Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nytt Gence Ace dåligt balanserat

  1. #1

    Standard Nytt Gence Ace dåligt balanserat

    Jag fick hem ett ny Gens Ace 5s 4000 mA ack idag. När jag laddar acken tycker jag att det diffar väldigt mycket mellan cellerna, mer än vad något av mina två Turnigy ackar har gjort. När en cell nått 4,20 var det lägsta på 4,10. Är det normalt på en ny ack eller något man bör oroa sig för? Blir det bättre efter några laddningar? Gens Ace är ju ganska lovordade ackar vad jag har förstått.

    Jag laddar i balansläge med 5 A och den har nu hållit på 1 h 5 min.

    /Mats

  2. #2

    Standard

    Efter 2 h och 24 min var så acken äntligen balanserad. Hoppas det går snabbare nästa gång. Kan det vara någon ide att cykla den en gång eller köra storage?

    /Mats

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det kan ju vara intressant att storage ladda accen en gång och sen balanseringsladda den fullt igen för att se om den laddas på förväntad tid. Du kan ju behöva reklamera om batteriet verkar kasst.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-08-26 klockan 16:36.

  4. #4

    Standard

    Jag håller just på att cykla den med laddaren och hittills sjunker spänningen helt jämt mellan cellerna. Men då vet jag inte om laddaren ser till så att även urladdningen balanseras.

    /Mats

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Den balanserar säkert i slutet av urladdningen om Store valdes.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Jag tyckte mina GensAce blev bättre efter några laddningar/urladdningar (användning). Men en fick jag slänga för en cell tog det ca 273 minuter att bli klar för. Jag hade 8 GensAce.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Nu har jag testat acken i en modell och efter flygning skiljde det 0,01 v mellan högsta och lägsta cellen så den var nog helt enkelt väldigt dåligt balanserad när den levererades. Det var i alla fall ett välda drag i modellen med den nya acken.

    /Mats

  8. #8
    Kimpan82s avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Service tekniker
    Klubb
    VMFK

    Standard

    Det kan ju vara bra att kolla den interna resistansen ( IR ) när man tycker nått är på tok med cellerna, lågt värde = Ok högt = inte Ok . Men det är bara vissa laddare som kan mäta det. Sen kan man göra det manuellt men det är en annan kurs det.

  9. #9

    Standard

    Jag läste igenom manualen till min iCharger och det ska nog gå att mäta resistansen med den. Nu fungerar i och för sig acken helt perfekt och balansen är bra efter urladdning.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-09-17 klockan 10:55.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Men Ri ändras med laddningen så man måste mäta när cellerna har samma spänning. Sen är det viktigt att ha samma metod, jag började mäta efter storageladdning så jag får lite högre Ri än andra med samma slitna ackar.
    Ett exempel på skilland: Ri 2200mAh/45C @storage = 6mOhm/cell, @fulladdat=2mOhm/cell.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •