Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Taranis batterialternativ

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard Taranis batterialternativ

    Verkar som sändaracken i min FrSky Taranis börjar tackla av.

    Mottager gärna tips på acke att ersätta orginalet med, och var man får tag i den.

    Köpte en LiFe accke från Hobbyking som kommentarerna bedyrade skulle passa, tjena! Jag vet ju bättre än att lita på anonyma kommentarer på hobbyking, men men...

  2. #2

  3. #3

  4. #4

  5. #5

    Standard

    Jag funderar lite på hur det fungerar att ha ett Lipo i radion. Ofta skrivs det om hur viktigt det är med storage laddning på Lipos. Samtidigt pratas det om hur bra det är med Lipo i radio för dom håller sig fulladdade hur länge som helst?

    Numera finns ju NiMh ackar med väldigt låg självurladdning och radion med sin inbyggda laddkrets gör det ju lätt att ladda då den sköter sig själv. Ett Lipo måste man väl ta ut för att ladda och 1800 mA i ett Lipo är väl inte mer än 1800 mA i en NiMh-ack. En av de stora styrkorna med ett lipo är väl att den kan ge stor effekt under kort tid och det har man ju inte det minsta behov av i radion.

    Nu vet jag i och för sig inte om Life har egenskaper som bättre passar i radio och ger fördelar som inte NhMh har.

    /Mats

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    En skillnad kan vara att Lixx är lättare än motsvarande NiMH-batterier. Men du har en bra poäng tycker jag.
    Med laddkrets som stöder NiMH och batteripackar med åtminstone 2000 mAh så är det en bra lösning.
    Med LiPo kan man kanske få in 50% mer energi, det blir långt mellan laddtillfällena men det är laddning
    med balanskablar och öppen batterilucka. Så visst är NiMH minst lika bra om inte bättre i sändaren.
    Med det sagt så får jag erkänna att jag har LiPo i min, är helt enkelt van vid att hantera och ladda LiPo,
    NiMH blir udda för mej även om det bara handlar om att plugga in en sladd i sändaren.

  7. #7

    Standard

    Och när luckan inte går igen längre har acken svällt för mycket Skämt å sido så brukar jag tömma acken genom att glömma sändaren påslagen. Med Taranis varningssignal för inaktivitet har detta inte hänt vad jag minns.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    Jag skulle inte ha ett LiPo i sändaren. LiFe är ett bättre val och tåligare mot urladdning.
    Jag körde länge med det lilla NiMh originalbatteriet som kom men radion men LiFe-acken håller i en evighet.

  9. #9
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Kan man ladda 9,9 V LiFe med Taranisens interna laddare (är väl till för att ladda Nimh)?
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  10. #10

    Standard

    Nej, interna laddaren är bara till NiMh som du skriver.

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Här har du lite uppgifter om Taranisens strömförbrukning som jag mätte upp förra året!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post359271
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •