Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Div svenska edf/turbin-modeller

  1. #1
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard Div svenska edf/turbin-modeller

    Tjohej!

    Har länge närt en tanke att bygga svenska edf eller turbinmodeller med hjälp av 3-D. Fick kontakt med en ryss som redan hade börjat så smått. Han har nu efter en del detaljer utifrån mina önskemål gjort ett antal svenska flygplan. Fler är också planerade. Känner nu att det är dags att visa att denna möjlighet finns.

    Igår flög jag en J-35 med 160 cm längd och 90 mm EDF på 6 celler (5500 mha). Detta gav en totalvikt på endast 3 kg. Filmen är väl sisodär p.g.a. knott för min dotter som filmade men också ljuset var något mörkt. Men ni som kan detta ser genom detta och förstår nog att en första flygning med den enda byggsatsen i världen i nuläget sällan borde ge en flygning utan problem alls. Måhända lite nostung men det var planerat.

    Vill bara tillägga att skalariktigheten är i det närmaste perfekt.

    Min roll i detta är nu att vara länken utåt samt provbyggare och flygare med de svenska planen.

    Det som finns färdigt att beställa är:

    (alla mått är längden)

    - JAS-39 Gripen, 145 cm samt 180 cm (endast 2-sitsversionen finns).
    - AJ-37 Viggen, 140 cm samt 180 cm.
    - J-35 Draken, 160 cm (den på filmen) samt 205 cm.
    - SK60, 150 cm, samt 180 cm.

    Kommer inom kort:

    - J-29 Tunnan, 140 cm samt 180 cm.
    - A/J-32 Lansen, 160 eller 165 cm.

    Hur fungerar detta då?:

    Varje modell kommer med att antal delar skurna men sittande på ark av ungefär 5 cm tjocklek. Man märker upp alla delar. Sedan byggs den i sektioner. Sektion 1 är nosen och på Draken är 41 längst bak på ebk:n. Varje sektion innehåller mellan 2-10 delar. Man bygger en vänster och en höger.

    Det kan verka krångligt men efter någon timme sitter tekniken och det går undan. Draken har ca 500 delar och är svårast eller mest tidsödande kan man säga. Viggen ca 300 och den får man ihop på en helg. Delarna har superpassning och är man noggrann så behövs inte mycket slipa. Materialet är någon sorts foam som mer påminner om balsa, dels att skära i men också slipa. Man limmar ihop med vitlim och nålar eller cyano och utan nålar (det senare gör jag). Modeller har färdiga luftkanaler och den draken jag har på filmen väger ca halvkilot ihopsatt - innan hårdvara förstås.

    Så långt kommen har man nu en modell som man själv är helt fri att sätta gränser för. Superskala, turbin, edf, glasblank yta eller bara något billigt att ha som handkastare eller hangmodell. Det är det fina med detta - du avgör själv.

    Priset? Knappt mer än det kostar att bygga motsvarande med frigolit från Byggmax med nödvändiga tillbehör. Räkna med ca 1600-2200 kr inkl frakt per modell (beror lite på Eurokursen). Fler modeller ger bättre pris.

    För egen del ska jag nu börja med en 140 cm Gripen idag, 70 mm edf, och göra en bygginstruktion från start till flygning. Inte ett facit utan ett alternativ. Denna gripen kommer att vara handkastare, 5 celler, ca 1600 till 1900 gram flygvikt.

    Vill ni veta mer, ring gärna: 070-771 33 03 (svarar jag inte, skit i telefonsvararen, skicka sms så återkommer jag).

    Ok... nu kommer provflygningen från igår. Lite nostung och mörkt ute. Ljudet är helt äkta, har inte minskat alls. På lite avstånd hördes inte ens kärran. Den är klädd med brunpapper, inte glasfiber.

    PRIS

    Har precis ordnat så att om köpare anger följande ord vid beställningen: "Mankan" så ger det omgående 10% avdrag på priset under begränsad tid. Sedan finns jag här om det uppkommer lite behov av support när delarna ska ihop.

    Beställningar görs här: http://aerotetris.com



    FILMEN


    Klicka på länken: https://youtu.be/gtkUgc2ceCU






    Mvh / Magnus Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	J-35.jpg 
Visningar:	323 
Storlek:	75,1 KB 
Id:	54009
    Senast redigerat av Mantis den 2015-08-18 klockan 14:39.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Snygg!
    Men du får fan inte visa upp sånt här, nu måste jag ju köpa ännu fler kärror. Har ju redan fullt i garaget med obyggda projekt... [emoji12]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Snygg!
    Men du får fan inte visa upp sånt här, nu måste jag ju köpa ännu fler kärror. Har ju redan fullt i garaget med obyggda projekt... [emoji12]
    Vet du, en obyggd J-35 på 205 cm ligger i en brun kartong som är ca 70x70x25. Den kan du stuva undan lätt. Har själv ca 15 st på vänt....haha.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vad hette företaget, tetri........?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Aerotetris

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Såg att aerotetris fanns för någon månad sedan men inte sett några flygande (svenska) exemplar förrän denna. Kul projekt och läcker finnish du fick till
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kan vara intresserad av en 200cm Draken till att börja med, sedan kan ev. en an225 bli intressant om det fungerar bra.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    På din J35, hur installerade du fläkten och hur gjorde du med utloppsröret är det också i brunpapper?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    På din J35, hur installerade du fläkten och hur gjorde du med utloppsröret är det också i brunpapper?
    Utloppsröret är endast det material som den byggdes med, d.v.s. foam-deluxe. Har lackat med vattenbaserad poluretanlack. Funkar bra... ja, filmen visar väl det om inte annars. Flög aldrig med full gas. Kanske 80 % vid starten, 50-60% vid lågsniffarna.

    Fläkten, i den färdiga kanalen för 90 mm, låste jag lätt med fogskum.

  10. #10
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Vassego, en byggtråd på RC-groups jag gjorde. Inte jätteomfattande men den visar i det stora hur det fungerar.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2412030

  11. #11
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag kan vara intresserad av en 200cm Draken till att börja med, sedan kan ev. en an225 bli intressant om det fungerar bra.
    Ok, jag har två stycken för eget bruk hemma just nu. Kanske kan tänka mig att kränga en. Ring om du vill har mer detaljer...

    070-771 33 03

  12. #12
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Såg att aerotetris fanns för någon månad sedan men inte sett några flygande (svenska) exemplar förrän denna. Kul projekt och läcker finnish du fick till
    Tack så mycket! Inte så svårt att få till. Hatar glasfiber... Brunpapper is da shit, hahha. Starkt som faen och inget gift.

  13. #13
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Kolla SK60:n, behövs ytterligare kommentarer?

    Klicka på länken: https://youtu.be/4ahbVjZe8hA

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Så, tetris med skumbitarna (utan förbehandling).
    Limma med CA.
    Vattenbasserat golvlack och brunpappaer
    Sprutspackel och sandpapper
    Färg
    Klar?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #15
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Så, tetris med skumbitarna (utan förbehandling).
    Limma med CA.
    Vattenbasserat golvlack och brunpappaer
    Sprutspackel och sandpapper
    Färg
    Klar?
    Ja, ungefär så är det. Använder lättspackel också där det måste. Eller så lägger du ett år och gör alla detaljer som går med ställ, pilot, m.m.

  16. #16
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Fast brunpappret lägger jag på med vitlim och vatten. Sedan golvlack på det.

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan definetivt vara ett alternativ. Som nästa byggprojekt är jag sugen på en handkastad EDF. Har kikat på MBS SK60 med dubbla 50mm EDF, en liten draken eller SK60 i Tetris när den kommer kanske kan vara ett alternativ.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  18. #18
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Här är en Jumbojet med 4 edf:r jag gjort från Aerotetris.

    Klicka på länken: http://youtu.be/IUTCB_vYV_s

  19. #19
    Mantiss avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    63
    Jobb
    Statligt
    Klubb
    Åkersberga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kan definetivt vara ett alternativ. Som nästa byggprojekt är jag sugen på en handkastad EDF. Har kikat på MBS SK60 med dubbla 50mm EDF, en liten draken eller SK60 i Tetris när den kommer kanske kan vara ett alternativ.
    Jag har en Tetris SK60 på 150 cm längd hemma och obyggd. Tänkte ha som handkastare med 2x64 mm edf och 5 celler. Vikten blir max 2 kg flygklar.

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror ni man kan handkasta den stora J35? Och vilken diameter har utblåset på den modellen?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •