Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Servons strömförbrukning en dimma

  1. #1

    Standard Servons strömförbrukning en dimma

    Servon drar ström.
    UBECs etc så klarar en max kontinuerlig ström.

    Men hur veta om UBEC räcker till?

    Finns det något annat klokt sätt, än att skaffa de servon man vill ha och så kopplar man in allt som det ska vara och ansluter matningen via tex en av de vanligare wattmetrarna (som brukar ha amperemeter) och se hur mycket allt drar när man håller i alla roder som om det vore luftmotstånd och rör om allt? Vilket i sig är väldigt knepigt. Sen vet man vilken UBEC man borde ha valt. ;-)

    Sitter nu och har ställt in en Emcotec Dualbat DPSI Micro. Och så läser jag att den klarar av max 4A kontinuerlig matning på 5.9V och med 2 st LiPos (som jag har) under 15 minuter. Dessutom 10 sekunder på 10A och 20 ms på 25A. Det står i DPSI-manualen att man kan använda upp till 7 servon vid höga laster och DPSIn används för aerobatik-flyg samt stora seglare etc. Då blir man att fundera... kommer det funka med mina servon + mottagare (vid 5.9V) i min GP Yak 54 50cc:

    4 st Hitec HS-5645MG 12.1kg (för höjd och skev)
    1 st Hitec HS-5585M 14kg (för sido)
    1 st Futaba S3010 6.48kg (för throttle)
    1 st Hitec HS-325HB 3.7kg (för choke)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

  3. #3

    Standard

    Det blir nog svårt att få servona att dra mer än 10A i tio sekunder. En söknining på nätet ger stallströmmar på 2-3A för dina större servon och det innebär att du behöver belasta fyra servon så att de inte riktigt orkar ge fulla utslag innan du får problem.

    Den lilla loggern som Bo länkade till verkar användbar, det är inte ovanligt att man undrar hur mycket ström servona drar som mest.

  4. #4

    Standard

    Väldigt bra med en logger! Sån måste man ju ha. Kan man lita på en sån grej från HobbyKing eller finns det kvalitetsgrejer nånstans?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag använder en telemetrimodul till min Graupner HoTT som registrerar förbrukad kapacitet, spänning och ström momentant. Dessutom kan jag avläsa max- och minvärden. Mycket praktiskt för att hålla koll på servonas och mottagarackens funktion.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Oj... Det är lite som med ackar.... 100C jo tjena.... likaså när det står 10A på en BEC så får man fundera på vem som tillverkat den. Jag använder uteslutande Jeti, detas 10A BEC är guld. Till större maskiner har dem större BECar men dem blir även större fysiskt, inte bara en ny etikett med 20A på.

    emotec är väl ett känt märke och just 4A låter ju som en rimlig begränsning. Personligen så hade jag valt en 10A kontinuerlig lösning på en 50CC maskin. Kanske funkar 4A, men det är i mina ögon lite i underkant.

    Har själv fått en hobbyking BEC att slå ifrån, bara genom att torrvifta på rodren till min Venom.(skumvåffla)
    Superhero

  7. #7

    Standard

    Gäller väl att se till att man inte bindar servona. =) Då klarar man sig långt. Brukar vara noggrann med sånt, samt att allt går lätt men aldrig kärvar eller glappar.

    Alla sidor är på tyska, men hittade en sida som säger "Suitable for small models (F3A, helicopters, gliders)"
    http://www.hobbybutiken.nu/reglage-t...ualbat-5559-jr
    Medans det i bruksanvisningen står "aerobatic models and small jets with up to 7 servos"
    I småflyg har man ju en vanlig strömbrytare för enkelheten och hålla ner vikten.

    Mitt flyg har 5 roderservon och 1 för throttle... 1 för choke, men det drar ej så mycket. Det är tyst i bägge lägen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En snapproll i full fart kräver en hel del....

    Edit: förtydligar lite, lillflingan gav liksom inte tid för mer innan :-)

    Det är två hel olika saker vad du begär och vad servona ger. För eller senare kommer alla servon ge dig fullt sidroder, men med en bra setup får du get när helst du begär det.

    Svårt att förklara i bild, men tänk dig att du trampar gasen i botten på en F1 bil med sugmotor, jämfört mot en gammal Scania buss med jätteturbo. Eller i flygtermer att styrspaken är i kolfiber mot mullsjö-kola.

    Man behöver inte bara vara inom ramen på pappret utan man "måste" dimensionera mot att det skall funka på ett bra sätt. 35kg servon låter som en overkill, men faktum är att man ibland behöver flera sådana för att nå dit man vill så fort man vill.

    aaaa du greppar det säkert redan.

    Senast redigerat av henke2 den 2015-08-07 klockan 21:17.
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Haha, ja det måste flyget klara av. =) Med deadstick som följd och sten osv.

    En annan riktigt korkad grej när man läser manualen är att de tycker det är så smart med dualbat-systemet för då kan man ha TVÅ LiPo som gör att man kan ha hälften så bra kräm i bägge ackar. Va skit spelar det för roll när DPSIn bara orkar leverera några ampere?! Jag fattar inte hur de tänkt. De måste mena kapaciteten, dvs att man kan ha två små 1500mAh-ackar istället för en stor 3000mAh.

    Va ska man ha i ett 50cc-flyg då? En vanlig LiPo och en vanlig X Amperes UBEC?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Uj, ja dubbla ackar är dubbel säkerhet.

    Jag kör alltid en acke och en BRA bec. Sällan något mer avancerart.En BEC som tar två ackar kommer fungera om den ena acken lägger av. I Min 3.2meters modell har jag en Jeti 2D BEC som tar två ackar in. Vet inte om det behövs egentligen, men nu råkade en sådan passa in just där. Med 13st 35kg servon så kanske det är vettigt tänk?

    aaaa (igen) det handlar nog mest om att ha lite koll och ladda sin ack och att den funkar. Delaykings B-grade är kanske inte riktigt vettigt att använda här?!
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om man har ett stort flygplan med strömkrävande servon finns ju alltid alternativet att använda en separat ack för att driva servon och mottagare. En vanlig LiFePo-ack på några amperetimmar väger inte mycket och klarar betydligt större strömuttag än de flesta BECar. Varför begränsa sig "elektroniskt" med strömkänsliga komponenter om det inte behövs?

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Om man har ett stort flygplan med strömkrävande servon finns ju alltid alternativet att använda en separat ack för att driva servon och mottagare. En vanlig LiFePo-ack på några amperetimmar väger inte mycket och klarar betydligt större strömuttag än de flesta BECar. Varför begränsa sig "elektroniskt" med strömkänsliga komponenter om det inte behövs?
    För att en BEC ger konstant spänning till servona. Igen, om du begär "snapproll" så skall det bli en snapproll varje gång inte fyra varv när acken är full och två varv när den är tom.
    Superhero

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    På min seglare har jag 60 kg servon blandat med 30kg, när jag drar som mest på 7.2v så har jag kommit upp i strömmar om 3.6A och en flygning med acro gjort av med 300mAh per batteri på 2S3700. Det drar inte så mycket som man tror.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det drar inte så mycket som man tror.
    Säkert sant, men tänk på det jag skrev sist i alla fall. Att ta sig snabbt som fan till dit man vill behöver överkraft av dess nåde.
    Superhero

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Klart nu går det inte riktigt att jämföra en seglare med motorkärra. Man skall istället se över vilka servon man verkligen behöver och då försöka utnyttja dessa fullt ut i stället för att bara köpa vad som är värst. Samt se till att ha rejäla ackar som levererar den effekt som kan krävas. Det är smidigt med powerboxar och de fungerar bra till ändamålet men även en smart kabeldragning kan bidra till bra effektförsörjning och är dessutom billigare men det kanske inte lika imponerande ut när man öppnar locket. Jag gillar skarpt powerbox systemet och det har alltid fungerar för mig. På mina största kärror har jag alltid kört med direktmatning av strömmen till servona och går aldrig via mottagaren.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Standard

    Min undran är fortfarande... räcker DPSI'n till eller måste jag byta upp mig? Mot vad i så fall?
    Jag har två DPSI Dualbat... de är ju rätt värdelösa eftersom jag inte skulle tänka mig tanken att lägga nåt så krångligt i en liten modell där en LiPo och en bra UBEC räcker bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Flyger du 3D så rekommenderar jag inte den, kör du mest vanlig akro fungerar det, men hänger på val av servo och antal. Samt att antalet vibrationer minskas, allt på motorn balanserat, roderna balanserade....
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Man måste skilja på olika typer av BEC. En linjär BEC som den här och en switchade BEC fungerar ganska olika när de överbelastas.

    En linjär BEC har problem med värme och man måste vara väldigt noga med vilken batterispänning man matar dem med.

    Jag har tex en linjär Jeti MAX BEC som godtyckigt är märkt med 10A. De behövde väl skriva något på den... Tittar man i manualen så ser man att den motsvarar din DPSI BEC ganska bra. Den har en maxström på 12A i 30s. På 2S lipo med 6v utspänning ger den 5A ut kontinuerligt, skulle man köra på 5v ut så blir det bara 2.92A kontinuerligt och skulle man mata med ett 3s lipo så blir det bara 1.15A kontinuerligt vid 5v utspänning! Motsvarande förhållanden gäller för alla linjära BEC så länge storleken är jämförbar.

    Motsvarande värden för Henkes rejäla BEC är 12A vid 6v ut, 8.33A vid 5v ut och 3.28A vid 5v ut på 3S.

    Det är alltså genomsnittseffekten över regulatorn som räknas på de här reglagen! En linjär BEC som anges för 4A kontinuerligt vid en viss utspänning och inspänning kan alltså belastas med 4A kontinerligt eller 8A halva tiden! Den linjära regulatorn kommer att bli precis lika varm

    En linjär BEC inbyggd i ett fartreglage eller från en mindre känd tillverkare måste givetvis provas för att man skall veta vad den klarar av. Det finns ibland inbyggda kortslutningsskydd i de mindre som gör att de lägger av redan vid den angivna strömmen oavsett om de är varma eller inte.


    Med en switchad BEC så bör man vara mer försiktig Jeti har en switchad BEC som motsvarar min lilla "5A" BEC ganska väl. Den ger 6.2A ut kontinuerligt vid 2s, 5.7A vid 3s och de bryr sig inte ens om att ange skillnaden som utspänningen gör. De anger däremot max strömmen till 12A i 5s (istället för 30s på den linjära.) Man får inte glömma att det här är en BEC från en tillverkare som är känd för att göra saker som fungerar i praktiken. Man kan inte lita på att en kinesisk SBEC klarar 1A överström i en sekund, någon kan ha tänkt ut att de skall ha ett kortslutningsskydd som stänger av den så...

    De switchade regulatorerna har enorma fördelar men det finns en god anledning till att seriösa tillverkare som Jeti fortfarande har kvar linjära regulatorer i sitt sortiment.

  19. #19

    Standard

    Jag anslöt en wattmeter (GT Power http://robotbirds.com/catalog/images/gtpowerwatt.jpg ) via ena acken till DPSIn och vevade på alla roder som en galning, kom upp som mest i 0,59A, dvs 1.2A och det är utan vindbelastning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Se, Servona drar inte så mycket som man kanske tror, till din lilla modell blir det inte så stor belastning. Sedan skall servona installeras mekaniskt rätt också, dvs så de inte kan stånga emot något för då drar de ström. Att utnyttja servots fulla rörelse ger dessutom jämna utslag och fin servogång med minsta belastning på servot.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •