Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Flyga Quad med och utan FPV Goggles?

  1. #1

    Standard Flyga Quad med och utan FPV Goggles?

    Hej!

    Har precis provflugit mina första minuter med en 250 Quad, dock utan Goggles, får känslan av att det är så galet mkt att hålla reda på i huvudet. Man ska bestämma höjd, fart, vinkel framåt, Vridning, tilt. Och dessutom hålla reda på i vilken riktning quaden är på väg, rakt emot dig, eller sidledes emot dig, och därefter justera spakarna åt rätt håll.

    Tänker jag fel när jag får känslan av att det är lättare med goggles, eftersom du alltid ser quadens framfart från samma håll? Eller är jag ute och cyklar i mörkret på fyllan som vanligt? [emoji23][emoji106]

  2. #2

    Standard

    Det ÄR lättare flyga med goggles.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Det är extremt mycket lättare, jag köpte en quad och plockade ihop, drog runt lite med den på åkern hemma, det var ju kul, tills man kom 50m bort och knappt visste vad som var fram och bak på den längre.. Investerade i ett par dominator v2, sen blev jag fast på riktigt, quad SKA flygas med googles, så enkelt är det

  4. #4

    Standard

    Multicoptrar är enormt tråkiga att flyga som vanliga RC-modeller. =) Det räcker med en ack per tillfälle, sen är man nöjd.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Från en som har sämre koordination än många så kan jag säga att det är väldigt mycket lättare med FPV
    I början kan det vara lite svårt innan hjärnan vant sig att bilden i brillorna och balanssinnet inte hänger ihop men det släpper sen.

  6. #6

    Standard

    Håller med, mycket enklare med fpv, och roligare! Men som sagt det tar ett tag och vänja sig, och man bör alltid börja flyga los oavsett. Det är bra om man (förhoppningsvis )kan rädda en situation om du får problem med bilden.

  7. #7

    Standard

    Nu har jag flugit utan goggles i några månader och känner mig ganska hemma på det. Har ett par Attitude brillor på väg hem! Ska bli spännande!

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    De flesta som flyger FPV verkar inte kunna flyga på riktigt i LoS alls.
    Vilket är förståeligt och lite skrämmande.

    Det handlar nog lite om lathet och intressebrist också. Samt att en vanlig 250 ram för FPV ofta är väldigt svår och tråkig att flyga LoS med.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Skulle rekommendera att köra klassiska helikopterövningar i rate-läge med hovring i olika vinklar, stabila cirklar, åttor etc i LoS för att ha koll på quaden. Det underlättar när du vet hur den uppför sig och fungerar.

    Sedan vet jag att det tullas en hel del på det, men reglerna säger att om du skall flyga FPV ska du ha en copilot som kan tö över när som helst om något skulle hända. Och om två på fältet är ute och turas om att flyga FPV med den andra som backup men ingen kan flyga LoS så är det inte så smidigt

    Alltid roligare att vara fler när man flyger, då kan man ju passa på och göra det ordentligt och flyga i skift, om man ska tävla och är 4 perrs, kör heat med 2 och 2 etc.
    Senast redigerat av Fluf den 2015-10-06 klockan 13:44.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Nej öva aldrig LoS i atti mode, då blir man snevriden, man ska köra rate från början annars blir det jättesvårt att lära sig det sen när man blivit van vid "fel".
    Men ja, vanliga övningar.
    1. Öva på att hovra framför dig från sidan, sväng maskinen 90 grader så du ser den från ena sidan och andra sidan.(du kommer krasha flera gånger)
    2. börja försiktigt försöka flyga runt i 8r när du känner dig säker.(du kommer krasha ännu fler gånger)
    3. Öva 8r ena och andra hållet tills du till slut får en "aha!?"-upplevelse som heter duga, den kommer efter ett tag i detta stadiet. Du kommer snabbt börja känna dig väldigt säker.

    ________________________________________
    Mina maskiner

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Nej öva aldrig LoS i atti mode, då blir man snevriden, man ska köra rate från början annars blir det jättesvårt att lära sig det sen när man blivit van vid "fel".
    Ja såklart, tänkte rätt skrev fel ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Vad står los o ios för?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    33
    Jobb
    It-utbildare
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    Vad står los o ios för?
    IOS? Felskrivning, men LOS betyder Line Of Sight dvs inom synhåll.

  14. #14

    Standard

    Jag har kört mina första 3 batterier med goggles idag! Vilken otroligt skön grej det var! Tar verkligen flygandet till en helt annan nivå! Alla som funderar på att köpa goggles, do it! [emoji106][emoji106][emoji106]

  15. #15

    Standard

    Gjorde min första flygning med googles i söndags. Men var svårt det var. Framför allt att avståndsbedömma. Har flugit helikoptrar och quads i 7-8 år så jag vill inte kalla mig nybörjare men skulle vilja ha tips på fpv övningar

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Fpvfreerider är ett hett simulator tips. Jag vill prova de irl men goggles för mig e slut överallt. Måste ha en sån låda man sätter över huvudet pga jag har glasögon så dom vanliga t.ex fatsharks funkar ej för mig...

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quart Visa inlägg
    Gjorde min första flygning med googles i söndags. Men var svårt det var. Framför allt att avståndsbedömma. Har flugit helikoptrar och quads i 7-8 år så jag vill inte kalla mig nybörjare men skulle vilja ha tips på fpv övningar
    Jag tycker att det är ganska viktigt att ha en lins på kameran som stämmer med glasögonens synfält. Åtminstånde i början, jag tror att man lär sig att ta ut referenser på ett annat sätt när man flugit ett tag. Med Fatshark så kändes 2.8mm lins bäst för mig, nu när jag flyger Headplay HD istället så känns 2.1mm lins bäst.

  18. #18

    Standard

    Jag har Dominator V3 och de är ju 16:9 och jag kör med en Sony 600tvl och 3.6 mm lins. Det finns ju inga 16:9 kameror att köpa än

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Tycker så viod vinkel man bara kan på FPV-kameran så man inte drabbas av claustrofobi å får panik för man inte vet vad man har runt om sig som kan vara ivägen. Känns mycket tryggare att se vad man har under och jämte sig.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Skulle rekommendera att köra klassiska helikopterövningar i rate-läge med hovring i olika vinklar, stabila cirklar, åttor etc i LoS för att ha koll på quaden. Det underlättar när du vet hur den uppför sig och fungerar.

    Sedan vet jag att det tullas en hel del på det, men reglerna säger att om du skall flyga FPV ska du ha en copilot som kan tö över när som helst om något skulle hända. Och om två på fältet är ute och turas om att flyga FPV med den andra som backup men ingen kan flyga LoS så är det inte så smidigt

    Alltid roligare att vara fler när man flyger, då kan man ju passa på och göra det ordentligt och flyga i skift, om man ska tävla och är 4 perrs, kör heat med 2 och 2 etc.
    Vad är fördelen med att köra i rate mode förutom att man lär sig från grunden? Jag menar kan man inte göra allt som man kan i atti mode förutom konster men med en extra säkerhet? Om man får problem är det ju lättare att reda ut om den stabiliserar sig själv.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •