man läser om problem med mixar som jag vill köpa en Taranis. Drevs själv till vansinnets gräns på en modell där det bara inte gick att lösa deltamix hur jag än höll på. Till slut använde jag en V-tail.

    Har du råkat lämna nån utslagsbegränsare, DR eller liknande aktiv på 5:an? Följer problemet med om du reverserar kanalerna (om det går).
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Standard

    Ja men nu ska jag ju inte ha elevon eller delta eller nåt, bara en till kanal för höjd och sånt har folk pysslat med långt före Taranis kom med sin grejja. =)

    Jag började med ett tomt modellminne... så man blev ju extra fundersam.

    Hörni flygtokar där ute, ni som flugit med stora flyg före Taranis-tiden, har ni programmerat detta, polvänt servona som jag brukar göra, eller skaffat en liten reverser (kanske har en sån liggandes nu när jag tänker efter...)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ja men nu ska jag ju inte ha elevon eller delta eller nåt
    Why not? :-)

    Har iof aldrig kört skev på stabben, men ofta mixar där höjd tar med skevrodren utt på höjdutslag. :-)

    Det finns två sätt att få till det. Ett är att mixa med fri mix det funkar men ger två separata kanaler att trimma/finlira/dual ratea etc. Sen kan man tala om för sändaren att man har just två höjdservon och få med allt på samma. Hur man gör de i Futaba vet ganska få. Så inget var på grundfrågan tyvärr. Jag kör ett annat märke som är lite mer user friendly.
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Elevon = Använder kanal 1 och 2? Och då tillsammans med Aileron, vilket jag inte vill.
    Jag har ju en Yak 54. Elevon har man väl på tex vingar?

    Jag fick det att fungera, jag avaktiverade allt jag inte använde.

    Ena höjdrodret till kanal 2
    Andra höjdrodret till kanal 5
    Aktiverade Mixning 1
    Master = Kanal 2
    Slave = Kanal 5
    Utslagen 100% och 100%
    Trim satte jag till ON så att man kan trimma bägge höjdroder lika.

    (Mr X, det borde du med kunna?)

    Så det var inte svårare än jag trodde. Det var nog enklare än i Taranis verkade det som. ;-) Man skulle inte krångla till det bara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Man skall inte ge sig, våre radioapparater är oftast mer avancerade än vad vi behöver eller använder. Futaba vet jag har riktigt kass bruksanvisning som inte beskriver ett smack om vad vissa funktioner är till för eller hur man ställer in för att få dem att fungera(kan vara att man måste lösa upp vissa mixrar eller stänga vissa mixrar för att få dem att fungera. Nu löste det sig för dig som tur var, nu har jag gått över till en mer vettig radio.

    Vet i f-n vad jag ville säga med så är det, trevlig Lördag på Er!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Har inte haft problem med Futaba. Har inte ens behövt bruksanvisning, det mesta är rätt så självförklarande. Men det finns förstås småsaker man behöver läsa på. Mixat har jag gjort mycket förr, men stötte på problem idag när det vart osymmetriskt och just dubbla höjdroderkanaler har jag aldrig använt. Hade ingen mix aktiv före, men det var nog att jag dedikerat kanal 5 till en ratt eller om det var switch i misstag. =)

    Vad som blir nästa sändare om denna ger upp? Futaba, har så många mottagare som ingen vill köpa. =)

    Problem Solved!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det var nog enklare än i Taranis verkade det som. ;-)
    Tror du har helt rätt i detta... Alla behöver inte maximal flexibilitet utan ofta föredrar man en enklare hantering - vilket många sändare av våra "klassiska" tillverkare tillhandahåller - i alla fall när man inte har de allra enklaste modellerna.
    Men Taranis är säkert bra när man väl fått grepp om programmeringen.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Bara man slipper ta med sig en laptop till fältet för att ställa in enkla funktioner. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Ålänning; behåll Futaban vetja! Jag har en T10CG och hade två separata höjdservo på min 140 elmodell. Gick in på sub-trim och kopplade till ch2 och ch8aux2 på min R6014HS mottagare och det fungerade super. End point var inställt på ch2 70/80 och på ch8 80/70. Reverse normal. Trim reset Execute. Fick ofta trimma in före varje flygning eftersom servoinstallationen var lite ..hemmagjort och inte så stumt så att säga. Riktigt nöjd över att det fungerade så pass bra som det gjorde.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0578.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	170,9 KB 
Id:	53849

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    32
    Jobb
    Underhållstekniker/Pensionär
    Klubb
    Rfk Gripen

    Standard

    Ailevator skall de vara. Vä skev=kanal 1, höger kanal 6. V höjd kanal 2, höger höjd kanal 8.
    aircpro.com
    Rfk Gripen

  14. #14

    Standard

    Aha, det måste jag testa nästa gång. Den är klar nu med mix så det får funka denna gång. =) Tack i alla fall!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •