Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Räckvidd för 2.4ghz radio

  1. #1

    Standard Räckvidd för 2.4ghz radio

    Jag har en Spektrum DX8:a och flyger med en 250quad. Provade räckvidden häromdagen och kom fram till kanske 30 meter. Ser ofta trådar och filmer där man talar om 1km räckvidd. Hur uppnår man det ? Provade även kompisens DX6:a och det var samma räckvidd som jag så det verkar inte vara fel på min sändare

  2. #2

    Standard

    Förmodligen fel placerade antenner. Spektrum ska inte va några problem med över en km med spektrum mottagare och korrekt placering.

  3. #3

    Standard

    Det är inte vid räckviddstest enligt manualen som du får 30m? Dvs att du gått in i "Range test" menyn och sedan hållit inne trainer knappen på sändaren?

    I det läget så sänker sändaren sin effekt för att man skall kunna hitta eventuella fel lättare.

    I övrigt så är det viktigt att skilja på Spektrum originalmottagare och OrangeRX mottagare och även piratmottagare. Jag har flera Orange mottagare som bara ger ca 300m räckvidd vid normal flygning. Men 30m utan att man har sändaren i range test läge är ganska extremt.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Skriv gärna när du kommit på vad det är.

    Kolla även strömförsörjning, installation mm men det låter ju som något är fel med mottagaren.

    Det cirkulerar en hel del piratkopior på Spektrums mottagare, ffa 6100.

    "Spektrum-kompatibla" som Orange eller Lemon funkar annars lika bra verkar det som även om Orange verkar ha lite skakigare kvalitet efter vad jag läst på RCGroups.

    Jag har köpt några LemonRX och har uppskattningsvis 50 m räckvidd i range-test läget med både sändare DX6i och modell på marken. Mer om jag lyfter sändaren över huvudet. De flesta som testar brukar få 60-65m med modell/mottagare på ett bord.

    vad blir ditt resultat i range check?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Standard

    Jag har en Spektrum DX8 och jag har OrangeRX R800X med två satelliter och jag har kommit 1,2km utan större problem.
    Sen beror det väll lite på miljön runt om är och även vädret tror jag.

  6. #6

    Standard

    En lokal flygare flög rakt i en riktning (med en äkta DX8) med sin quad och efter 920 meter bort (uppmätt efteråt på Google Earth) över ett helt öppet fält utan elledningar så trillade quaden spikrakt ner utan förvarning. Videolänken var tydligen väldigt bra. Lite feldimensionerat ja, men ändå. RC-länken bröts.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Få bara inte för er att flyga stora modeller med någon av orange mottagarna med korta antenner. Det har säkert inget med antennlängden att göra, såvida de inte stör ut sina egna antenner...

    Jag har 50m räckvidd med R615x om jag använder 1.3GHz videloänk. Ca 300m utan videolänk. Något kortare än så med de gamla R615 mottagarna utan DSMX. Med Spektrum mottagare så har jag bara varit iväg max 300m med1.3GHz videolänken då jag vet att den stör, men det har inte varit några problem.

    De nya OrangeRX mottagarna skall tydligen inte fungera bra med nyare sändare som DX 9 och 18 och så vidare. Men fungerar bra med DX6i.

    Jag är ganska försiktig med vilka flygplan jag sätter OrangeRX mottagarna i efter att ha fått de här problemen.

  8. #8

    Standard

    Testerna jag gjorde var med en orange mottagare samt en Spektrum mottagare och resultaten var samma. Jag bor i villa och la sändaren med halvgas på ena sidan och gick runt huset med quaden. Och efter ca 30 meter la quaden av. Räknar man fågelvägen är det väl 15 meter.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Alla här verkar använda Spektrum? Själv använder jag Futaba och enligt Futaba ska räckvidden med deras 2,4 FASST vara ca 2 km i fri sikt.
    Mina erfarenheter är följande.
    Att flyga upp till 600 meter bort eller högt är inget som helst problem bara man installerat mottagaren och antennerna rätt, se instruktionsboken, antennerna ska vara i ca 90 graders vinkel och ligga fritt från metall och kolfiber och inte ha något som stör i närheten av mottagaren. Typiska störkällor är fartreglage i el modeller, fartreglaget är tekniskt en switchad nätdel som avger kraftig radiostrålning och billiga Kina grejer är inte alltid direkt störtestade. Placera alltid mottagaren så långt ifrån fartreglage och el motor som möjligt och använd ferritkärna på signalkabeln mellan fartreglaget och mottagaren. En annan störkälla är tändsystem till bensinmotorer som också ska installeras så långt ifrån mottagaren som möjligt och avskärmas med ferritkärna på strömförsörjningen och i modeller med metallram (helikopter) kan de gärna jordas och avskärmas. Flyger själv inte turbin men det finns mycket elektronik i de modellerna som också kan avge störningar. Samma gäller ev videolänk och telemetri sändare som också blir störsändare. Tänk på att all sändande radioutrustning avger ett antal spegelfrekvenser och mottagare är även känsliga för så kallade mellanfrekvenser som används internt för att omvandla inkommande signaler vilket gör att en sändare i modellen nästan alltid stör mottagaren. Dagens 2,4 teknik sänder inte på en smal FM bärvåg som den gamla FM utrustningen utan hoppar mellan olika frekvenser i ett frekvensband om ca 50 MHZ runt 2,4 GHZ med kraftiga "spikar" vilket ger mycket spegelfrekvenser. Senhösten 2009 gjorde jag en uppmätning med spektrumanalysator av Futaba 6 EX och en äldre enklare 35 MHZ sändare. Detta finns publicerat i MFN under RC doktorn, Bosse Gårdstads spalt. En viktig sak till är att våra moderna mottagare är ganska värmekänsliga! Vid temperaturer runt ca 50 grader C kan de plötsligt stängas av! Resultatet blir totalhaveri då mottagaren stannar och servon står still som om strömmen bröts. Alla moderna mottagare består i huvudsak av en IC krets och den har ett överhettningsskydd som slår i från vid en intern temperatur i kretsen runt ca 70 grader C Vilket ganska lätt kan uppstå en varm sommardag i en solbelyst modell där mottagaren ligger direkt belyst under en plastkabin eller om mottagaren ligger nära avgaser från en bensinmotor eller värmen från ett fartreglage, mottagaren genererar även en liten mängd värme själv så omgivningstemperaturen behöver inte vara lika hög som gränsvärdet.

    Det här problemet har jag själv råkat ut för i en stor bensinhelikopter som var under utprovning och tur som man har så hände det när den stod på marken med motorn igång mellan alla lättingar och intrimmningar men det var ren tur att det inte hände i luften!

    Futaba böt tidigare ut ett stort antal 6 kanals mottagare till 6EX på grund av detta problem och de nya mottagarna är bättre. Se Futabas egen instruktion här.

    http://horejsi.cz/DataFilesEN/Futaba/Rx_R6008HS_EN.pdf

    Problemet är ganska välkänt internationellt.

    https://www.google.se/search?q=Futab...eated+receiver
    Senast redigerat av Hughes den 2015-08-11 klockan 21:02. Anledning: Komplettering

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mät ute och inte inne!
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sorry Hughes - jag syftade givetvis på Quart. Och med utomhus menar jag utan störande inslag mellan sändaren och mottagaren - fri sikt alltså.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Nu finns det ju lite utrymme för att spekulera. Det är inte så att du har en oproportionerlig mängd wifi utrustning i huset? Hur ser installationen ut på quadden? Mottagaren sitter inte inne mellan kolfiberskivor eller med antennerna fästa längs kolfiber eller metallföremål? Vilka mottagare har du provat med? Har du bundit i DSMX eller DSM2 läge?

  14. #14

    Standard

    Tack för mycket bra information. Mottagaren sitter ju faktiskt mellan två kolfiber plattor. Skall flytta den och sedan testa på en äng i närheten istället för vid huset.

  15. #15

    Standard

    Oren spänning från esc kan även påverka räckvidden.
    Mata motaggaren med en separat Bec om möjligt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •