Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Börja flyga

  1. #1

    Standard Börja flyga

    Hej hej,

    Jag införskaffade en Bix3 med sändare i början av sommaren. Efter att ha crashat två gånger börjar jag misstänka att det skulle underlätta med någon som kan lite bättre än jag. Som kan säga vad jag gör fel

    Jag mailade några klubbar - men får inget svar. Är de sommarstängda? Är det någon som vet någon klubb där de är mer aktiva i Stockholms-området, gärna nära Solna. Eller om det är någon här som flyger någonstans och kan tänka sig att berätta lite?

    All hjälp mottages tacksamt.

    //Micke

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Micke
    Synd att du inte får några svar på dina mail, men jag får väl bli först då.
    Jag flyger med Södertälje Modellflygare, där vi är ett 40-tal aktiva flygare från Stockholm och området kring Södertälje.
    Vi kan säkert hjälpa dig att komma igång med flygningen, och vi har även en flygskola där du kan få prova dina vingar under dubbelkommando.
    Om detta låter intressant så kan vi bestämma en tid för en första flygtur.

    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Först grattis; du har köpt ett bra nybörjarflygplan och du har valt att ta hjälp av någon erfaren flygare! nu har dina chanser att lyckas ökat ungefär tusen gånger

    Jag bor på andra sidan landet, så min rekommendation är att du - om du har en dator - även tränar på simulator. En som är gratis i demo-version är "Multiflight" som finns på Multiplex-RC.de. En enkel USB- sändare brukar gå att finna för ett par hundralappar. (Jag tror inte den HK-sändare med BIx har interface)

    Simulator är bra att träna på men det är på vissa sätt stor skillnad mellan simulator och verklighet, speciellt att trimma in ett verkligt plan och kolla att allt går "rätt" i början och där har man stor hjälp av en erfaren pilot.

    i början när du skall flyga själv rekommenderar jag för övrigt att du tar av landstället och handstartar din Bix3.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Har du kollat i "fältlistan"?
    http://propellerhead.webs.com/index_eniro.htm
    http://propellerhead.webs.com/index_google.htm
    Det skall väl finnas en lista med klubbar på Sveriges Modellflygförbund (SMFF) också men jag hittar den inte just nu (troligen får du göra en sökning på flygsportförening och leta efter just modellflygklubbar i sökresultatet).
    Säkrast är nog trots allt att ringa modellflygklubbar i din närhet.
    Men det behöver ju inte vara en modellflygklubb som hjälper dig på traven (men kanske enklast) - det kan vara nån RCFF ansluten medlem som bor i din närhet (som kanske inte är med i nån SMFF klubb) som kan hjälpa dig.
    Hoppas du får hjälp med flygningen.
    Tänk dock på att vara försäkrad innan du flyger och att det i Stockholmstrakten (för Arlanda och Bromma kontrollzon) är restriktioner på flyghöjden (men klubbarna vet vad som gäller).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-08-26 klockan 16:55.

  5. #5

    Standard

    Jag är lite osäker på hur mycket aktivitet det är i Täby och Upplands väsby som är dom närmaste klubbarna för dig, men i Åkersberga där jag flyger brukar vi vara ett gäng, vi ligger även utanför både Bromma och Arlanda kontrollzon.
    Hör gärna av dig om du vill ha hjälp så löser vi det.
    / Jonas

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Kontakta gärna Kungsängens modellflygklubb
    Ligger norr om Solna.Det är bara att åka E18 norr ut

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    MMFK Ekerö

    Standard

    Kontakta annars Mälaröarnas modellflyg klubb mmfk.se vi har vårat fält ute på färingsö, vi flyger onsdagskvällar och helger, men det förkommer även aktivitet andra dagar.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vill du ha hjälp att kolla att din kärra är rätt inställd och flyger som den ska kan du pm:a mig.
    Bor i Bromma och flyger ibland på Grimstafältet, men åker ibland ut på Mälaröarna där jag har nåra bra ställen att flyga på..
    Och ja, simulator är en väldigt bra genväg framåt...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    jocke1963... Hur funkar det att flyga på Grimsta mht kontrollzon för Bromma? Bor själv i västerort och Grimsta ligger ju perfa till men har inte vågat mig upp där. Skulle vara utmärkt om det gick.

  10. #10

    Standard

    Vad jag förstår är det tillåtet att flyga då Bromma tornet är stängt.
    / Jonas

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Vad jag förstår är det tillåtet att flyga då Bromma tornet är stängt.
    / Jonas
    Läst/hört detta oxå.
    Jag har dock aldrig ringt och bett om lov.
    Flyger bara småkärror där och sällan över trädtoppshöjd....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Vad jag förstår är det tillåtet att flyga då Bromma tornet är stängt.
    / Jonas
    Jag förstår också saken på det sättet. När tornet är stängt så är kontrollzonen inte aktiverad och då gäller samma regler som vid flygning utanför kontrollzon d.v.s. max höjd 120m, se och synas samt förhindra konflikt med andra luftfartyg.
    Att flyga i kontollzonen (när den är aktiv) utan flygtillstånd är däremot absolut förbjudet.
    /Leif

  13. #13

    Standard

    Låter bra! När håller det där tornet stängt då? Hittar jag info på nätet?

  14. #14

    Standard

    Vilka öppettider har flygplatsen för flygtrafik?
    Måndag–fredag 07.00–22.00
    Lördag 09.00–17.00
    Söndag 12.00– 22.00
    / Jonas

  15. #15

    Standard

    Tackar

  16. #16

    Standard

    Ett enda inlägg från "yodiz" för några veckor sedan...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Jag flyger också på Grimstafältet och tänker flyga där (dock med små saker och lågt) så länge det finns en skylt kommunen satt upp där det står modellflygfält, men det hade tornet ingen information om. De enda spotarna i Stockholm som hade dispens var Barkarby och Gärdet.

    Det här svaret fick jag när jag hade kontakt med LFV.




    Bromma kontrollzon, CTR, är upprättad följande tider, dvs den tid då tornet är öppet:

    Mån-fre 0645-2200 lokal tid.
    Lör 0845-1700 lokal tid.
    Sön 1145-2200 lokal tid.

    Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga, alltså alternativ 1 ovan.



    OM ni ska flyga utanför de tider angivna ovan måste ni iaf kontakta tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan för Försvarsmakten.

    Ring direkt till tornet precis innan ni avser starta.
    Får ni inget svar är tornet stängt, vilket innebär att ni kan flyga.

    Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du är välkommen till oss i Väsby Modellflygare! Vi har ett av stockholmstraktens bästa och största fält där det är tillåtet att flyga vad som helst när som helst!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03958.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	42,6 KB 
Id:	55288   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03955.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	72,5 KB 
Id:	55289  

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Du är välkommen till oss i Väsby Modellflygare! Vi har ett av stockholmstraktens bästa och största fält där det är tillåtet att flyga vad som helst när som helst!
    Med tanke på att erat fält ligger i Arlanda kontrollzon borde det rimligen vara flygförbud på det fältet eftersom Arlanda tornet är öppet 7/24.
    / Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •