Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg

Ett annat tips är att kolla och eventuellt sänka tändpunkten något! En av mina bensinare tände vid varenda flipp men startade inte. Med elstartern gick den dock igång direkt. Den lite för högt ställda tändpunkten var ett effektivt sätt att stoppa den lilla rotation handflippet gav så att slag nr 2 inte orkade runt riktigt. Efter att jag minskade förtändningen några grader startade den med handflipp varenda gång.
Jag har använt mig av RCEXL tändsystem med variabel tändning på några motorer men har aldrig lyckats begripa hur tändförställningen fungerar. När man ska ställa in förtändningen så ska man ställa den på c:a 30 grader genom att vrida motorn och observera gnistan. Men 30 grader är ju max förtändning på maxvarv, hur går det till när man ska flippa igång motorn. Att starta en motor med 30 grader förtändning på tomgång lär nog inte gå så bra. Hur fattar tändsystemet att den ska sänka tändning vid motorstart. Att den när motorn väl startat känner av motorvarvet och ställer in förtändningen utifrån det kan jag förstå. Men när man startar motorn hinner ju magneten passera hallgivaren bara en gång när man handstartar, hur kan den då förstå att sänka tändning.

/Mats