Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Nästa steg?

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Petrik59 Visa inlägg
    Hej Jonas!
    Vad menar du med komposit och varför just runt 4m?
    Vilken typ av flygning är du ute efter (termik, fart, aerobatic eller lite av varje)?
    Själv flög jag Multiplex Cularis och Easyglider (+ lite TopModel Astra) sommaren 2014 och ställde upp i ElSegelUtmaningen på Svensktmodellflyg.se för att lära mig flyga termik.
    Till säsongen 2015 köpte jag mig en begagnad Super AVA Pro El med skev och klaff. http://www.rcteknik.se/Katalog?ccp=2126&pcp=4183 AVAn är en renodlad termik drake och underbar att flyga men några rollar och snabba farter blir det inte.

    /Petrik
    Hej! Vad är elsegelutmaningen? Låter spännande ! Mvh Gustaf

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Kan du utveckla hur den förstörde ackarna?

    Det känns ju inte så bra för mig som just börjat använda en 4S ack.

    (Jag vet att det finns kopior på B6 och det var rejäl skillnad under locket på vissa av dem så om du vet om du hade en riktig eller en kopia vore det också bra att veta)
    Om den var riktig eller ej vet jag inte, det stod att den var en "Genuine IMAX B6". Detta var rätt länge sedan, de kan ju ha blivit bättre och det är lätt att verifiera.

    Den laddade ojämnt, och överladdade cell 4 och 5 till omkring 4.25V, medan den underladdade cell 1,2 och 3 till omkring 4,18. Då svällde de överladdade cellerna ganska snabbt och acken gick sönder.

    En bra voltmeter av märke Fluke verifierade felet. Fluken lånade från jobbet på obestämd tid. En vanlig 400-kronorsmultimeter är ofta tillräckligt noggrann för att detektera om din laddare är felaktig. Anledningen till att den förstörde celler var att man sparade några ören på att använd för låg noggranhet på komponenter. Jag tror att man kollade cell 1/2/3 för de var vanligast använda på den tiden. Bara folk med stora flygplan hade mer än 3 celler, och de betalade tydligen normalt mer för en laddare.

    Motstånden som skulle ha 1% tolerans eller bättre hade 10% tolerans.

    Skaffa en multmeter med (+/- 0.5%) noggrannhet eller bättre. Den visar 4.200V i intervallet 4,221-4,179V. Om du jämför cellerna i din nyladdade ack ska de skilja bara på 3:e siffran. För mig skilde andra siffran. Min Fluke har 0,15% noggranhet
    fredrik

  3. #23
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Här kan du läsa lite om elsegelutmaningen. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...4&replypage=99
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Mina laddare är blinda, billiga och långsamma men de förstör inte accar i alla fall

    Vad är skillnaden egentligen om man bortser från de givna fördelarna med att man kan övervaka hur mycket A man får tillbaka i accarna och deras motstånd och de andra funktionerna som lagringsladdning, cykling och ökad laddstyrka.
    Dessa billiga laddare laddar genom balanskabeln om det var nån oklarhet kring det och de verkar göra jobbet bra så det är intressant att veta vad man betalar för när det gäller vanlig laddning av 3s2200 t ex i en icharger eller en riktigt billig balansladdare från fms?

    Mvh Gustaf
    Skillnaden är milsvid. Jag kan mäta inre motstånd i mina ackar för att se hur de mår, och veta när de blir degraderade till t.ex. skruvdragaren eller elstartern. Jag kan uppdatera programvaran i laddaren. När det kom LiFePO4 batterier stödde iCharger dem inom någon månad genom mjukvaruuppdatering. Spänningsmätaren är tillräckligt kalibrerad för att räcka, man behöver inte en dyr fluke om man har en iCharger.

    Jag kan snabbladda ny batterier som tål snabbladdning. Jag laddar upp till 20A. Om jag har en 3300mAh Acke som är lagringsladdadd blir den fullladdad på 6 minuter (ifall den tål att laddas med 6C). Om jag vet vad jag gör kan jag parallellladda. Då får jag 12 st 1000mAh - 3300mAh ackar laddade på 40 minuter. Det betyder att jag inte behöver vänta så länge innan jag sticker till fältet.

    Jag kan tillochmed använda iChargern till att skära frigolit, fast det har jag inte provat.

    iCharger har loggfunktion så jag kan se hur ett batteri förändras över tiden.
    fredrik

  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Här kan du läsa lite om elsegelutmaningen. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...4&replypage=99
    Tack!
    Jag kanske är efterbliven men jag ska försöka sammanfatta det som jag förstår det?
    Du skall sikta på 8min exakt flygning och landning inom 20m cirkel med poäng desto närmare man landar? Det jag inte riktigt förstår är motortid? Jag får starta 1 gång med 1 motorpåslag och desto kortare desto bättre(mer poäng) ?

    Det står inte var man får göra denna utmaning? får man använda ex hang liknande förhållanden? !Då kan man ju släppa iväg kärran utan motor. ..
    Mvh Gustaf

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Tack!
    Jag kanske är efterbliven men jag ska försöka sammanfatta det som jag förstår det?
    Du skall sikta på 8min exakt flygning och landning inom 20m cirkel med poäng desto närmare man landar? Det jag inte riktigt förstår är motortid? Jag får starta 1 gång med 1 motorpåslag och desto kortare desto bättre(mer poäng) ?

    Det står inte var man får göra denna utmaning? får man använda ex hang liknande förhållanden? !Då kan man ju släppa iväg kärran utan motor. ..
    Mvh Gustaf

    Total flygtid inklusive motortid skall vara 8 minuter = 480 sek (1sek = 1 poäng)
    Varje sekund motortid är ett poängs avdrag.
    Landar du på 8min 10sek blir det 10p avdrag (altså samma som om du landat på 7min 50sek)
    Sedan tillkommer eventuella landningspoäng.

    Det är termikflyg som gäller men visst har man kanske haft hjälp ibland av vindar vid en träd dunge :-)

    Det blir lite roligare och mer spännande att vara själv på fältet när man har ett mål med flygningen tycker jag. ESU handlar nog mer om att träna än att vinna. Ett insteg till F5J kanske.

    /Petrik

  7. #27
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Gustaf
    Jag har 2 st Shultze laddare jag inte använder längre, en isl 6-300 och en Next 7.36-8 båda funkar för LiPo men den sista har även balanserings uttag. Tyska kvalitets laddare. Tror de har gått i konken pga. de är för få modellflygare som uppskattar riktig kvalitet.
    Var håller du till. Om i närheten av Göteborg så kom förbi och låna en.

    //
    Jonas

  8. #28

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Om den var riktig eller ej vet jag inte, det stod att den var en "Genuine IMAX B6". Detta var rätt länge sedan, de kan ju ha blivit bättre och det är lätt att verifiera.

    Den laddade ojämnt, och överladdade cell 4 och 5 till omkring 4.25V, medan den underladdade cell 1,2 och 3 till omkring 4,18. Då svällde de överladdade cellerna ganska snabbt och acken gick sönder.

    En bra voltmeter av märke Fluke verifierade felet. Fluken lånade från jobbet på obestämd tid. En vanlig 400-kronorsmultimeter är ofta tillräckligt noggrann för att detektera om din laddare är felaktig. Anledningen till att den förstörde celler var att man sparade några ören på att använd för låg noggranhet på komponenter. Jag tror att man kollade cell 1/2/3 för de var vanligast använda på den tiden. Bara folk med stora flygplan hade mer än 3 celler, och de betalade tydligen normalt mer för en laddare.

    Motstånden som skulle ha 1% tolerans eller bättre hade 10% tolerans.

    Skaffa en multmeter med (+/- 0.5%) noggrannhet eller bättre. Den visar 4.200V i intervallet 4,221-4,179V. Om du jämför cellerna i din nyladdade ack ska de skilja bara på 3:e siffran. För mig skilde andra siffran. Min Fluke har 0,15% noggranhet
    Tack! Jag skall absolut kolla upp det. Till att börja med får jag ta mina tre skit-multimetrar och se om de är nöjda. En sak jag läste om "Pirat-B6" var just att de var dålig noggrannhet. Det behöver ju iofs inte betyda att det är bättre på original.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Hej Gustaf
    Jag har 2 st Shultze laddare jag inte använder längre, en isl 6-300 och en Next 7.36-8 båda funkar för LiPo men den sista har även balanserings uttag. Tyska kvalitets laddare. Tror de har gått i konken pga. de är för få modellflygare som uppskattar riktig kvalitet.
    Var håller du till. Om i närheten av Göteborg så kom förbi och låna en.

    //
    Jonas
    Tack, mycket vänligt, du har PM!

  10. #30
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Det skulle vara väldigt intressant att få svart på vitt hur accarna mår och framförallt hur mycket el de håller, jag är ju under intrycket av att mina accar mår bra skulle vara kul att få ett kvitto på det.
    Mvh Gustaf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •