Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: T50 EDF från Hobby King

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard T50 EDF från Hobby King

    Min granne gjorde ett olyckligt köp i våras. En T50 med Turnigy radio. Radion som hade throttle till höger lyckades vi elektroniskt få throtteln på vä sida och flyttat fjädern. Det var bara det att trimmarna flyttades inte och gick dessutom på fel håll. Radion är nu pensionerad. Kärran har huv som öppnas med ett servo som liknar ett landställsfäste. Detta har vi opererat bort. När kärran kom med Turnigy-radion så fungerade ställen och huven och båda var kopplade till vridpotentiomeeter. Det är en liten box med två radioingångar och på andra sidan 4 st dubbelstift. Vi kan inte få det att fungera så jag kopplade 5v direkt till ett ställ. Då gick det ut. När jag polvände gick det in. Samma med alla och huvservot.
    Vet inte om boxen är kass men det finns en fråga på Hobby King om man kan köpa en ny box men utan svar. Det är mycket konstig ledningsdragning också. Ladda via en kontakt i botten utan någon balansering. Det är 4S Lipo och vid ingången är det 15,2V. Från den ingången går en klen 2-ledare till boxen och där är det 11V. Spänningsfall? Finns det någon där ute som har en sådan här kärra? Skulle man kunna göra en enkel elektronikkoppling kopplad till en switch på sändaren så att man polvänder strömmen och kan kasta boxen i wasten? Alternativ 2 är att plocka bort alla landställ, limma igen luckorna, förstärka botten lite med glasfiber och kasta och buklanda. Tror att man skulle få en lätt kärra med bättre flygegenskaper men 11-åringar gillar ju häftiga grejor som retracts. Någon som vet vad tillverkaren heter? Tacksam för hjälp.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	66495.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	54185

  2. #2

    Standard

    Jag vet inte någon tillverkare er än att just HK säljer den, den lilla boxen som styr ställ och huv är troligen ganska dålig eftersom det tydligen är ganska vanligt att det går sönder, det finns att köpa ersättnings box här http://www.aliexpress.com/store/prod...255931961.html.
    Sen vet jag att boxen är lite kinkig med min och max utslag, ev. kan du prova att ändra min och max i radion och få det att fungera.
    Vad gäller kontakten i botten så är den inte till för laddning utan för att du ska kunna ansluta batteri och öppna huven för att sen kunna stoppa in batterier och sluta invändigt i modellen.

    /Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för info. Har beställt.
    MVH Uno.

  4. #4

    Standard

    Jag har den kärran också och den flyger trevligt. Kontakten i botten är inte till för att ladda utan för att öppna och stänga huven utan att du har batteri i planet och när huven är stängd. Den lilla kontrollboxen fick jag också köpa ny men kom sen på att det var de små röda kontakterna som glappade och när jag klämde ihop dom så funkade allt som det skulle. Lycka till

  5. #5

    Standard

    Glömde att nämna denna länken som har en massa bra tipps om denna kärra.
    http://rcinformer.com/hobby-king-uni...-t-50-8-31-11/

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack rcnisse! Den länken var kanonbra.
    MVH Uno.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •