Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Airbrush

  1. #1

    Standard Airbrush

    Fråga 1: Kan man göra det inomhus vid byggbordet i ett vanligt rum eller är det något som bör göras i ett rum man inte bryr sig om? Alltså hur mycket sprids färgen? Jag är inte inne på airbrush av storleken man använder för att tex måla lexanskalet till en 1:8 RC-bil, eller måla et 2m flyg. Utan mer detaljarbeten för skalaenlighet.

    Fråga 2: Vad behöver man? Spruta + kompressor. Mer? Det finns olika typer av av sprutor har jag förstått, vissa som man ställer mängden med samt om det ska vara smalt eller utspritt (som jag är ute efter). Dubbelverkande eller va det kan tänkas kallas.

    Fråga 3: Var får man tag på bra grejer för en nybörjare?

    Fråga 4: Vilka färger har man till vad och var får man tag på dem?

    Köper gärna från Sverige/Finland.

    Jag har spraymålat med burk en hel del i 25 år vid behov. Jag har målat ett RC-bil-skal (1:5) med airbrush (storlek av airbrush passlig för den sortens jobb). Det är allt jag har airbrushat. I övrigt så kan jag rita och måla tillräckligt bra så jag har koll på färgerna. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag målade min 1:8 kaross under spisfläkten som då agerade dragskåp.

    Jag tejpade upp gamla dagstidningar/reklam för att skydda spisen, kaklet och på sidorna där det annars är öppet. På så sätt fick jag ett bra sug i det lilla hål som återstår på framsidan.

    Problemet för mig är att jag inte vill ha kompressorn i köket


    Jag har även målat i mitt förråd och där har jag inte brytt mig om att skydda något alls och ingen i huset stör sig på kompressorn som kör rätt ofta när den då fyller på sin tank.

    Färgerna är Faskolor, jag köpte mina på Hobbex

    Den ena färgsprutan jag har är ca 25 år gammal(Köpt i artistbutik), den andra är ca 2 år gammal(köpt på Jula), bägge funkar mycket bra. Dual-action (dubbelverkande) gör att du styr både luft och färg med samma knapp, tryck ner den för att släppa på luft och dra den bakåt för att gå från smal till bred stråle. Detta i kombination samt färgens viskositet gör att man behöver justera lufttrycket upp/ner

    Jag lånade böcker på biblioteket innan jag köpte för att få mer information.

    Det finns en hel del filmer på Youtube som visar hur man jobbar och jag har gjort egna mallar för att kunna göra flames
    (Dessa laminerade jag dessutom så de går lätt att torka rent och de håller bättre)


    Jag är långt ifrån någon expert på att måla, men jag blir nöjd med arbetet efteråt vilket får anses OK.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har ett antal sprutor men använder oftast en iwata eclipse med 0.5 nål när jag sprutar modeller m.m. Bra billig och vanlig spruta
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag läste en del när jag köpte min för att måla karosser och Biltemas och Julas verkade vara fullt ok så jag köpte denna:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...ta-2000031138/

    Tycker inte det blir just någon färg runtom när man målar men lite papper som skydd/underlag är såklart bra.
    Jag kör med vanlig kompressor från Biltema, funkar bra fast den låter mycket och man ska egentligen ha en som inte släpper ifrån sig olja men det har inte varit något problem.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Här är färgerna billigare än på Hobbex, dessutom snabb och billig frakt och du handlar från en mycket bra shop.
    http://www.kullagergrossisten.se/cat...olor--airbrush-
    Använd Fasmask för att maskera och skära mönster, mycket bra produkt:
    http://www.kullagergrossisten.se/cat...farg-tillbehor

  6. #6

    Standard

    Jag målar mina modeller inomhus och har inte haft problem med att det dammar, jag har ställt upp ett typ camping bord mitt på golvet och täcker det med tidningar.
    Tricket är att spruta med lågt tryck, 0,5-1,0 bar.
    Sprutan är dual action med överliggande färgkopp från ebay för runt 100:-.
    Kompressorn är byggd med en kylskåpskompressor och en 10 l skumsläckare som lufttank och regulator sats med manometrar och tryck relä från Kina för 180:-.
    Färg använder jag oftast vanlig akryl färg som jag tunnar ut med vatten till lagom tjocklek och sen få man lägga några lager klarlack för att få en hållbar yta.
    / Jonas

  7. #7
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Följ Simons råd och köp en riktigt pistol, typ Iwata Eclipse. Köper du en kinespicka från Biltema eller liknande kommer du med största sannolikhet att tröttna. Iaf om du är lite seriös med ditt målande.

    Färger använder man företrädesvis vattenbaserade. De är i princip ofarliga att använda inomhus, utan dragskåp. Skall man måla större heltäckande ytor (typ medelstor flygplanskropp) bör man ha dragskåp, eller måla i t.ex. garaget.

    Jag har köpt Wicked-färger från Joe Design till mina modeller. Bra färger som finns i massor av kulörer, inklusive fluorescerande. Lite bråkiga färger dock, en del tip dry. Men det får man leva med. http://www.joe-design.com/

    Vill man ha så lite tip dry som möjligt rekommenderar jag färger från E'Tac. Finns i Sverige men alldeles för dyra här. Köpes lämpligast från Holland, www.foxystudio.com

    Tyst kompressor har jag själv byggt av en slaktad hobbykompressor där jag har bytt ut själva kompressorn mot en kylskåpskompressor. Funkar alldeles perfekt och är i det närmaste ljudlös. En bra vätskeavskiljare mellan tank och pistol är rekommenderad.

    Min kompressor som går för fullt, filmad med iPhone på knappt en meters avstånd.

  8. #8

    Standard

    Tack för snabba bra svar! =)

    Min spisfläkt vill jag inte använda, den gav förra ägaren 1600€ för. Köket är nog uteslutet. =) Men jag har ett "hobbyrum" (ett sovrum ursprungligen) som är mer som lager för en massa RC. Där lär det ju funka så som ni förklarar det.

    Så kompressorn ska ha nåt oljelås? Vattenlås behövs inte? Var köper man en TYST kompressor som är bra till detta? Jag kommer inte alls gilla att den ska låta när jag målar. :-o Eller starta när jag målar, det kommer ju ruinera allt, haha. Det va en jävel o va tyst Matwes! Kan man ha en kompressor som bygger upp fler kilos tryck än det behövs och sedan ha en regulator som man kan ställa till tex 0,5 bar och hålla det tills "tanken är tom"? Min svågers större kompressor exploderade som han hade till spikpistolen utomhus... =) Bangen 5-6 m från han lär ska ha vart öronbedövande, en stund senare kom grejerna ner från himlen. Tanken var totalt uppfläkt och i bitar, makalösa krafter. Både säkerhetsventil och den där andra va den nu heter måste ju ha vart igenrostade, fast den var rätt ny. Skrämmande. Det var en blå kompressor, billig sådan, men kraftig. Det behöver väl inte vara så många liters kompressor för såna här små airbrush-grejer väl?

    Tip dry? Menas det då färger som inte torkar så fort och ställer till det? Svårrengjort om det inte är det?

    Jag har hellre bra grejer än för billiga.

    Det är mest weathering jag tänkt måla, inte täcka ett helt flyg.

    Jag kan ju kolla runt lite lokalt (så slipper man beställa varje gång man ska ha nåt), finns kanske nån som säljer här och så nämner jag vad det är här så säger ni bu eller bä. =) Fascolor låter som nåt jag sett i en butik. Kompressorer tror jag det går att få tag på det mesta. Spruttorna däremot kan vara knepigare, iofs känner jag några billackerare varav en använt airbrush. Kollar runt lite, vet lite mer nu. Men mer tips och förslag är välkomna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jo en sak till... har sett att vissa har öppna färgbyttor på sprutorna. Vill man ha det? Vissa har färgen under och är täta så man kan vända och vrida.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag trivs själv med kopp ovanpå eller på sidan, men det är mest för att jag sällan har behov av stora mängder färg. man klarar ganska mycket rörelser med toppkopp också om man har locket på.

    ska man täcka stora ytor då kanske en med burk under vara lämplig så man slipper fylla på hela tiden. ganska smidigt att byta färg med
    burk under.
    jag brukar istället använda en liten sprutpistol till större ytor eftersom den har betydligt större färgkopp än det blir på en abspruta
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    jag trivs själv med kopp ovanpå eller på sidan, men det är mest för att jag sällan har behov av stora mängder färg. man klarar ganska mycket rörelser med toppkopp också om man har locket på.

    ska man täcka stora ytor då kanske en med burk under vara lämplig så man slipper fylla på hela tiden. ganska smidigt att byta färg med
    burk under.
    jag brukar istället använda en liten sprutpistol till större ytor eftersom den har betydligt större färgkopp än det blir på en abspruta
    Simon har du något bra tips på en liten sprutpistol.

    //Daniel

  12. #12
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    1. Så kompressorn ska ha nåt oljelås? Vattenlås behövs inte?

    2. Var köper man en TYST kompressor som är bra till detta?

    3. Det behöver väl inte vara så många liters kompressor för såna här små airbrush-grejer väl?

    4. Tip dry? Menas det då färger som inte torkar så fort och ställer till det? Svårrengjort om det inte är det?

    5. Jag har hellre bra grejer än för billiga.

    6. Det är mest weathering jag tänkt måla, inte täcka ett helt flyg.
    1: Ja, vätskefilter. Det tar både olja och kondensvatten.

    2: Kolla efter Sil-Air eller Jun-Air. Se till att ha tjock plånbok. Alternativt bygg en som min, kostade mig runt en hundralapp.

    3: Ju större tank, desto stabilare luftström. Det går inte så mycket luft åt när man målar, beroende på lufttryck så klart. Jag målar oftast med 1-1,6 bar. Går man lägre förlorar man oftast atomization, speciellt med sämre/billigare sprutor och färger.

    4: Tip dry = färgpigment som bygger på nålspetsen efter en stunds målande. Otroligt irriterande eftersom sprutan blir obrukbar innan man har rengjort nålen. Det handlar om allt från sekunder till aldrig. Beror på bl.a. färgfabrikat, pigmenttäthet, lufttryck, reducering och kvalitet på sprutan. Min Iwata Custom Micron illustrationsspruta får aldrig tip dry om jag använder rätt färger. Kan måla hela dagen utan att rengöra nål och munstycke. Men då börjar det kosta...

    5: Bra, rätt väg att gå för framgång!
    Varning för begagnade sprutor. Kan ha krokig nål, sprucket munstycke, dåliga packningar et.c.

    6: Om du främst skall måla weathering på flygplan rekommenderar jag en Iwata Eclipse HP-CS med 0.35mm nål. Jag har en sådan och det är min arbetshäst. Man kan måla de mesta med den, från tunna linjer till heltäckande ytor. Den fungerar bra till förvånansvärt fint detaljarbete också.
    http://www.iwata-medea.com/products/...eclipse/hp-cs/

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Do Visa inlägg
    Simon har du något bra tips på en liten sprutpistol.

    //Daniel
    Har köpt billiga prylar på ebay, även billiga funkar faktiskt riktigt bra till skillnad från airbrushsprutor som jag anser att man måste lägga lite mer pengar för att få kvalitet på grejerna.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Iwatan va ju inte tokdyr heller. Tack för bra tips. =)
    Jag har tänkt brusha lite på rc-flyg, rc-helis (skala, inte måla pod n booms), samt rc-båt och säkert nåt till. :-D
    Är det bara en slang från sprutan direkt till kompressorn?

    Hur är det med rengöring? Är det kanske då man kladdar mest?

    Fascolor som gäller?


    Jun-air verkar vara proffsgrejer, som sagt inte det jag är ute efter, ska inte airbrusha på heltid :-)
    Sil-air är överkomligare, men kanske ändå lite väl häftiga grejer för mitt enkla ändamål.

    Låt säga så här... jag nöjer mig med en DLE-motor, behöver inte vara en DA eller 3W. Men absolut inte en SV. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Blev ju aldrig nån spruta... men nu ska jag ha en. Hur är Aztec som finns i svenska RC-webshops?
    Eller är det Iwata som gäller än idag?

    Duger tex denna kompressor med vätskelås?
    http://www.autopartner.se/farg/kompr...0-4bar-3l-tank

    Är Parma Faskolor bra vattenbaserade färger? Om det är det man ska ha?
    Ska man grunda med något? Ska man slipa färdiglackade ytor med någon fin duk?
    Vill beställa allt med en gång.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Är det Aztec a470 du tänker på?
    Glöm den. Super jobbig att rengöra och allmänt helt värdelös då det inte gick at få någon precision i den.
    Jo jag har haft en men använder nu hobbykings.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  18. #18

    Standard

    Va och kände på en Iwata idag... såld direkt! Men det var nån större än 0,35, kommer inte ihåg va den hette, men den satt fint i handen med toppbehållare. Mumma... Kollade priset på Iwata Eclipse 0,35 med behållaren på ovansidan... 4000 kr. Iwata Neo kostade hälften, men den har ingen skruv tillgänglig från utsidan för att justera trycket. Hur ska man välja mellan dessa? Neo hade skruven på insidan. Starterkitet kostade över 8000 kr med allt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Hur ska man välja... 0,3, 0,35 mm eller 0,5 mm nozzle? Dessa är bra för vattenbaserade färger. Tvåkomp kräver 0,8 eller mer för att bli bra tyckte de.

    Vad är det för färger som används på tex lexankarosser, glasfiber (flyg och heli), plastmodeller, weathering på flyg osv? Är alla vattenbaserade?

    Finns det nån bra webshop i Sverige som säljer Iwata-grejer och som kan dem?

    Iwata-sprutorna är rätt olika när man kikar igenom sidan med airbrushes:
    http://www.anest-iwata.se/catalogo.asp?Area=1&cat=17
    Olika munstycken tex.

    Vill ha toppmatad med lock, "gravity".

    Och när behöver man skruven på bakänden? Är det för att justera hur mycket man kan spruta?

    Vissa har ett litet "pistolgrip" istället för pekfingerknappen (double action) på ovansidan. Hur funkar pistolgrip för double action?!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Det blev en Iwata Eclipse CS 0,35mm munstycke med "gravitybytta" samt en tyst (45dB) kompressor med tank, 0-4 bar regulator, vätskeavskiljare mm... Nu är man peppad! :-D För att färglägga hela kroppar så blir det en annan lösning tillsvidare, kanske blir en Iwata G5 sen. Nåt annat man behöver? Var hittar man nån bra maskeringstejp? Kanske man borde använda Faskolor Fasmask? Är vattenbaserade färger jag ska använda. Faskolor som gäller? Hur är det med grundfärg på olika ytor? Jag har noll koll på grundfärger och förbehandling. Slipa + rengöra, men med vad? Har såna där grå slipdukar... Annat?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •