Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: EMax GT 2205/22 1660kv slutade fungera

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard EMax GT 2205/22 1660kv slutade fungera

    Har flugit med en EMax GT 2205/22 1660kv endast ca 25 ggr. Senast jag var ute så gick ekipaget sämre och sämre, jag upplevde att motorn gradvis tappade kraft. Till slut så stoppade den. Sedan gick det att få igång den om jag inte drog mer än trekvartsgas, dessutom gick det inte att "smyga" igång den, utan jag fick dra gasen en liten bit för att den skulle hoppa igång. Det tjöt och visslade om motorn, samtidigt som det ryckte i den. Om jag plockade av propellern så gick den igång, mindre ström som går åt. Till slut funkade det inte ens att få igång motorn utan propeller. Har nu köpt ny ESC och motor. Provade med den nya ESC:en och det var samma problem med motorn. Bytte då motorn och nu är det full fart igen! Jag har haft liknande problem med en annan motor, där den drog så mycket ström att ESC:ens skyddsplast smälte! Vad kan det vara som degraderar en motor på detta sätt?

  2. #2

    Standard

    Jag tycker att det låter som om det är din ESC som gick sönder. Motorn blir då förstörd av kortslutningen i fartreglaget.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hur stor propp? Hur stor ack? Hur mycket ström drar du igenom den?
    Den är specad till max 13A eller 133W, låter som om du har överbelastat rejält.
    /A

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Kan vara att jag pajat ESC som sen pajat motorn. ESC:en var lite underdimensionerad på 10A. Proppen var 8*4 om jag minns rätt och 3 celler. Har även kört med 9*4 men då på 2 celler.

    Min andra motor som betedde sig på samma sätt förstörde inte ESC:en. Den ESC:en lever nu vidare i ett annat plan. Men olika ESC kan ju såklart uppträda olika, vissa klarar sig, vissa inte.

    Det bästa är väl såklart att ha tillräckligt dimensionerad ESC för motorn och propp, skall komma ihåg det .

  5. #5

    Standard

    Jag lyckades paja flera motorer innan jag förstod att det var ESC:n som var väck.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •