Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Pris hemmabygge vs färdiga koncept?

  1. #1

    Standard Pris hemmabygge vs färdiga koncept?

    Har nyss intresserat mig för denna hobby och läst en massa hör för att förstå vad man behöver. Först kikade jag på något åt phantom 3 pro-hållet men sedan tänkte jag att det kanske vart billigare och bättre om man bygger själv. Jag har pysslat en del med rc heli för länge sedan. Numera har jag ingen koll på vart man handlar billigt och vad som är bra grejjor. Phantom 3 känns väldigt smidig egentligen. Det känns som ett smidigt och bra koncept och då jag räknade på stomme inkl motorer osv, styrsystem, gopro kamera, gimbal, sändare, och videolänk så vart det dyrare än en Phantom 3 pro. Antar att jag överkursat en del vad gäller komponenter. Vet att jag läst en bra tråd för nybörjare här, men jag hittar inte åt den. Tacksam för hjälp eller kanske en spark i rätt riktning. Vill tillägga att jag inte har något jättesugen efter att köra så mycket helmanuellt läge. Då kommer jag nog ge upp precis som med helikoptern då kraschandet kostade mer än plånboken till slut tålde jag fick aldrig någon hyfs på piroflipsen. Tanken är att utforska omgivningen här ute i naturen (läs obygden).

  2. #2

    Standard

    En Phantom 3 är billig i jämförelse med "resan" du behöver göra för att komma fram till en produkt som är hälften så bra. Men fasen så mycket roligare. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Aha, jag hade hoppats på att jag räknat fel någonstans. Tack för svar!

  4. #4

    Standard

    Mm för enbart att glida runt och filmning är det nästan ingen mening att bygga eget längre i den klassen om man jämför slutresultatet. Sen kan det vara mycket givande att bygga eget såklart, lära sig massor.
    Bättre skaffa en typ P3:a eller liknande och sen bygga en miniquad för att lära sig hur komponenterna och mjukvaran funkar och ha något att busflyga med.

    Så hade jag gjort iaf.

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Phantom (1/2/3/Inspire One) är en plattform som man antingen får en kamera med eller kan hänga en egen kamera på beroende på modell.

    Som insteg om man skall fota och filma lite random saker så är de rätt kostnadseffektiva om man räknar in arbetstid. Däremot är de närapå helt ointressanta att flyga med som hobbyflygning, de är verktyg/plattform.

    Så frågan är snarare vad du vill göra, åstakomma, uppleva?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Standard

    Tack för svaren! Jag har bestämt mig för att köpa en p3 PRO för att se mig omkring. Sedan bygga en liten för att glida runt manuellt och busköra om det känns som en rolig hobby. Med två små barn så kanske det går fort att upptäcka att man egentligen inte har tid (eller pengarna).

  7. #7

    Standard

    Klokt val, de jag hört flugit med den har vart nöjda, efter uppgradering av mjukvara.
    Som andra multicopter kanske en väska komplett med allt för ett 250-FPV-paket skulle vara nåt.
    Lätt stoppa undan, tar ej plats för varken förvaring, mek eller nåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •