Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Starter till bensinmotorer?

  1. #1

    Standard Starter till bensinmotorer?

    Behöver en (eller kanske två?) starter till mina bensinflyg.

    Helst vill jag gardera mig och ha en starter som funkar från 20-100cc, men det kanske inte går.
    Det är olika storlek på spinners som ställer till det och så vill man kanske inte vrida sönder en 26cc med en starter som klarar upp till 180cc, som exempel.

    Jag har i nuläget ca 50cc och ca 100cc-motorer.

    Vad ska jag välja? Sullivan har en som är lämplig upp till 80cc. Vad finns det mer? Vad använder ni? Eller handstartar alla sina bensinflyg?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Eller så kan man köra den coola varianten, inbyggd starter
    http://milehighrc.com/EME_E_Start.html
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    En riktigt inställd bensinare startar så lätt att en elstarter inte behövs enligt mig. Den klipper heller inte till på fingrarna som glödstiftare gärna vill göra (vilket kan motivera en elstarter).

    Annars är ett enkelt sätt att få lite puder i en elstarter att köra med 4S LiPo. Då får man 16 - 17 V på startmotorn och dess vridmoment ökar dramatiskt. Jag använde en vanlig växlad Kavan under någon säsong på mina bensinare. Om man bara begränsar sig till några sekunders körning blir den inte överhettad och håller utan problem.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Standard

    Min gamla Dynatron Starter startade jag min 50cc bensinare på 4S Lipo utan problem.
    Fick i dag min nya starter Sullivan Big starter som jag kör på 6S Lipo som ska klara en 80cc.
    Känns kraftfull så jag räknar med att den också ska klara av min DLE 111 utan problem.




    Min gamla starter.


    Annars om man vill vara säker på att starten ska klara av större maskiner så skaffa en Heavy Duty Starter.

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #5

    Standard

    Vill man inte köra lipo så kan man alltid göra den portabel med blyack.
    Behövs inget gym med den här lösningen.

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Problemet med de blyaccarna du har är att de inte har den urladdningskapaciteten som behövs..I det här fallet så är det inte storleken som har betydelse...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Därför kör jag lipo för blyackar kan inte leverera vad som behövs och så är lipo lättare.
    Bilden med blyack var bara något som jag hittade på nätet.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Eller så kan man köra den coola varianten, inbyggd starter
    http://milehighrc.com/EME_E_Start.html
    Jag har en EME elstarter på min DLE-55. =) Men vill inte ha en till en annan 50cc i en Yak som jag vill ha lätt. Har inte hittat nån bra elstarter till min cub med 100cc twin i.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Släpa ut cubben och prova min starter på fältet
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vadå, har ni problem att starta era bensinare? I och för sig använder jag också starter till en DL30, men så är det med billigt skit. 3w och Zdz startas alla för hand utan handske, inga problem och det är storlek från 75-210ccm.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Som så många gånger skrivits ovan så om motorn inte hostar till på åtminstone 3-4 flippen och startar på 5-6 så står den inte "rätt" ställd, antingen för magert eller för rikt. Naturligtvis så finns undantag där förgasaren "läcker tillbaka" soppa till tanken men då behövs en "snapsning" av motorn antingen via choke eller annat patent.

    Svåraste bensinare som funnits i min hangar är Saito Fg60 R3, där rinner bränslet gärna tillbaka till tank pga motor/tank placering inte går att göra bättre. Denna måste man öppna huvudnålen så mycket det går och flippa proppen ett par snabba varv så pluttrar den till, efter detta tar man in nålen dit den ska så snurrar den igång.

    Samma gäller med tändning, smäller den till fingrarna så står tändningen fel på något håll.

    Ställ in ordentligt och starta lugnt för hand.

  12. #12

    Standard

    Kanske man skulle spara 4000 kr och försöka handstarta? Efter hur många försök slänger man motor och flyg? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ett försök,
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Och min nya Dle 40cc boxerbensinare är otroligt lättstartad för hand,tredje slaget så går den!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kanske man skulle spara 4000 kr och försöka handstarta? Efter hur många försök slänger man motor och flyg? :-D

    Allt handlar om motorinställning. Lär känna motorerna hur dom går och beter sig när dom går för snålt resp för fett.
    Detta gäller både tomgång och fullfart, till slut "hör" man hur dom går.

    En "rätt" inställd bensin motor (gäller även dom flesta metanol motorer) startar ganska fort och går jävligt bra på både tomgång och fullfart.
    Där ÄR visserligen en "viss skillnad" mellan billiga och dyra motorer men med rätt inställning startar och går även dom billiga rätt enkelt........

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ett försök,

    Ett försök är bara Kenneth förunnat att kunna, ekonomiskt sett

    Min DLE111 jag hade krävde ca 67slag innan den tände till och gick på tomgång när den va ny.
    Vad var då problemet? Jo, dom kinesiska CM-6 kopiorna på tändstift.

    Bytte till "RIKTIGA" CM-6 och den startade direkt. Detta är ju liksom grunden, finns inte tillräcklig gnista tänder det inte, finns det inte sås (bensin) tänder det inte heller.
    Lite som på redigt, finns de ingen brud, då går det knappt igång, Finns brud men inget intresse så felar det igen.......


    Soppa och en bra gnista så startar det, bra inställning av motorn startar den lättare.......

  17. #17

    Standard

    Har man väl börjat använda starter så vill man inte gå tillbaka till handstart.
    Räcker att en motor börjar krångla och man slår sig sjuk på fältet.

    Köp en ordentlig starter från början så har du den länge.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det behövs fyra element för att en motor skall starta och det måste man förstå, ser fortfarande för många som tyvärr inte vet. Luft, bränsle, kompression och gnista. Fattas något fungerar det inte och då kan en starter ibland hjälpa men inte varje gång. Med ett fösök menar jag inte ett slag.
    Sov gott
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hur startar man låt säga en 200ccm boxer med starter om man flyger ensam? Knappast med kona eller använder ni en sorts hylsa?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snickarjävel´n Visa inlägg
    Ett försök är bara Kenneth förunnat att kunna, ekonomiskt sett

    Min DLE111 jag hade krävde ca 67slag innan den tände till och gick på tomgång när den va ny.
    Vad var då problemet? Jo, dom kinesiska CM-6 kopiorna på tändstift.

    Bytte till "RIKTIGA" CM-6 och den startade direkt. Detta är ju liksom grunden, finns inte tillräcklig gnista tänder det inte, finns det inte sås (bensin) tänder det inte heller.
    Lite som på redigt, finns de ingen brud, då går det knappt igång, Finns brud men inget intresse så felar det igen.......


    Soppa och en bra gnista så startar det, bra inställning av motorn startar den lättare.......
    bästa bruksanvisningen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •