Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 100

Ämne: BYGGE - SkyWalker X5 UAV Ortofoto-vinge

  1. #1

    Standard BYGGE - SkyWalker X5 UAV Ortofoto-vinge

    BYGGE - SkyWalker X5 1180mm UAV Ortofoto-vinge

    (På uppdrag)

    Mål
    Ett verktyg. En tålig och enkel flygande vinge som ska flygas autonomt för att samla in bilder med en digitalkamera.
    Flyget anlände 5 augusti 2015 och stor del av det som ska i fanns sedan tidigare. Men lite till behövs.

    Specifikationer
    - Vingspann: 1180 mm
    - Längd: 550 mm
    - Material: EPO
    - Motor: 2212-2215, 1600-1900KV
    - Propeller: 7x4-8x6
    - Ack: 2200-4000 mAh 4S
    - Tomvikt: 323 g
    - Cruise speed: 17-19 m/s

    Tror det var Ali Shanmao som flög 10 km med den med totalvikt 2,2kg och det lär ska ha gått bra.

    Vad som ska i flyget
    - ESC: ...
    - Motor: ...
    - Propeller: ...
    - Servon: 2 st Hitec HS-82MG microservon (2.8kg vid 4.8V) (eller om det blir Hitec HS-65MG 1.8kg som är lite mindre, lättare men svagare)
    - Mottagare: Futaba R617FS
    - Styrkort: 3DRobotics Pixhawk + 3DRobotics Power Modeul + 3DRobotics GPS/Compass + 3DRobotics PPM-encoder
    - Ack: Om det blir 3S-setup så blir det ThunderPower 3S 3900mAh, om det blir 4S-setup blir det GensAce 4S 4000mAh.
    - Kamera: Kompakt digitalkamera (Canon PowerShot SX260 HS, SX280 eller Samsung NX1000)
    - Kameralucka: 3D-printad, design: MickeM
    - Kameraluckservo: Emax ES3104 Metal Gear

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det som saknas idag är ESC + Motor + Propeller + GPS-modul (beställd)

    Det svåra i det hela är alltså nu: Valet av motor, sen trillar resten på plats av sig självt nästan.

    Jag plockade upp resten. HobbyKing är ju som sagt inget man förknippar med kvalitet, man får vad man betalar för. ;-)
    Men SkyWalker X-5 är så bra så vad gör man. Ena roderspetsen skadad, repor på ena sidan, roder"gångjärnen" håller
    på brista osv. Dessutom så var nästan allt i påsen ihoplimmat i en klump, men hittade inget fel på limtuben.

    Manual (för en gammal version förstås): http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...63X7478X59.pdf

    Nästa steg är att bygga det lilla som finns att bygga, placera ut grejerna så man får veta vikt så det blir en början till motorval.
    Målet är att den ska vara lätt och kunna flyga stabilt men långsamt.

    Va sjutton ska man med de vingprofilformade plywood-skivorna? Det blir ju inte snyggt med dem. Nytta?





    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Att välja 4S framför 3S, ger det mindre strömåtgång och längre flygtid?
    Funderar på valet av motor...

    Har att välja mellan följande (så man slipper köpa en massa nya ackar):
    - ThunderPower G8 Pro Lite+ 3S 3900mAh 25C (väger 282 gram)
    - GensAce va dom nu hette 4S 4000mAh 25C (väger hela 416 gram vilket gör vingen rätt så framtung)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Ser fram emot bygget då jag kommer sätta ihop ett liknande i vinter
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    UndCon, kul! För ändamålet fota rakt uppifrån, eller FPV?

    Med högre spänning (4S 14,8) så snurrar motorn snabbare och man kan ha en mindre propeller. I det stora hela blir det väl mindre vibrationer då. Dessutom, nog ska det väl dra mindre ström med samma dragkraft, eller? Beror på propellerval förstås. Vete sjutton om jag får allt balanserat med en tung 4S 4000 i nosen... Kameran är i mitten, motorn längst bak. Motorn är ju inte direkt tung, vad det nu blir. Får testa vidare... Skulle helst använda 4S 4000 för de 3S 3900 som finns så används nu till en FireFLY6 två i taget.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag har en Skywalker 1680 (v3 eller v4) som jag tänkte sätta i min Canon SX260 HS i...monterad rakt ner så klart Orthofoto och andra liknande flygningar.

    Det sitter en APM 1.0 i min Bixler som jag flyttar över till Skywalkern och jag kommer köra den på 4S för att få någonstans mellan 45 minuter och en timmes flygtid.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Nice! Denna X-5 ska bli en ersättare/komplement till en SkyWalker 188 2012 som nu flyger med just Canon SX260/280 och va det nu var för kameror (inte mina grejjor). Testflög den förut med tid, men minns inte hur länge det blev. Tror det var helt möjligt flyga 30-40 minuter på 4S 4000, eller om det var en 4S 5000. Då flög jag dock manuellt i FBWA-läget. Flög väl runt 30 min och kom fram till att det fanns mer i acken efter det. Minns ej om jag hade kamera i då. Flyget lever och används för det den var gjord för. Friggoflyg har en tendens att se lite slitna ut efter ett tag. :-D



    X-5 ska bli på liknande sätt, kastas iväg med autotakeoff och flyger efter Wps och fotar och kan sen landa, men den bara vill landa 20 meter österut just nu... så det slås om till FBWA och flygs hem snällt.

    Vad gäller X-5 nu så ska jag montera på plats det lilla man vet att "här ska det va". Sen placera ut resten och se vart det barkar. Har ingen aning vad jag ska välja för motor. Vill ju ha en setup som orkar stiga rätt snabbt så man slipper flyga i cirklar i evigheter för att komma upp till 120 m.

    Meeen, nu måste jag få en FireFLY6 hovringsklar med Pixhawk och sen med flight forward-APM (inte heller min), helst denna helg, så den får flygas lite och då ska X-5an få lite tid.

    I förrgår premiärflög jag mina nya EasyStar II som RC-flyg. Dötråkigt flyg... men nu ligger den på ett byggbord och ska få en MiniAPM 3.1 installerad. =) Ska bli kul. Tänkte ha den som WP-flygare (autotakeoff och landning) medans man styr en liten kamera i en gimbal för att "spana"/leta/titta mot marken-bygge. Test-plattform för APM:Plane helt enkelt. http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=61&t=12859
    Senast redigerat av administrator den 2015-08-22 klockan 09:51.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Jag har använt en Bixler1 som testplattform och jag byter till Skywalkern för att få en bättre plattform. Det kommer resultera i längre flygtid och mer lastkapacitet, FPV eller ej, beror nog på hur jag skall använda den för stunden. Jag tänkte försöka få det modulärt. Skall jag flyga FPV - på med modul som innehåller kamera på servo-gimbal samt OSD.
    Videolänken får sitta på hela tiden men kopplas bara in om den skall användas. Skall jag flyga och fotografera med Canon-kameran så får jag stoppa i en modul för det. Skall jag flyga med en IR-kamera så stoppar jag in det.

    Det blir en hel del funderande och klura på bra/enkla lösningar för att få till det. Jag har flugit mycket FPV med Skywalker tidigare så jag vet hur pass mycket bättre det planet är än Bixler1.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Standard

    SkyWalkern är riktigt bra. Lagom stor, hållbar, förlåtande, enkel konstruktion och flyger väldigt snällt och orkar bra med det mesta man vill använda. Nyaste version har återgått till EPO-bommen med kolfiberrör i som tidigare. Moduler är smart. Enda nackdelen med SkyWalkern är väl att kroppen inte passar så bra för kameran på tvärsan utan att bygga om, därför blev det X-5 som tillika är enkel och smidig. Om det blir ett bra koncept, återstår att se, funkar nog kanon, men den flyger snabbare. Tror SkyWalkern ville börja stalla lite under 9 m/s.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Nu har jag vägt vingen inklusive Canon PowerShow SX260-kamera, 4S 4000 GensAce, Pixhawk-paket med GPS+PM+alla kablar osv, all hårdvara + servon osv. Den hamnade på rätt så exakta 1000 gram med allt detta. Det enda som inte är med i vikten är ESC + Motor + folding pusherprop.

    Man kan väl anta att det färdiga paketet väger runt 1200 gram.

    Det är förstås knepigt balansera fram en lämplig vikt eftersom vikten blir lite utspridd och dessutom ska man balansera vingen på dess nipples, eller 5mm framför som vissa säger, eller en tum framför som andra säger om man har tyngre vikt. Det som, enligt mig, är det svåraste med elflyg är att dimensionera elsetupen. Gjorde det nyligen med en EasyStar II med massor av hjälp från folk här på forumet och det slutade med en Easystar som flyger fint, men måste flygas på halvgas för att hålla höjden och den drar massor med ström och dålig på stiga. Så nu vet jag att man nog ska ta i lite mer till denna vinge. ;-)

    Dessutom vet jag inte hur man ska tänka med effektbehovet för en vinge jämfört med ett flyg.

    Man brukar ju säga att trainers, nybörjarflyg, normalt söndagsflygande klarar sig med ca 170-200 W per kilo. Och att aerobatic ca 230-270W per kilo och 3D-flyg ca 340-400W per kilo. Det känns som att en 200W motor inte räcker nån vart alls, det har jag på EasyStar och den väger 800 gram. Pratar vi 500-600W månne för denna?

    Målet är att det ska finnas ork att stiga utan att behöva tömma acken på fullgas i evigheter. Flyget ska upp på 120 meters höjd så lagom fort som möjligt för att på den höjden flyga så länge som möjligt. Det ska inte flygas så fort som möjligt, utan helst så sakta som möjligt utan att stalla, både i medvind och motvind.

    Om det är 500-600W som gäller och 4S-ack, ni som har vana av vingar och motorer, vad bör det väljas för motor? HobbyKing rekommenderar en lite 2212-2215 på 1600-1900 med en liten prop på 7x6-8x6. Andra har flugit med 35xx-motorer och lägre KV. Hellre lägre KV och större folding prop än en liten hög-KV med liten prop. Vissa flyger med 20A ESC till sin motor och andra med 70A!!

    Det är väldigt svårt se på andras val av motor eftersom folk kör 3S och 4S, de har flygvikter från 800 till 2200 gram, de har olika propellrar, de har olika flygstil, de har ibland koll på CG, osv. Så valet av motor är ju inom ett fantastiskt brett spektrum.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Följer tråden med högsta intresse.
    Fix just hem min X5 från Fpv24.com
    Billigt och med frakt hem till dörren för 8eur.

    Kommer testa med prylar som jag har hemma till att blrja med.
    Emax 2212 1400kv
    30A Turnigy Esc
    Apm Pro
    Ezuhf 4ch rx
    Ts832 600mw vtx.

    Vad hittade du luckan tull kameran?
    Mvh
    Marcus



    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nu har jag vägt vingen inklusive Canon PowerShow SX260-kamera, 4S 4000 GensAce, Pixhawk-paket med GPS+PM+alla kablar osv, all hårdvara + servon osv. Den hamnade på rätt så exakta 1000 gram med allt detta. Det enda som inte är med i vikten är ESC + Motor + folding pusherprop.

    Man kan väl anta att det färdiga paketet väger runt 1200 gram.

    Det är förstås knepigt balansera fram en lämplig vikt eftersom vikten blir lite utspridd och dessutom ska man balansera vingen på dess nipples, eller 5mm framför som vissa säger, eller en tum framför som andra säger om man har tyngre vikt. Det som, enligt mig, är det svåraste med elflyg är att dimensionera elsetupen. Gjorde det nyligen med en EasyStar II med massor av hjälp från folk här på forumet och det slutade med en Easystar som flyger fint, men måste flygas på halvgas för att hålla höjden och den drar massor med ström och dålig på stiga. Så nu vet jag att man nog ska ta i lite mer till denna vinge. ;-)

    Dessutom vet jag inte hur man ska tänka med effektbehovet för en vinge jämfört med ett flyg.

    Man brukar ju säga att trainers, nybörjarflyg, normalt söndagsflygande klarar sig med ca 170-200 W per kilo. Och att aerobatic ca 230-270W per kilo och 3D-flyg ca 340-400W per kilo. Det känns som att en 200W motor inte räcker nån vart alls, det har jag på EasyStar och den väger 800 gram. Pratar vi 500-600W månne för denna?

    Målet är att det ska finnas ork att stiga utan att behöva tömma acken på fullgas i evigheter. Flyget ska upp på 120 meters höjd så lagom fort som möjligt för att på den höjden flyga så länge som möjligt. Det ska inte flygas så fort som möjligt, utan helst så sakta som möjligt utan att stalla, både i medvind och motvind.

    Om det är 500-600W som gäller och 4S-ack, ni som har vana av vingar och motorer, vad bör det väljas för motor? HobbyKing rekommenderar en lite 2212-2215 på 1600-1900 med en liten prop på 7x6-8x6. Andra har flugit med 35xx-motorer och lägre KV. Hellre lägre KV och större folding prop än en liten hög-KV med liten prop. Vissa flyger med 20A ESC till sin motor och andra med 70A!!

    Det är väldigt svårt se på andras val av motor eftersom folk kör 3S och 4S, de har flygvikter från 800 till 2200 gram, de har olika propellrar, de har olika flygstil, de har ibland koll på CG, osv. Så valet av motor är ju inom ett fantastiskt brett spektrum.

  12. #12

    Standard

    Trevligt bygge, fäljer tråden, min X5:a är fortfarande till salu (obyggd) om nån i Skåne vill ha en.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Halcon, varför bygger du inte den själv, jag kunde behöva en flygkompis inom fpv?


    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Trevligt bygge, följer tråden, min X5:a är fortfarande till salu (obyggd) om nån i Skåne vill ha en.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Tja, det blev ett annat bygge helt enkelt, så istället för att den ska stå och ta plats här så kanske nån annan kan flyga den. Har sänkt priset till 600, men det är en kanonfin kärra som är mycket lämplig för fpv så som ålänningen gör här i tråden. Jag fortsätter att följa hans framfart!

  15. #15

    Standard

    Hör av dig om du bygger en fpv maskin så träffas vi.

  16. #16

    Standard

    Kostar 400 att skicka inom Sverige så det blir väl att jag får göra en FPV "light" av den ...?
    Har ju fått massor av tips på utrustning i denna tråden.
    Och jag har en ~2212 från en HK Slowstick över, med propp, nåt gammalt 30A esc finns det säkert i lådorna, 2st servo har jag, en Frsky/futaba Rx finns oxå, en liten Vtx vet jag att jag har, jaa... och vad mer? Acke är inga problem..... är det allt? Och så har jag en gammal pocketkamera ju!
    F*n, det blir ju nästan en riktig fpv kärra med orto foto möjligheter !!!

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ja se,

    Då träffas vi imorgon för premiär?



    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Kostar 400 att skicka inom Sverige så det blir väl att jag får göra en FPV "light" av den ...?
    Har ju fått massor av tips på utrustning i denna tråden.
    Och jag har en ~2212 från en HK Slowstick över, med propp, nåt gammalt 30A esc finns det säkert i lådorna, 2st servo har jag, en Frsky/futaba Rx finns oxå, en liten Vtx vet jag att jag har, jaa... och vad mer? Acke är inga problem..... är det allt? Och så har jag en gammal pocketkamera ju!
    F*n, det blir ju nästan en riktig fpv kärra med orto foto möjligheter !!!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Standard

    Oj, här ha det skrivits. Jag har haft lite andra projekt på gång, men igår fixade jag vidare. =) Ska försöka få in info och bilder.

    Det som hänt... köpte motor och ESC och jösses va stor setup det vart, vet inte var jag glömde titta på specarna. Skaffade annan setup som blev hur mycket bättre som helst. Rätt så färdigbyggd som RC-vinge, lite inställningar kvar, typ. Meningen är att RC-flyga denna helg, sen i med Pixhawk (som redan är inställd), sen större ack, sen dummykamera, sen kameralucka... sen riktiga kameran. =) Återkommer idag, i morrn... söndag. Vem vet. ;-)

    Kameraluckan har jag själv designat, gjort 3D-printfilerna och låtit en firma printa ut filerna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Skulle man kunna få ta del av filen till kameraluckan? Är klar med min men väntar på APM. Ska göra maiden med den LOS imorgon.

  20. #20

    Standard



    Vart en 5.8/2.4 setup för mig.
    Brukar köra UHF och 1.3 På longrange kärror men är sugen på testa vad Ibcrazys Pepperbox och en Frsky L9R klarar av. Taranisen har fått en patchantenn också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •