Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Naza-M Lite Failsafe-märklighet

  1. #1

    Standard Naza-M Lite Failsafe-märklighet

    Jag har en DJI Naza-M Lite med GPS i min TBS Discovery.
    När jag får radioskugga så ska failsafe aktiveras.

    Råkade ut för det igår när jag flög några hundra meter bakom mig och väldigt lågt och sändarantennen var riktad spikrakt bort från Discon just då, i skydd av mig själv.

    Jag har inställt så att sändaren ska ge failsafe-läge RTH som jag ställt in det.
    Det som händer är att den började luta åt ett håll och rotera (några sekunder per varv) i lugn takt. Kändes inte som en direkt nervös situation, förutom att jag inte kunde styra förrän jag riktade om RC-antennen.
    Jag flög då rakt fram på några meters höjd och mitt i allt så planade den ut (höjd = 0% typ) och lutade höger några grader och började rotera till höger men kan inte minnas att den skulle ha ändrat höjd alls. Den började alltså flyga i en cirkel. Har den hamnat i en toilet bowl som jag avbröt?

    Undran är. Varför roterade den? Varför lutade den? Varför for den inte hem till den programmerade HOME-punkten? Den ska sätta roder + skev + höjd i 0% Failsafe vid signalbortfall. Samt gå in i RTH. Inget av det hände. ?!

    Kan det vara att jag flög i Atti Mode och inte i GPS Mode?
    Då ska den iofs räta upp sig och börja landa, så som jag ställt in det.

    Vad har jag missat? I dont get it...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Du har alltså ställt failsafe i mottagaren med alla spakar inklusive trottel i mittläget och med mode kanalen så att den står på RTH? Inget skall ju få den att börja rotera eller flyga i en cirkel såvida inte inte mittpunkten på spakarna stämmer i failsafe?

    Har du provat failsafe på bänken och kontrollerat så att alla spakar står där de skall? Dvs trottel över 10% och mode i failsafe.

    Fungerar RTH på när du aktiverar det på radion?

  3. #3

    Standard

    Japp, jag har ställt in failsafe i mottagaren med sidoroder i mittläget (står 0% på servo-kanalen då) och throttlen lite under hovring (undrar om det inte måste vara nåt värde här för failsafe... va det över 10?, jag har i alla fall så pass högt att det är under hovring så den skulle sjunka sakta om den tappde kontakten innan failsafe tar över helt, naza har väl 3 eller om det var 5 sek för GPS-bortfall)... och högerspak i mitten med 0% på aileron och elevator. Samt switcharna i det läge så att kanalen ger ut ett läge som enligt Assistant blir failsafe (28% om jag minns rätt).

    Jag ska testa på bänken. Alltså stänga av radion och se vad den gör. Utan proppar.

    Har ej testat RTH än, borde väl göra det med. Går ju att avbryta.

    I övrigt begriper jag inte. Har ställt in det flera ggr.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Vad har du för radio/mottagare?
    Har du throttlerange från -100 till +100 och ställt den på under hovringsläge så bör du ju vara under 0% och då funkar inte RTH. Beroende på hur du nu ställt.

    Det enda jag programmerat in i min failsafe på mitt naza är att min "U-port", alltså flyglägena diffas med hjälp av subtrim så att den hamnar på failsafe, inget annat. Och det funkar varje gång jag stängt av radion.

  5. #5

    Standard

    Skillnaden mellan 0-100% och -100 till +100 ser man bara på sändarens skärm. Signalen mottagaren skickar vidare till Nazan är samma i båda fallen. Ungefär 1100-1900us långa pulser. Det borde alltså inte vara problemet.

  6. #6

    Standard

    Futaba T10CP och en Futaba R6008HS-mottagare.
    Throttlerangen är väl 0-100% eftersom det inte finns -100? =) Men pitch är -100...+100.
    Throttlen ska väl egentligen inte spela någon roll när man tar RTH, bara det inte är under 10% för länge (då kan motorerna stänga av sig om man inte använder intelligent mode, om jag minns rätt).
    Om det är något sådant inställt fel så borde ju inte RTH funka, men varför börjar den rotera åt ett håll samt luta? Jag såg i filmen efteråt att jag då hade släppt spakarna, för när jag fick kontakt igen så hoppade Dicson tillbaks till neutralläge (släppte spakarna). Och sen tappade den kontakten igen och då lutade den höger på nolltid och började rotera sakta men säkert, en stund bara, så fick den kontakt igen.

    När jag ställt in i Assistant så har jag ställt in så att den ska gå i failsafe om den tappar kontakten med sändaren. Och failsafe är just far hem o landa. Samma med för låg spänning.

    Använder U-porten japp. Har en switch för Manual - Atti - GPS och en till switch som mixar så att om man har i Atti- eller GPS-mode så går den ner till failsafe.

    Kan det vara något annat än failsafe?

    Om jag i min sändare i failsafe-inställningarna ställer in NOR(MAL) på tex aileron, elevator och rudder så ska den hålla läget där den var. Det vill jag inte, för om jag håller på tappar signalen så vill jag helst få en indikation först, som tex om man flyger lutande framåt så skulle jag märka snabbt om jag tappar signalen, den skulle plana ut snabbt. Dvs F/S-inställningar på varje kanal har jag satt en kanal i taget och då har det blivit 0% på aileron, elevator och rudder. Men ändå så lutar det och roterar. Fattar inte...

    Nå, ska bänktesta lite och se vad som händer om jag slår i RTH på fältet.... vilket jag helst inte vill göra om den ska vara så där märklig...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    vet bara att jag hade -100 till +100 på min devo10 på throttle. Men sen är ju walkera lite udda mot alla andra hehe.

    Har du gjort en kompasskalibrering? Hur ser det ut på IMU calibration?
    Funkar verkligen FS när du har den inkopplad till datorn och du stänger av radion?
    För om du nu har ställt in det rätt så spelar det ingen roll om du har sidoroder på 0 eller +100, FS skall ändå hoppa igång och ignorera alla andra inputs som roder etc.

  8. #8

    Standard

    Kompasskalibrering japp, men ska göra en ny, man vet ju aldrig. Men om det inte hade funkat så borde den även ha flugit konstigt i Atti mode.

    IMU helt OK, enligt Assistant i alla fall.

    Har inte testat FS när den varit inkopplad till datorn, ska prova.

    Måste ta mig tid att testa den bara, men det blir ej nu, har två andra projekt på bordet just nu. =) Men nu har jag info så jag ska komma vidare. En får tacka! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    FS bör man kolla att det funkar i datorn innan man flyger första gången, varje gång jag har naza inkopplat så kollar jag att FS fungerar som det ska genom att stänga av radion. Så kika på det så fort du kan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •