Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Laddar länge efter att alla celler nått 4,20 v

  1. #1

    Standard Laddar länge efter att alla celler nått 4,20 v

    När jag laddar med min iCharger 208 B så fortsätter laddaren att ladda/balansera en god stund, 5 - 10 min, efter det att alla celler nått 4,20v och jag undrar lite varför den gör det? Laddströmmen kan då var uppåt 2,5 A vilket jag tycker är lite högt om det bara handlar om en sista finjustering av balanseringen. spänningen går dock aldrig över 4,20 v i någon cell.

    Ibland händer det att jag avslutar laddningen manuellt för att kunna komma iväg och flyga men vet inte om det är dumt att göra så. Jag väntar dock alltid tills dess alla celler visar 4,20 v.

    /Mats

  2. #2

    Standard

    På min iCharger 4010 Duo kan jag ställa in vid vilken strömstyrka jag vill att balsladdningen ska avbrytas. Tror jag har den på typ 5 % av laddströmmen. Vill minnas att den stod på ca 10 som default. Mitt val gör att det tar lite längre tid vid balanseringen men den blir lite mer noggrann istället. Laddaren är ruggigt snabb ändå med slutfasen. Nu låter det som du har ganska hög ström vid din balansering, så det verkar inte rimma riktigt med mitt resonemang. Vet inte om det går att ställa in motsvarande på din modell.
    Som jämförelse har jag även en Vista Power 2x8A-laddare som tar evigheter att balansera. Kan stå 4,20V bra länge innan den anser sig färdig. Brukar hjälpa den på traven och dra ur kontakten när jag anser att det är dags att flyga. Man har ju inte hela livet på sig!

    /Andreas

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Blanda inte ihop balansering med de två faserna av laddförloppet.

    Fas 1, konstant ström tills slutspänning nås. Normalt 4.2V/cell men inställbart på iCharger.
    Fas 2. konstant spänning med sjunkande ström tills strömmen är nere i nästan noll, eller någon inställbar procentsats.

    Balansering kan ske under båda faserna eller bara i sista, inställbart i iCharger.

    Finns även en "Fast Charge" som i princip bara kör fas 1. Vilket verkar vara det du vill göra, fast du gör det själv manuellt.
    /A

  4. #4

    Standard

    Jag väntar gärna en stund men tycker bara att den sista fasen tar lite väl lång tid jämfört med hur lång tid det tar att nå 4,2v. Jag har även en känsla av att det tar längre tid nu än det gjorde från början men det är inget jag har mätt upp. Det kanske kanske i så fall beror på konditionen på ackarna.

    Tyvärr har skivan med drivrutiner för iChareger slutat fungera och jag lyckas inte ladda ner filen från nätet. Jag har hittat en fil men det fungerar inte att installera den.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag väntar gärna en stund men tycker bara att den sista fasen tar lite väl lång tid jämfört med hur lång tid det tar att nå 4,2v. Jag har även en känsla av att det tar längre tid nu än det gjorde från början men det är inget jag har mätt upp. Det kanske kanske i så fall beror på konditionen på ackarna.
    Det är helt enkelt så att dina celler är ojämna och behöver balanseras. Gör detta en gång och se om de håller i sig, om det fortsätter att ta tid börjar din ack bli dålig.
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Hm... här har jag en del att lära mig tror jag.

    Är det inte så att ackarna balanseras varje gång man laddar? Om alla celler visar 4,2 v, vilket dom gör ganska snart vid laddning, är inte ackarna balancerade då eller krävs det ytterligare balancering ?

    /Mats

  7. #7

    Standard

    En bra laddare balanserar under hela laddförloppet, på icharger så kan man stänga av den avancerade balanseringen så att den bär sig åt som en billig/dålig laddare också men det låter som om din är rätt inställd. Det finns anledningar att bara balansera på slutet också men det är mest för felsökning av batterier.

    Hur många C laddar du med?

    Den procentuella tiden som laddaren står och laddar efter att den nått 4.2v blir längre om du laddar med hög ström jämfört med låg ström. Om du skall ladda batteriet lika fullt på 1,2 eller 3C så kommer laddaren att stå något längre på 4.2v per cell när du laddar vid 3C än vid 1C. Då laddaren kommit upp till 4.2v mycket snabbare vid 3C så upplevs det ju så klart som att det tar lång tid.

    Det är inte mycket att göra åt, du kan ju för skojs skull prova att stänga av laddningen så fort laddaren nått 4.2v. Det bör ske exakt samtidigt för alla celler med en icharger, annars behöver du ställa om så att den balanserar hela tiden. Sedan kan du se hur hög spänning cellerna håller efter en timma eller så. Om du tycker att du får tillräckligt med kapacitet i batteriet då så kan du fortsätta med att avbryta laddningen i förtid. Du kan också minska laddprecisionen genom att ställa upp vid hur många procent av laddströmmen som laddningen skall avbrytas, det sparar mycket även om batterierna inte är helt fulla när laddaren avbryter.

  8. #8

    Standard

    Egentligen är det inget problem utan det var mesta bara att jag tycker det tar lite längre tid nu än vad vad det gjorde när ackar och laddare vara nya. Är allt som det ska vara är egentligen inte tiden något problem.

    Jag laddar en 4000 mA ack med 5A så det blir väl lite drygt 1 C om jag förstått det hela rätt. Den andra acken som är på 2500 mA laddar jag också med 5A för enkelhetens skull så det blir vär 2C där. Visst är det så man räknar, laddström dividerat med ackens kapacitet? Ackarna är från Hobby king, en Turnigy Zippy och en Nano-Tech så det är vl inte världens bästa ackar. Planerar att köpa en ny ack bara jag kommer fram till vad jag ska köpa. Gens Ace har jag läst ska vara bra och prisvärd.

    /Mats

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg

    Är det inte så att ackarna balanseras varje gång man laddar? Om alla celler visar 4,2 v, vilket dom gör ganska snart vid laddning, är inte ackarna balancerade då eller krävs det ytterligare balancering ?

    /Mats
    Laddning mot konstant spänning innebär att du lägger på säg 10A så hoppar de upp till 4.2v. Men någon cell kanske bara behöver 8A för att nå 4.2v. Denna cell är sämre än de andra. När man når slutet så finlirar den på låga laddströmmar för att jämna ut cellerna, om en inte riktigt når 4.2v vid låga 0.2A eller så, så får man vackert vänta in den cellen. Ett tecken på att batteriet inte mår riktigt väl.
    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Kan det finnas nån inställning i laddaren som talar om vad laddaren skall göra när batteriet är laddat till 100% (alla celler har nått 4.20 volt)?
    Den borde ju stoppa laddningen som standard tycker jag och meddela "klart (End).

    Sen behöver man inte ladda till 4.20 volt, det kan räcka med 4.15, kanske 4.16 eller 4.17 volt. Det är ju bara några procent mindre kapacitet som då ej laddas i men som nästan inte påverkar flygtiden. Jag brukar nöja mig med 4.18 volt när jag laddar mina LiPo.
    Prova att ställ in laddaren att ladda till exempelvis 4.15 volt och se om det går bättre då (med just de accar som du har problem med).
    4.15 volt kanske ger laddning till 95% kapacitet men det kanske kan vara OK?
    En annan fördel med att ladda till lite lägre volt än 4.20 för alla celler är att livslängden skall kunna bli lite längre.

    Beter sig laddaren på samma sätt med andra LiPo accar också dvs att det tar längre tid än det borde innan laddningen är klar trots att det står att alla celler har uppnått 4.20 volt?
    /Bo

  11. #11

    Standard

    Jag har inte direkt tänkt på om det är någon skillnad mellan olika ackar. Jag ska kolla med en lite nyare 3 s jag har. Tyvärr så lyckas jag inte koppla upp laddaren mot datorn för att kolla inställningarna i den. Det följde med en mini cd med drivrutiner men den verkar vara tom av någon anledning. Jag har försökt att ladda ner drivrutinen från nätet men någonting gör att det inte går att installera den. Jag får lite olika felmeddelanden, "can not find setup.ini needed to run the driver installer" och "the device driver installation wizard was unable to find any drivers disign for your maskin"

    /Mats

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kan du inte välja t.ex snabbladdning(Fast) då skippar laddaren den sista delen och laddningen blir klar snabbare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Finns det några nackdelar om man gör så?

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nej, bara fördelar. Kortare tid, batteriet håller längre enda nackdelen blir att batteriet. Endast blir laddat till typ 98%
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Nej, bara fördelar. Kortare tid, batteriet håller längre enda nackdelen blir att batteriet. Endast blir laddat till typ 98%
    och den slopar balanseringen av cellerna som laddaren ju tycker behövs...

    Är det så klurigt att förstå vad laddaren gör egentligen? Det är liksom inte så att vips oj cellerna nådde 4.2v nu är det bra, utan alla celler når 4.2volt vid olika laddström. Är cellerna långt från varandra så tar det lång tid för att bli färdig oavsett vilken slutspänning ni väljer.
    Superhero

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nu är det så att balanseraren inte balanserar till 4.2v utan oftast till 4.200 eller till 4.2xx vilket är en j- kla skillnad. Svar: Cellerna blir balanserade men inte med tre decimalers noggranhet om någon tror att det gör något på sig finns info att hitta på nätet. En kass laddare balanserar endast i slutet, en bra gör det från första sekund. Vad har du Henke? Troligtvis den första skulle jag gissa på, tar man reda på lite info så ser man att den lagrade energin inte är så stor mellan t.ex 4.1 och 4. 2


    Vilket gör att om man kan avbryta laddningen redan vid 4.1v/cell så gör man en stor vinst som dessutom inte belastar batteriet negativt. Att veta är guld, allt annat är gissning.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Kort simpelt svar.
    Nej din batteri är inte fullt för att det står 4.20 på cellerna om det fortfarande står 2.5A då är cellerna kanske bara 3.9V men blir 4.2V av att strömmen in är hög. I detta skedet sänker laddaren strömmen sakta medans spänningen fortfarande är kvar på 4.20.(precis som andWho redan förklarat men verkar bli ignorerad)

    Hur snabbt man kommer till det skedet och hur länge laddaren stannar där beror på batteriets kvalité.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  18. #18

    Standard

    Det stämmer nog som du säger. Jag testade att ladda i läge "fast" och så länge det laddade visade alla celler 4,20 men när laddaren avbröt så visade cellerna 4,18 v. Så blir det inte när man har den i balansläget, då visar cellerna 4,20 även när laddningen avbrutits.

    Kontentan för min del blir att ladda i balansläge så ofta som möjligt men slå om till fast när det någon gång är lite bråttom. T. ex när man har med sig laddaren ut till fältet.

    /Mats

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Brukade variera lite så man laddar dem i balansläge var 5:e gång eller så när jag körde sån laddare. Men ladda alltid med balanskontakten i oavsett så kommer den stanna innan någon cell blir överladdad, för det är det man måste se upp med.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Och vad tjänade du i tid med Fast mode? Alltid balanseringen påkopplad, är spännningen samma på alla celler är batteriet balanserat oavsett om spänningen är något lägre. En full laddning/balansering kan man göra senare när tid finns.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •