Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Airbrush

  1. #21

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Fasmask funkar kanon på bilkarosser. Vet inte hur det fäster på andra material, kanske inte funkar på epo och liknande om det nu är det du tänkt måla.

  2. #22

    Standard

    Fasmask... Pysslar ej med lexan-karosser och bilar just nu. Blir först att måla på två helikopter-canopies, 50- och 60-size (glasfiber med nån grund + färg) och helikopter-skalakroppar, 450-, 50- och 60-size. Utöver det så blir det att kludda på flygplan, glasfiber och om det går på klädsel gällande träflygen. Varför använder man fasmask istället för tejp? Är det inte mer jobb med fasmask? Eller är det för att få mycket skarpare linjer endast?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Denna dök upp... :-D

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Har du kompressor redan?
    Jag köpte en sånhärna beggad härinne på säljes, funkar finfint:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Air_Hose.html

    Funkar även med min 50-liters kompressor i garaget, om man sänker trycket, men den väsnas ju så förb-nnat....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #25

    Standard

    Det blev en sån här: http://www.wentzels.se/produkt/dynam..._3bar_3l__tank
    Tank + rätt antal bar + regulator + vätskelås + väldigt tyst + säkert nåt jag inte tänkt på för jag har aldrig köpt en sån förr. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Men, nu måste jag ju ha färg!!! Vattenlöslig som gäller (har jag förstått, därför jag köpte just denna spruta).

    Faskolor?
    Pactra?
    Tamiya?
    Testors?
    Vallejo?
    Model Master?
    Italeri?

    Vissa sidor som säljer färger så har ett menyval "Färg" och sen en lång lista på små flaskor utan att nämna vad det är för färger. Vattenlösligt? Ämnat för Airbrush? !? Osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    Faskolor (vattenbaserad färg för airbrush?) verkar täcka in allt jag vill måla... depron, EPO, EPP, Elapor, trä, plast, "glasfiber", spacklade eller målade ytor osv... finns primers om man behöver och klarlack för att slutföra. Låter det rätt? Det är utgående från vad folk på detta forum skrivit.

    Måste kolla upp lite vad som gäller med förtunning och rengöring... om inte nån här får in kloka ord före. :-)

    Ett bra tips jag läste om tejp etc var att fästa på tex byxorna före man fäster på ytan man ska måla, för att inte riskera att färgen lossnar av den starka tejpen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Har nu läst på lite gällande Faskolor. Finns ett drös olika benämningar att sålla bort: Fasglitter, Faschange, Fasescent, Fasfluorescent, Faslucent, Faspearl, Fasflip, osv. Det som återstår för mitt behov just nu är Basic. Alltså "Parma International Faskolor Basic". Vanliga färger, inte metallic, pearl, transparenta, glitter, fluoroscerande, osv.

    Faskolor verkar vara "paint for lexan"... Men jag antar att alla ni målar med Faskolor Basic på allt möjligt annat i materialväg också? Enda i lexanväg jag kommer måla är "tinted/smoked glass" på canopies.

    Verkar vara Wentzels och Hobbycity som har dessa färger... fler i Sverige?

    "FASKOLOR can be used with most airbrushes with a medium tip"
    Vad är medium tip? 0,3? 0,5? 0,8mm?

    "and requires 40-70 psi of air (More air pressure is required than solvent based paint which typically requires around 25-35 lbs of air)."
    Dvs 2,7-4,8 bar. Jag blev rekommenderad att använda min spruta med drygt 1 bar (men beror väl på vad man ska göra), men då är frågan... vilken färg har ni använt för att göra "weathering"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Kullagergrossisten har färger.
    Spädning och rengöring är vatten, så det är enkelt att göra.

  10. #30
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Om du är ute efter att få något att se slitet ut (det är väl det du menar med weathering), så är en halvgenomskinlig färg en bra idé. Tex ett lager translucent svart. Annars är det helt klart basic - färgerna som är mest användbara.

    Jag använder Faskolor. De säljs av rätt många. Priser från 50 kronor flaskan av diverse webbplatser. I nödfall säljer hobbex över disk, men de är dyra.

    Trixet med färger för spruta är storleken på kornen i pigmentet. I princip kan man spruta vilken vattenfärg som helst, men ju grövre pigment, desto svårare att få bra flöde. Färger med glitter är ofta svåra att spruta. Färger som är gjorda för pensel-målning har oftast alldeles för grova korn.

    Jag har experimenterat med lite olika typer av vattenlösligt lack. Inget pigment = lätt att spruta. Golvlack utspätt med alkohol funkade tex rätt bra när jag ville snåla.

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här finns Fascolor till bra pris:
    http://hobbycity.se/category.php?id_category=85

    Här till "normalt" pris:
    http://www.sodersrchobby.se/prodlist3.asp?c=480

    Jag använder Fascolor men oxå vanlig, vattenbaserad hobbyfärg från Panduro, som jag späder ut m vatten.
    http://www.pandurohobby.se/Katalog/2...tt-45-ml-black
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32

    Standard

    Fortsätter på en min gamla tråd...

    Vilka färger använder ni idag? Jag har använt Faskolor, men den är tjock (jobbigt späda ut hela tiden och blanda), säljs knappt mer (?) och torkar före man hinner spruta. =)

    Finns ju andra färger att använda. Vattenlösliga? Noll koll... labbar nu på gamla flygmodeller, men ska sen använda för detaljer på RC-flyg och -helis.

    Är till en Iwata Eclipse HP-CS 0,35mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •