Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Starter till bensinmotorer?

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg

    Ett annat tips är att kolla och eventuellt sänka tändpunkten något! En av mina bensinare tände vid varenda flipp men startade inte. Med elstartern gick den dock igång direkt. Den lite för högt ställda tändpunkten var ett effektivt sätt att stoppa den lilla rotation handflippet gav så att slag nr 2 inte orkade runt riktigt. Efter att jag minskade förtändningen några grader startade den med handflipp varenda gång.
    Jag har använt mig av RCEXL tändsystem med variabel tändning på några motorer men har aldrig lyckats begripa hur tändförställningen fungerar. När man ska ställa in förtändningen så ska man ställa den på c:a 30 grader genom att vrida motorn och observera gnistan. Men 30 grader är ju max förtändning på maxvarv, hur går det till när man ska flippa igång motorn. Att starta en motor med 30 grader förtändning på tomgång lär nog inte gå så bra. Hur fattar tändsystemet att den ska sänka tändning vid motorstart. Att den när motorn väl startat känner av motorvarvet och ställer in förtändningen utifrån det kan jag förstå. Men när man startar motorn hinner ju magneten passera hallgivaren bara en gång när man handstartar, hur kan den då förstå att sänka tändning.

    /Mats

  2. #42


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag har använt mig av RCEXL tändsystem med variabel tändning på några motorer men har aldrig lyckats begripa hur tändförställningen fungerar. När man ska ställa in förtändningen så ska man ställa den på c:a 30 grader genom att vrida motorn och observera gnistan. Men 30 grader är ju max förtändning på maxvarv, hur går det till när man ska flippa igång motorn. Att starta en motor med 30 grader förtändning på tomgång lär nog inte gå så bra. Hur fattar tändsystemet att den ska sänka tändning vid motorstart. Att den när motorn väl startat känner av motorvarvet och ställer in förtändningen utifrån det kan jag förstå. Men när man startar motorn hinner ju magneten passera hallgivaren bara en gång när man handstartar, hur kan den då förstå att sänka tändning.

    /Mats
    På mina motorer passerar magneten hall-elementet exakt vid ÖDP och de startar lätt och går bra. Elektroniskt borde det vara tämligen enkelt sedan att mäta tiden mellan två triggpulser och styra när nästa gnista ska fyras av. Har funderat mycket på hur de har löst tändförställningen och har vid ett tillfälle provat med en stroboskoplampa. Tyvärr fick jag aldrig den att trigga då tändkabeln är effektivt avskärmad. Jag gjorde inga mer försök då motorerna gick bra. Så varför pilla med något som funkar?

    Fast nyfikenheten är stor så jag ska göra ett nytt försök! Jag får fixa en oskärmad mellanstump på tändkabeln som man kan hänga stroblampans trigger på. För det vore kul att veta och inte bara tro!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #43
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har byggt om ett antal glödstiftsmotorer till tändstift med rcxel tändsystem och använt det hjälpmedel för inställningen som rcxel rekommenderar med 28 graders tändförställning. Har alltid fungerat bra och aldrig varit med om att motorn slagit mig på fingrarna.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #44

    Standard

    Om tändboxen inte får signal från hallelementet så antar den väl att motorn står still och ställer tändpunkten därefter? Så när man flippar är tändpunkten mycket tidigare än vid fullgas. Vad vet jag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Och recxel är väl ett av dom bättre tändsystemen vad jag har förstått eller vad säger du Lip? Har själv dessa till mina två Dle motorer. Men är väldigt sugen på att montera ombordstart på min Dle 40cc boxer i Cessnan,noga som vet vilken ombordstart som passar till en sådan? Lasse har du någon aning?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  6. #46
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Och recxel är väl ett av dom bättre tändsystemen vad jag har förstått eller vad säger du Lip? Har själv dessa till mina två Dle motorer. Men är väldigt sugen på att montera ombordstart på min Dle 40cc boxer i Cessnan,noga som vet vilken ombordstart som passar till en sådan? Lasse har du någon aning?
    Har ingen aning om startmotorer, har aldrig sysslat med det inte ens funderat. Men det finns säkert andra här på forumet som har kunskapen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om tändboxen inte får signal från hallelementet så antar den väl att motorn står still och ställer tändpunkten därefter? Så när man flippar är tändpunkten mycket tidigare än vid fullgas. Vad vet jag.
    Nej den är tvärtom mycket senare och ger därför inga bakslag på fingrarna. Ju högre varv dess tidigare ska gnistan komma. Men hur har dom fått till det är min undran? Det vore lättare att begripa om man ställde in tändningen på säg 5 grader och sedan känner motorn av att varvet och ökar förtändningen. Det enda jag kan tänka mig är att den känner av den lilla fartökning som blir när man flippar igång motorn jämfört med när man sakta vrider den runt för att ställa in tändningen.

    Nu är det ju inte alla tändsystem som har variabel tändförställning och vad jag läst mig till så står dom alltid på runt 28 - 30 grader, även då man ska starta. Jag trodde inte att det var möjligt att starta en motor med så tidig tändning. Inte konstigt om dom slår en på fingrarna.

    /Mats

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Och recxel är väl ett av dom bättre tändsystemen vad jag har förstått eller vad säger du Lip? Har själv dessa till mina två Dle motorer. Men är väldigt sugen på att montera ombordstart på min Dle 40cc boxer i Cessnan,noga som vet vilken ombordstart som passar till en sådan? Lasse har du någon aning?
    EME verkar ha glömt 40 cc... http://mlhobby.com/bensinmotor-elsta...behor/elstart/ men om det är en boxer så kanske en 35cc EME skulle funka trots allt? Är ju inte komp i bägge samtidigt i en boxer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #49

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Efter 35 flygningar med den stora Cessnan och DLE 40cc boxer så kan jag glömma tankarna på ombordstart! Har nog aldrig haft så lättstartad bensinare! Två rejäla flipp med choken på och ett tredje med avstängd så går den,har flugit ur ca 6 liter bränsle nu,motorn går sagolikt fint. Och inga vibrationer. Boxer is the shit!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  10. #50
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Gillade startern din. =) Den var rejäl och det var bra vrid i den.

    En annan fråga... ni som startar de stora bensinflygen med starter, har ni alltid nån med er som håller emot flyget eller hur gör ni? Armen över proppen? Flyget kan ju vara fäst med en hållare eller band, men ändå. Trycker man mot spinnern så far ju flyget bakåt.

    Det känns som om din fråga blivit bortglömd. Frågeställningen är intressant så jag "puffar" lite...

    Anders

  11. #51

    Standard

    Justja, jag skulle ju beställa starter!!! Flyget står på golvet bakom mig, ändå har jag inte ens tänkt tanken på att jag skulle beställt starter för länge sen... man får sucka.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #52

    Standard

    Hej!!! Igen... :-D
    Senaste tiden så lånades det starters på fältet, men vill ha en egen.
    Som svar på Kenneths fråga så har jag en ställning flyget står i på marken (den där alu-ställningen från HobbyKing, joo jag vet).
    Så här funderar jag...
    Jag har starters som klarar upp till 22cc.
    Och det finns bensinare som är 23, 26, 30... 40, 50, 55, 60... 80, 100, 120cc.
    Jag behöver starter för 30, 50 och 100cc.
    Hur göra?
    Köpa en liten billig enkel för 30cc (tex de små utväxlade med stor kona som aiR/C Pro säljer som klarar upp till 40 cc eller va det var) och en större som klarar 50+100 (typ den stora Sullivan för 80cc som Mr X har ovan)?

    Jag ÄR bensinmotornybörjare så om nåt år kan jag också säga "varför använda starter när du kan flippa, går den inte igång har du ställt in fel". Som de flesta begriper så kan jag inte ställa mig till den skara folk som KAN bensinmotorer och lär högst antagligen sälja bort flygen eftersom jag tröttnat på försöka få igång dem utan starter. Så starter är för mig ett måste. :-)

    Och förstås vill jag ha nåt bra så man slipper tejpa ihop lösa LiPo's för att få nån halvdan lösning.

    Jag vill ha starter NU!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #53

    Standard

    Kör mina bensinare (iofs "bara" 50cc) med en Align Super Starter med avsedd 3s Lipo. Funkar utmärkt, lätt att hantera och bära. Betalade ca 1100kr för den på eBay.

  14. #54

    Standard

    Ah, den startern är ju såå smidig. Har inte ägt, men använt en sån, tills ägarens LiPo svällde och fastnade. =) Det va sjutton, att den klarade så pass stora motorer.

    En annan fråga... DL-100, är det en V2 180graders eller en boxer? Eller egentligen... är det komprimering i bägge cylindrar samtidigt så det kräver "100cc"-starter, eller skulle man klara sig med en mindre som behärskar 50cc? Iofs lär den väl bli på gränsen så det slutar väl med att jag ändå köper en sån där 400€ Sullivan 80cc-starter. Innan detta är klart så har man väl starters för 1.000€+ ... slängde en ny 24V Sullivan (150€) för inte så länge sen, axeln gick av när jag skulle byta kona, nya oanvända startern.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #55


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    DL-100 är en 2-takts boxer så båda cylindrarna komprimerar samtidigt. Det ser du på att cylindrarna är förskjutna så att varje cylinder får sin egen vevsläng. Om det inte vore så skulle motorn vibrera något grönjävligt plus att vevhuset inte skulle kunna funka som kompressor och driva upp bränsleluftblandningen i cylindrarna. Här har du en manual med en prydlig sprängskiss i slutet.
    https://www.rcworld.com.au/media/dow...20Dec%2008.pdf
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  16. #56

    Standard

    Stort tack! Du har så rätt. =) Då ska den ju gå rätt så mjukt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #57


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag har haft en och den gick gudomligt! Fick följa med Edgen som den satt i....
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #58

    Standard

    Startern ligger på posten nu, men med tanke på att min SV/RCS 50cc startade så snällt senast så tänkte jag ändå försöka mig på att handstarta. Håller på monterar på ny propeller nu. Men blev lite osäker och det är tomt på vinden... Man brukar ju sätta proppen på ca kl 1-7 eller 2-8 och sen handstarta. Men... om jag sätter proppen på kl 2, var ska TDC vara då (ett svar på denna fråga skulle lösa min fråga direkt)? Man vill väl få med TDC och gnistan i handdraget?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #59
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag vill iaf ha kompet kl 12-6 till 1-7 där någonstans, det är väl där man känner att det känns bäst som man skall ställa den
    så länge man litar på motorn och vet att den inte baktänder vid slaget.

  20. #60

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Jag vill iaf ha kompet kl 12-6 till 1-7 där någonstans, det är väl där man känner att det känns bäst som man skall ställa den
    så länge man litar på motorn och vet att den inte baktänder vid slaget.
    Kompet är väl före TDC? Det pågår väl från ca 5 till TDC vid kl 12?
    Enligt min bruksanvisning ska man starta med propellern vid kl 2, men det står inte var kolven ska vara. ;-)
    Menar du alltså att kompen börjar vid kl 2 (i mitt fall)? Och sen när man flippar till så går man genom kompen och förbi TDC och "iväg med handen från proppen"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •