Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Användning av sprutspackel

  1. #1
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    472
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Användning av sprutspackel

    Konfunderad är jag... inhandlade Biltemas sprutspackel men blir inte klok på vad jag gör fel eller så hade jag bara fel förhoppningar.

    Jag tycker den är extremt svårslipad. Tekniken som jag fattat det är ju att slipa ner i princip allt spackel så bara det som satt sig i håligheterna är kvar, nytt lager, ny sliprunda tills man fått upp en jämn och fin yta.

    Jag slipar med 280g våtslippapper torrt men det biter knappt vilket jag tycker att det borde. Och så sätter sig spacklet som knutor i slippappret i princip omedelbart. Ska det va så? Eller har jag lagt på för tjockt lager? Sprayar på så det täcker, låter härda ett dygn innan jag ger mig på slipandet. Det är på balsa i detta fallet.

    Kan någon vänlig själ ge mig bra råd över rätt teknik...

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 951
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Biltemas sprutspackel är ganska segt i konsistensen, alltså blir det lite svårslipat.
    Går det att våtslipa? Det borde nog göra att resterna transporteras bort lättare.

    Proffsen (alltså Sweeper å grabbarna) använder Hagmans Sprutspackel, mycket mer lättslipat.
    Finns bl.a. hos Jula....
    Retroholic!

  3. #3
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    472
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    I mina ögon är du del av proffskåren så glad att du delar med dig

    Väldigt segt skulle jag beskriva Biltemas som... måste komma ihåg Hagmans nästa gång jag kommer till storstan=)

    Men, hur tjockt lägger ni? Det kanske ger sig när jag väl får Hagmans i händerna...

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 951
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Väldigt svårt att beskriva, men lägg på så det täcker utan att rinna.
    Är det en liggande yta så kan det bli tjockare, är det en stående yta så får det bli lite tunnare.
    Retroholic!

  5. #5
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    296
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Våtslipa med vatten och några droppar handdiskmedel. Då fastnar inte slipmjölet på pappret och det tar mycket bättre.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    472
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ha, lite diskmedel gjorde susen Tack!

  7. #7
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Håller med att Bil-Tema´s är svårslipat. Numera så våtslipar jag all sorts sprutspackel, även Hagmans. Tycker att det dammar så för****t att torrslipa på allt som finns i närheten, och i mitt tycke så blir ytan bättre efter våtslipning.
    /Lelle

  8. #8

    Reg.datum
    Aug 2013
    Inlägg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Hur gör ni om det är glasad balsa, våtslipar ni då med?

  9. #9

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har sagt det tidigare och säger det igen. Det finns inget bättre slippapper än Indasa red line Rhino dry!
    Torrslipar med 240 papper och slipar med 600 före sprutning av färgskikt och klarlack.
    Grovslipar gör jag med Hiolit 80 (finns på slöjd-detaljer på rulle).
    Att våtslipa riskerar man att vatten tar sig in i trät vilket får fibrerna att resa sig...

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Att våtslipa riskerar man att vatten tar sig in i trät vilket får fibrerna att resa sig...
    ...och att det kan slå sig och bli skevt oxå...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej.

    Har aldrig provat att våtslipa en oglasad trämodell, tror inte det skulle vara så lyckat. Våtslipar bara glasade modeller/ytor.
    /Lelle

  12. #12
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    472
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Blötte bara slippappret med lite utspätt diskmedel och skakade av så mycket det gick. Funkade kanon och inget överflödigt vatten som skadade något. Men det hindrade slippappret från att slipresterna klumpade sig.

  13. #13
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    296
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Några droppar diskmedel "is da shit" vid all våtslipning! Minskar klumpbildning och ökar avverkningen rätt avsevärt. Men diskmedelsresterna måste nogsamt torkas bort med blöta trasor när man slipat färdigt. Annars kan man få problem med täckningen av nästa färglager.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •