Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Laddar länge efter att alla celler nått 4,20 v

  1. #21

    Standard

    Jag tycker att Zallisen svar verkar stämma helt och hållet. laddaren krämar på med ganska mycket ström tills att alla celler noterar 4,20 v. Detta är dock en lite falsk siffra eftersom den relativt höga laddströmmen lurar mätning. Så fort laddningen avbryts visar samtliga celler 4,18 v vilket är den verkliga spänningen i acken. Detta förklarar väl till stor del varför den laddar så länge efter att cellerna ser ut att ha nått 4,20 v då det helt enkelt är ett värde som inte stämmer med verkligheten.

    I tid kanske jag sparar 15-20 min och om man då har två ackar som ska laddas innan man ger sig iväg blir det en stund. Nu på sensommaren kommer mörkret snabbt och luckan mellan jobb och mörker krymper.

    /Mats

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag tycker att Zallisen svar verkar stämma helt och hållet. laddaren krämar på med ganska mycket ström tills att alla celler noterar 4,20 v. Detta är dock en lite falsk siffra eftersom den relativt höga laddströmmen lurar mätning. Så fort laddningen avbryts visar samtliga celler 4,18 v vilket är den verkliga spänningen i acken. Detta förklarar väl till stor del varför den laddar så länge efter att cellerna ser ut att ha nått 4,20 v då det helt enkelt är ett värde som inte stämmer med verkligheten.

    /Mats

    Nej du är fel på det!!

    Den spänning acken har har den! Detta oavsett om du laddar eller drar ur. Laddar du med 3A och acken säger 4.2volt så är den på 4.2volt helt enkelt. Med så långt?


    Ju fullare acken blir desto lägre ström behövs för att nå 4.2volt. Till slut behövs ingenting = acken full. Hänger med?

    Sen av praktiska skäl kan man säga att när en cell behöver 1/10 av din inställda maxström så säger vi att det är nog och den är full. Resultatet blir att du börjar ladda med 3A, efter ett tag når en första cell 4.2volt. Laddströmmen sänks nu och 4.2volt kvarstår i tur och ordning når cellerna 4.2v en efter en fast vid olika laddström, alla celler är ju olika. Till slut är du nere på 0.3A, när sista cellen når 4.2v vid 0.3A så säger laddaren fullt och slutar ladda. Nu sjunker givetvis spänningen lite men det är absolut inga falska mätvärden utan helt riktiga sådana. Acken får aldrig gå över 4.2volt så resultatet blir i ditt fall att du anser den fulladdad vid 4.18v utan laddlast. Hänger du med hit så tror jag du greppat det hela :-)
    Superhero

  3. #23

    Standard

    Hur förklaras att spänningen sjunker till 4,18 v direkt efter att laddningen avbryts? Detta hände med båda ackarna vid snabbladdning men inte vid den långsammare balanseringsladdningen när laddströmmen sjunker till nära 0. När laddströmmen är nära 0 och ackarna ändå visar 4,20 visas ett korrekt värde. Så nej jag är inte övertygad utan tror fortfarande att mätaren luras av den högre laddströmmen. Laddströmmen ökar man som jag förstått det genom att öka spänningen utfifrån ohms lags principer. Jag tycker andWho och Zallisens förklaring verkar stämma bättre med verkligheten.

    /Mats

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Känns onödigt att tragla men Henks teori håller. Nu har du fått svar på varför det tar sådan tid att ladda och vi kom fram till att du kan använda fast programmet för att minska laddtiden.
    Mission accomplished.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur förklaras att spänningen sjunker till 4,18 v direkt efter att laddningen avbryts?
    Det förstår du om du läser mitt inlägg ovan.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Detta hände med båda ackarna vid snabbladdning men inte vid den långsammare balanseringsladdningen när laddströmmen sjunker till nära 0.
    Exakt

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    När laddströmmen är nära 0 och ackarna ändå visar 4,20 visas ett korrekt värde.
    Jamen! så är det. Det visat alltid korrekta värden.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Så nej jag är inte övertygad utan tror fortfarande att mätaren luras av den högre laddströmmen.
    Nu tappar du greppet. Varför skulle den luras? Du är helt enkelt fel på det. Batteriets spänning är det du mäter inget annat, inget luras. Om du laddar ur batteriet och spänningen sjunker till 3.7volt per cell, inte sitter du och säger att batteriet fortfarande är på 4.2v och att voltmetern ger falska värden?


    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Laddströmmen ökar man som jag förstått det genom att öka spänningen utfifrån ohms lags principer.
    Ja, dock är du begränsad till max 4.2volt i detta exemplet.

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag tycker andWho och Zallisens förklaring verkar stämma bättre med verkligheten.

    /Mats
    Waff???!! andWho belyser ju inte detta alls och Zallisen säger ju samma sak som jag försöker förklara.
    Superhero

  6. #26

    Standard

    Det finns ett bra sätt att åskådliggöra varför det verkar ta lång tid efter att spänningen nått 4,20v/cell, principen som lipoladdare använder vid "vanlig laddning" kallas cc/cv och kurvorna för ström och spänning ser ut såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	54180

    Som synes i detta exempel är batterikapaciteten knappt 50% när max cellspänning nåtts och resten får batteriet medan strömmen sakta reduceras. Den här grafen kanske är gammal och det går lite snabbare med hög-C accar men ändå.

    Att spänningen faller när man avbryter laddningen medan en större ström fortfarande matas in beror på inre resistansen i kablarna och batteriet. Så laddaren mäter rätt spänning men omständigheterna är olika, därav visar den lägre spänning i vila.
    Senast redigerat av Per-Fredrik den 2015-08-26 klockan 08:28.

  7. #27

    Standard

    Jag inser mig överbevisad och säger som min lärare brukade säga- "Jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen" Skämt åsido jag tycker det är intressant att förstå även det som övergår mitt förstånd och ett sätt att förstå är att försöka argumentera hit och dit. Jag gör kanske misstaget att överföra enkel laddning av blyack. Kopplar man en spänningsmätare över polerna där så stiger späningen bevisligen när man hänger på en laddare och sjunker direkt man tar bort den. Men här är det ju fråga om lite mer hitec och naturligtvis ett annat och mer avancerat laddningsförfarande. Givetvis beter sig en lipoack också helt annorlunda än en blyack.

    /Mats

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Mats,
    Det kan kanske vara bra för dig att veta att det finns nya LiPo accar från Hyperion (G6) och från Turnigy (Bolt) om man kan ladda till 4.35 volt. s k LiHv el HvLi (LiPo High Voltage). Kräver dock en laddare som man kan ställa in att ladda LiPo cellerna till den högre spänningen. T ex min Hyperion laddare kan jag uppdatera mjukvaran och få stöd för detta. iChargers high end laddare klarar det också liksom Turnigy har nån laddare som också klarar det.

    http://hyperion-world.com/dn/g6hvlipo/default.htm
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2448954

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...olt_lihv_.html
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2222066

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-08-26 klockan 15:50.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •