Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 100

Ämne: BYGGE - SkyWalker X5 UAV Ortofoto-vinge

  1. #41

    Standard

    Tjusigt med de böjda spetsarna - ser bättre ut än original.

  2. #42

    Standard

    Jag gjorde maiden på min X5 i helgen. 2212 motorn räckte till bra.
    Körde med 3S 4000mah.
    Den var lite vinglig så jag tror CG inte är riktigt bra. Cg Ligger ca 8mm framför plupparna men upplevs baktung.

  3. #43

    Standard

    Vad ska man ha för roderutslag för höjd och skev?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    Standard

    Vet inte utslaget i mm. Jag körde med maximal utslag med linkaget i näst yttersta hålet både på servo och roderhorn.
    Körde med massa expo vid Maiden men har dragit ner det massa nu då den kändes galet trög.

    Min största oro för X5 är att den verkar behöva hålla rätt hög hastighet för att få bort vobblet som vingar lätt kan få.

  5. #45
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vobbel, välkommen till liten vinge!
    Vad tror ni, att en liten vinge blir stabil som en stor Jumbo! Utan vingel blir det nog endast en gång om året när luften är helt stilla. Annars får ni ställa upp gain på gyrona eller skaffa en enkel gimbal till kameran.

    Fungerar den som TBS Caip. så är det mycket små utslag som gäller.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #46

    Standard

    Jag har en TBS Caip och ett gäng flera vingar i samma storlek så jag vet hur de uppträder.
    Denna verkar dock behöva betydligt större roderutslag.
    Påminner om Zeta Fx 61 hur den flyger men märkbart mera vobbel på premiärturen iallafall.
    I övrigt så tycker jag den uppträder fint och snällt.

  7. #47

    Standard

    Jag tycker fortfarande att X8 är den bästa vingen, helt fantastisk att flyga i alla väder, stabil som en tanks.

  8. #48

    Standard

    X8 verkar stor och fin... det velades mellan en sådan och X-5. Men X-5 var mindre, smidig och används till ortofoto osv, då är lite vobbel inte så noga. Har även en caipirinha, väger väl bara 640 gram. Denna X-5 väger under 1kg som RC-vinge. FPV och vobbel är jobbigt, inte värt pengarna.

    Mailade lite med Bormatech angående deras lilla nya fågel. Jag påpekade det där med vobbel och han sa att de har justerat bort det med sådan design att tyngdpunkten kan vara på rätt ställe. Typ. Så man är ju lite sugen på prova en sån... vad som nu menades och om det är möjligt.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #49

    Standard

    Katapult!

    ...är ju ett måste för att bibehålla samma start om och om igen eftersom X-5
    börjar bli lite dyr att kasta i marken som kan göras i misstag vid handstarter.
    Dök upp från HobbyKing-tomten och efter att ha monterat ihop den så ser den ut så här:

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50

    Standard

    RC-testflugen!

    Så där, då har den flugits. En ack, 3 starter och 3 landningar.

    Samtliga starter med HobbyKing-Launchern.
    Det jag har att säga om den...
    - Man måste lacka/måla träbitarna, annars lär den väl murkna när den ska ligga på fuktiga marken.
    - Man måste rikta allt bra så att inte propellern tar i av misstag i rampen vid start.
    - Glasfiberrören, dom får man stickor i händerna av!!! Måste nog lackas.
    - Spiken man trycker ner bungee'n med så måste vara nåt bättre, större. 10" spik tex.
    - De två kortare spikarna som håller fast trälåsningen måste också vara större.
    Själva starten var "gasa lite" -> släpp iväg -> ge nästan fullgas direkt den lämnar rampen. Efter intrimningen av flyget första flygningen så stack den iväg rakt. Man kan ge lite höjdroder i början. Funkade helt OK. Man var lite orolig att proppen skulle ta i rampen, men det gick bra alla ggr.

    Vingen flögs. Väldigt mycket skevroderutslag, sänkte den med DualRate, ska fixa om det. Men flög sen fint. Vindkänsligare när man flyger med undersidan mot vinden än när man flyger mot vinden med ovansidan. Vobblar mer i medvind. Stabil om man flyger snabbt. Måste nog säga att den kan vara en rätt rolig RC-vinge för om man bygger den för hastighet så flyger den riktigt bra, snabb.

    Den ihopfällbara propellern fungerade väldigt bra.

    Landningarna är som de är med vingar, de slår helst runt på nåt vis när ena vingen tar i mark före den andra. Måste komma på nåt klokt. Den glidflyger väldigt bra. Ett problem var att den saktade hastigheten snabbare än den sjönk. Så om man hade stängt av motorn och gledflög på 0,5m höjd så tappade den först fart och började bli instabil, innan den tappade höjden mjukt så den kunde landas. Knepigt läge. Provade dyka lite en gång, då studsade den bara.

    Nu ska den få Pixhawk-paketet.

    Film kommer.

    Här ser man hela rampen med bungee och pedal.



    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #51

    Standard

    Är det jag som är feg eller inte gillar att stå i "skottlinjen" om bunjyn släpper från marken?

    Vad händer när all kraft i gummit riktas bakåt mot kärran och dig som står där redo för Launch?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #52

    Standard

    Undcon: Vi tänkte också på det, men den är väldigt slapp och är inte sjukt spänd. Flyget väger mindre än ett kg och det ligger på en väldigt glatt fiberramp. Bara man snurrade lite med motorn så ville vingen glida iväg. Dvs, det behövs inte mycket kraft för att dra iväg flyget. Den som filmade hade inte huvudet bakom kameran utan på sidan om. Jag som stod bakom så har ansiktet rätt högt upp jämfört med vart bungeen drar. Så man kände sig "lite säker" men väldigt aktsam, är ju HobbyKing-grejer man har att göra med. Men absolut, risken finns ju alltid. Om den stora spiken skulle släppa från den vältade leran så skulle den fara rakt mot det ställe där spänningen drar, dvs 30 cm under flyget, har jag hoppats. Gummibandet går inte till foten, den går till mitt på rampen ungefär.

    Men jag är mer rädd när någon startar upp en RC-helikopter med de där bladen som roterar som f-n, som ett exempel.

    Film från dagen

    Starterna vart bättre och bättre (3 sådana bara iofs).
    Landningarna var lite roliga.
    Första landade jag lite väl snett över banan och vingen gled sjukt bra i luften, hamnade ner i ett torrt dike, upp och ner.
    Andra studsade flera ggr och sen roterade vingen.
    Tredje började bra, men hamnade på tak.
    Fattar inte vad det är med vingar och landningar... ena vingen tar väl i. Hur ska man lösa det? Vill ju inte skrota GPS-pucken sen.

    Hur får man in inbäddade objektet? Blir bara en länk...
    Högerklickar man på en film på YouTube så kan man välja "Statistik för nördar", haha!

    http://www.youtube.com/watch?v=6vwNLh5vVKg
    Senast redigerat av Ålänning den 2015-12-19 klockan 20:22.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #53

    Standard

    Pixhawk på plats!

    PMU på plats och dess kablar nersänkta.
    Servokablar på plats och nersänkta.
    Pixhawk på plats samt hål uttaget för alla kablar som inte fick rum.
    UBEC på plats.
    PPM-encoder på plats.
    Futaba-mottagaren på plats.
    Mottagarantennhållare på plats.
    Telemetri-radion på plats.
    Airspeed-sensor med pitot-rör på plats.
    GPS/Compass på mast på plats.
    Pixhawk-högtalare på plats.
    Och i locket sitter switchen.


    Mjuka skumplasten på plats så kameran ligger i en mjuk bägg mot vibrationer.
    Är även en skumplastblock i locket.


    Kameran på plats (Canon PowerShot SX260 HS)


    Acken på plats (Gravity 4S 4000mAh)


    Julgran! De flesta LEDar blinkar och en är väldigt stark...


    Finns det inte VIT målartejp? Alla är ju ljusbeigea. Dekaltejp fastnar inte ett dugg på detta material. Man kan blåsa bort den tejpen.

    Byggt klart det mesta, men återstår lite smått + sändarsetup samt kalibrering etc.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    du kunne jo pensle en gang med hvitlim, så sitter tapen.

  15. #55

    Standard

    Klart det finns - vit eltejp, hornbach har jag köpt min.

  16. #56

    Standard

    Flygklar med Pixhawk!

    Färdigbyggd med hela Pixhawk-paketet.

    Det som ska testas härnäst är:
    1. Flygas med Pixhawk utan kamera eller kameralucka (gissar på ett flygtillfälle, några ackar)
    2. Flygas med Pixhawk + dummykamera (utan lucka) kanske under samma flygtillfälle som ovan, beror på "förbättringslistan"
    3. Montera lucka och testflyga lite
    4. Flygas med riktig kamera och börja "arbeta".

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #57

    Standard

    Kolla samtidigt hur långt du kan glida med motorn avstängd.

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    Kolla samtidigt hur långt du kan glida med motorn avstängd.
    Det ska jag göra. När jag gjorde det vid första flygningarna som RC-flyg så gled den otroligt bra, stabilt och rakt. Men då vägde den 978 g med 4S 4000. Den väger nu 1118 med Pixhawk-paketet och 1328 med kameran. Med lättaste setupen (3S 2200 ungefär) så ska den väga ca 700 gram. Ali Shanmaos hade vägt 2,2 kg och flugit helt Ok. CG skjuts fram ju mer vikt man sätter i den (har jag läst lite här o där). Ca 1 tum framför nipplarna vid 2kg, jag har nu ca 15mm framför.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #59
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Räkna med att kärran har j-kligt dålig glid förmåga och faller som en sten mot marken. Skall den glida behövs nog bra dykvinkel för att flyga. Bara min erfarenhet som jag reflekterar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Räkna med att kärran har j-kligt dålig glid förmåga och faller som en sten mot marken. Skall den glida behövs nog bra dykvinkel för att flyga. Bara min erfarenhet som jag reflekterar.
    Huj! Låter ju otrevligt. Vilken vikt och CG hade du då?
    I videon jag lade ut från RC-premiär-turen https://www.youtube.com/watch?v=6vwNLh5vVKg så syns lite av tendenserna att glida helt OK tyckte jag. Den bromsade hellre upp i hastighet före den sjönk, vilket var lömskt. Det lär den inte göra med den extravikt den har nu. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •