Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: för varm esc

  1. #1

    Standard för varm esc

    Hej har ett 160A esc till en motor som ska dra max 100A separata kylslingor motorn är bara lite lite varm så inga problem med den ,men escen tycker jag är alldeles för varm precis så att jag kan ta på den .Är ny inom båt flyger mest och hade det varit ett plan så hade jag inte flygit det men det kanske är annorlunda på båt?.Har två utblås för vattnet och det kommer bra ur båda .Tacksam för ideer och funderingar .Andreas

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har du mätt hur många A din motor använder? Om man vattenkyler escet skall det mkt till för att det skall bli varmt.
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Har inte mätt A hur gör man det på en båt ? svårt att få rätta belastningen på den eller kan man göra som på flyg fast ha proppen i vatten? tycker det låter konstigt att motorn ska dra så mycket escn ska klara upp till 200A korta stunder å motorn är ju inte varm borde den inte bli det eller är kylningen så effektiv ?. kör med 2 nano Tech 2.2A PÅ 25-50C borde inte dom bli väldigt varma med sådanna effekt ut tag ? .jag vet många frågor men väldigt tacksam för svar .

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Skicka med typ en sån här i båten:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Analyzer.html
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Hade ju funkat den är restad på hk å de kan ju ta lite tid.Finns det något sätt man kan mäta med en vanlig A- tång? Så man kan få en liten aning om hur det ligger till något måste va galet

  6. #6

    Standard

    Är det själva kylblocket på reglaget som blir varmt eller någon annan del av det? Viket reglage är det?

  7. #7

    Standard

    Är ett turnegy 160 A sticker upp två kondingar dom är varmast precis att jag kunde ta på dom även kylblocket var varmt inte fullt lika varmt men ändå bra varmt

  8. #8

    Standard

    Kondingarna ska ta upp transienter som uppstår pga switchningen i ESC:n ochska inte bli särskilt varma. Om man har långa (förlängda) kablar mellan batteri och ESC kan kondingarna och hela ESC:n skadas.
    /Leif

  9. #9

    Standard

    Ok det visste jag inte har faktiskt ganska långa kablar Tack för tipset ska korta dom max å prova

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du mer än 1,5dm långa kablar måste du sätta på extra kondensatorer.
    De bör vara 220uF och nära ESC och tåla 3* batterispänningen.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=952523
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Hej har kortat kablar så mycket det går lite kortare än org nya batteri på 60-120c batteri är helt kalla även motor är sval men escen är varm kan det vara något fel på den? Vet inte vad jag ska prova nu .Några idéer

  12. #12

    Standard

    Du skulle behöva mäta eller logga strömförbrukningen under drift för att utesluta överbelastning.
    Det är normalt att ESC:n blir varm men inte het. Är det fortfarande kondingarna som blir varmast? I så fall kan de ha blivit skadade men säker kan man tyvärr bara bli genom att prova med en annan likadan ESC.
    /Leif

  13. #13

    Standard

    Logger/mätare är nog ett måste här. Vad exakt har du för esc/motor kombo? Att kondingarna skulle vara orsaken till detta problem kan jag inte riktigt se, nåt annat är vajsing. Transienter, ja visst, kondingarna är filter, långa kablar blir induktanser med allt vad detta innebär när man pratar mkt ampere, men orsak till en brutalt upphettad esc tror jag inte riktigt på, men är inte sämre än att jag gärna tar till mig hur detta sker?. Kondingarna bör ju sitta på volt railsen i escn vilket kan förklara varför de upplevs varmare än själva flänsen. Min gissning är, överbelastad esc alternativt en miss i kompatibliteten esc/motor eller inställningar i esc, i den ordningen.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av j0nt3 Visa inlägg
    Transienter, ja visst, kondingarna är filter, långa kablar blir induktanser med allt vad detta innebär när man pratar mkt ampere, men orsak till en brutalt upphettad esc tror jag inte riktigt på, men är inte sämre än att jag gärna tar till mig hur detta sker?
    Min tanke var att för lågt värde på kondingarna i förhållande till kablarnas induktans (längd) leder till genomslag och förstört isolationsskikt i kondingarna. Då skulle kondingarna kunna belasta batteriet resistivt och bli varma. Skulle en hög spänningstopp nå ända in i ESC:ns elektronik skulle den nog lägga av för gott.
    /Leif

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Min tanke var att för lågt värde på kondingarna i förhållande till kablarnas induktans (längd) leder till genomslag och förstört isolationsskikt i kondingarna. Då skulle kondingarna kunna belasta batteriet resistivt och bli varma. Skulle en hög spänningstopp nå ända in i ESC:ns elektronik skulle den nog lägga av för gott.
    Aah, okej. Jag förstår tanken, men min erfarenhet av ellyter är att de "poppar" om det skulle få en såpass stor skada med de "spikar" (transienter) de ser i detta läge. värdet på kondingar av den typen förändras dock drastiskt av värme, åt det negativa hållet då, dvs minskas. Dock är dessa ganska luriga, ibland har man helt fel värde kalla, och mycket högre om man värmer dom med ex en varmlufts pistol. Man kan säga att ju sämre de är, destomer pendlar de med värmen. Mkt vanligt fel i all dagens teknik, felsökning med värme picka är beprövat (dock inte aktuellt här, lite off topic) tror fortfarande på överbelasning ev pga felaktig timig mot motor, vanligen blir motorn varm också då, men inte nödvändigtvis, beror helt på. Kan vara så att dioderna i fetarna släcker en hel del switching transineter också, med värme som resultat. Specar på esc/motor tack

  16. #16

    Standard

    Hej är en genesis båt med en turnering AquaStar 3974 2200kv motor å propp 40-45mm och turnegy AquaStar 160a esc tycker det borde funka bra .Får väl skaffa ett programerinskort hur ska man tänka om timingen. ? Som jag har fattat det så är det sista som man behöver ändra för att få ut max eller har jag fattat fel? .Har en kompis som har en lika dan esc får prova den Tack för alla svar

  17. #17

    Standard

    Okej. Hur många celler kör du? Finns eg inte nåt du kan ställa gällande timingen i det där reglaget, teoretiskt bör det ju fungera. Tror det måste till en mätning för att vara säker.

  18. #18

    Standard

    Kör på 4cells lipo. Ja lite konstigt är det får försöka få till någon mätning

  19. #19

    Standard

    Japp, men kan nog vara så att du ligger på gränsen där, mät eller kasta på en mindre propp? Minskar värmen så har du ju svaret där. Lycka till!

  20. #20
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Är det en linjär BEC kan den orsaka mycket värme om du använder mycket ström på 5-volten.
    Jag har eldat upp en Esc genom att driva en Pixhawk och lite annan utrustning via BEC.

    Har din Esc en switch-mode BEC kan du bortse från detta. Då alstras nästan ingen värme alls vid nerskalning av spänning.

    Ex 4S, fulladdad ger 14,8 Volt. 1 Amp på 5 Volt ger 9,8 Watt förlusteffekt. Det blir varmt!

    Anders

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •