Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bekvämt / Smidigt när man ska FPVa?

  1. #1

    Standard Bekvämt / Smidigt när man ska FPVa?

    FPV är ju så enkelt för vissa... 250-quaden i en ryggsäck tillsammans med LiPos och goggles med inbyggd videomottagare samt sändaren.

    Jag har nog gått för långt. Det är antingen en himla massa man har med sig (jag har en smetfull stor FPV-väska med allt som berör FPV (monitorer, goggles, 5-6 videolänkar, alla kablar, ackar, DVR, splitter osv osv), eller så måste man noggrant välja ut vad det är man ska ha med just denna gång och oftast glömma något...

    Sen på fältet så ska stativet upp och det är kablar överallt osv. Keep it simple övergick till hobby. Skulle vilja ha en bekväm lösning så man inte behöver göra så mycket varje gång för att komma igång. Hur har ni löst detta? Tänker speciellt på er som har lite fler videolänkar till era multicoptrar och/eller flyg.

    Jag har fyra multicoptrar och två flyg med FPV.

    En lösning är förstås: Minska.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kör heli, quad och flyg med FPV. Alla med Fatshark 5.8 (räckvidd ca 2km på flyg testat med cirkulära icke-riktade antenner.

    Kör fatshark med inbyggd mottagare och bara ett 1000mAh 3s Lipo till dem, inget mer.

    Så när jag ska ut och flyga har jag en jägarryggsäck med sändarväska, mina LiPo och glasögonfodral och bär den/de modeller jag ska flyga i händerna.



    Alternativ om man vill ha groundstation skulle jag föreslå att du bygger in allt i en väska med monitor, DVR etc, dvs olika mottagare 5.8, 1.2 eller vad du nu skall ha, en videoväljare ovh videosändare och kör trådlöst till goggles med inbyggd mottagare. DVS väskan tar emot 1.2 och skickar vidare på 5.8, eller kör 5.8 direkt till både goggles och DVS. Inga sladdar och du kan ha LiPo etc i väskan med.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Släng groundstation åt h-vete. Kör 5.8 rakt i brillor.

    Jag har min gamla attachéväska från gymnasiet som FPV-väska, inehållande:
    - FatShark Dominator HD
    - Taranis
    - 250 quad
    - LiPos
    - Proppar
    - Verktyg att byta propp med
    -.... och inget mer.

    Vad jag kanske borde göra: Tjacka en sån där ryggsäck som fälls ut till stol. Min fru har en sån för sina orienteringsgrejor och jag är lite avundsjuk på den

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •