Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Starter till bensinmotorer?

  1. #21
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Som nybörjare på bränslemotorer tycker jag starter är fantastiskt trevligt, tycker det är lättare att höra om det finns chans att motorn skall starta med starter eller om något är fel. Med handstart är i alla fall jag både svettig trött och frustrerad innan jag har en chans att avgöra vad som skall justeras.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #22

    Standard

    Jag har aldrig handstartat ett bensinflyg förr. Det senaste så använde vi starter på och det tog evigheter innan vi fick den motorn att gå. Hur gjorde ni själva med er första bensinare? Jag lär ju knappast höra på en motorn som inte startar: "ah, lågvarvsskruven ska IN 1/8 varv".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det funkar lite så att man ska berätta att man inte använder starter eftersom då kan man sina motorer,"det är ju bara att ställa in dem"??
    Men det är precis som Fluffen säger ,ofta när man är på meetings så står det några utan starter,det kan det bli ett evigt flippande från tid till annan om de har otur.
    Och sen så funkar det så här på Sveriges baksida ialla fall,ju större motorn är,ju enklare är de att få att gå,blir okänsligare s.a.s.
    Har nu inbyggd start på två kärror och jag gillar det,känns bra att flippa på en brytare så går den.
    Men det är inte foolproof det heller så länge det är envägslager inblandat..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24

    Standard

    Frågan var kanske inte om han ska skaffa starter eller inte utan vilken starter han ska köpa.
    Finns några att välja på men ju större starter han ska ha så mindre finns det att välja på.

    För mig räckte Sullivan big starter men megatron starten kostar lite mera och klarar större maskiner. Kör på den större om du har råd den är upp till 160cc men klarar säkert av större maskiner. Ska man ligga på topp kostar det alltid lite mera så tryck på köpknappen.





    Sullivan Big starter: http://www.hobbypeople.com/shop/inde...oducts_id=6598
    Sullivan Megatron starter: http://www.hobbypeople.com/shop/inde...ducts_id=24889

    HAB har en för 80-250cc

    http://www.hab.se/forbraningsmotorer...r-c-606-1.aspx
    Senast redigerat av Mr X den 2015-08-14 klockan 09:45.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #25


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Att ha motorn monterad på en "planka" och bänkköra den i olika positioner (cylinder upp, åt sidan, ned osv.) så att man lär känna motorn och blir van att hantera den är nog det allra bästa. Och ersätt kinakopiorna på tändstiften!!! Sanslöst dålig kvalitet på dessa!

    Ett annat tips är att kolla och eventuellt sänka tändpunkten något! En av mina bensinare tände vid varenda flipp men startade inte. Med elstartern gick den dock igång direkt. Den lite för högt ställda tändpunkten var ett effektivt sätt att stoppa den lilla rotation handflippet gav så att slag nr 2 inte orkade runt riktigt. Efter att jag minskade förtändningen några grader startade den med handflipp varenda gång.

    Nålarna behöver man sällan pilla på efter att de har ställts in ordentligt. Hur många håller på och skruvar på dessa på sin motorsåg/röjsåg i tid och otid?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #26

    Standard

    I första hand vill jag ha igång en 50cc SV50 (superduperkvalitä). 100cc har redan gått bra sedan tidigare så där kan jag först testa handstarta, går inte det så köper jag en rejäl starter, eller ombordstart om det finns. Den som HAB har är på tok för stor för mitt ändamål. Men den du har skaffat Mr X, som enligt Sullivan ska klara upp till 80 cc måst ju vara suverän, upp till 80cc. Och du sa att nån sida förklarade att den även klarade upp till 110? Risk för bränna sönder till en 100?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror att det räcker med den för 80ccm, jag har fått igång 120ccm motorer med min glödstarter, ibland får man hjälpa den förbi första kompressionen genom att slå till propellern.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #28

    Standard

    Då får Mr X demonstrera sin så jag ser lite vad det är. =)

    Vilka strömmar klarar 18Ah vanliga bättre slutna blyackar av?
    Eller måste man ha små 5000Ah-LiPos som man måste vara rädd om?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Finns ju även LiFe och i viss mån NiCad som kan spotta ut mer än PB som kan hantera långladdning bättre än LiPo.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bly ackar skall du glömma, MYCKET bättre pulver i ett par sunkiga 3s3700 ackar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31

    Standard

    Då får blyackarna höra till mina metanolare. =)
    LiFe låter bättre än LiPo. Jag fullkomligt hatar allt pyssel med LiPo. De ska laddas, användas hela tiden och storageladdas när man inte gör det. Skulle jag ha ett fristående garage skulle jag inte bry mig...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    En av dom största strömtjyvarna är simpla banankontakter. Efter att ha kämpat i gott och väl 15 år med 10kubikare o blyacke. så tog jag och öppnade startern och löddade dit en bit högtalarkabel 10 kvmm. Är still under Construction men med 4 celler Lipo 3300. så drar den igång både Spittens Ervine 150 och bensinaren DLA så det skriker om det. För att göra det lite mera förståeligt så har väl vi alla sett Stjärnornas krig! I skojversionen kan man läsa i aktern på kryssaren som under vadå 5 minuter glider fram genom rymden: Stops for nobody.

  13. #33
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Regel ett med starter är att byta ut kabeln till flertrådig grövre och ordentliga guldkontakter inget HK skit har där att göra. Då kan man få en standard starter att klara mer, kan vara värt att prova tillsammans med lipo. Så har jag gjort i flera år och det fungerar för mig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #34

    Standard

    Monterade HK skit på starten XT90 kontakter som klarar 90A+
    Struntar i regel 1 och litar på HK
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  15. #35
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Xt90 är extremt känsliga mot sot och beläggningar, dessa har ingen fjädringskraft för att bibehålla kontakten mellan hona/hanne. Dock är det ingen kritiskfunktion för startern men tror att på sikt så bränns kontakten upp. Då är det bättre att satsa på bra 4mm guld bananer.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #36

    Standard

    Och köp bra guldbananer. Jag fick en laddning förut, minns ej varifrån, som de sprack och gick sönder (metallen på bananstiftet alltså). Otroligt va det finns skräp. Men, men, finns det pengar så köper man skit om och om igen hela tiden. =) Har slutat med det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #37


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    En annan variant på starter för större motorer. Dubblerar också som borrmaskin och skruvdragare.... Startar lätt mina Roto 85FS och EVO 7-160 cc. Har 2 hastigheter vilket kan vara bra ibland om motorn stått ett tag och är torr och trög, snurra lite med nedväxlat läge för priming och så byt till högre hastighet för start. Kan också vb enkelt förses med olika startkonor.





    Med vänlig hälsning,
    Kjell Nilsson

  18. #38
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ingen som har ett bra tips på hylsa eller annat om man inte vill använda kona som kräver kraft att pressa på för grepp. Har. En stor motor att starta med 40" propp och armarna räcker inte till att hålla både starter och plan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #39

    Standard

    Var nog glad att jag hade en starter i dag på fältet

    September Furyn fick stanna på marken i dag för motorn ville bara stanna på tomgång.
    Fungerade med full gas men på tomgång hackade den till och stannade så jag ska byta tändstift på den till nästa gång.

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #40

    Standard

    Gillade startern din. =) Den var rejäl och det var bra vrid i den.

    En annan fråga... ni som startar de stora bensinflygen med starter, har ni alltid nån med er som håller emot flyget eller hur gör ni? Armen över proppen? Flyget kan ju vara fäst med en hållare eller band, men ändå. Trycker man mot spinnern så far ju flyget bakåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •