Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Anka!

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Anka!

    Verkar vara en kul liten kärra...
    http://flitetest.com/articles/forwar...canards-raiden
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Men han flyger ju bakvägen! Han måste byta plats med två kablar på motorn.

    /Mats

  3. #3

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Ja, den ser verkligen kul ut, lockar till bygge för att prova nå't nytt.

    Längst ned i beskrivningen står det att man skall ha 20" förlängningskabel till motorn!!!
    Bevisligen fungerar det men som gammal radiotekniker gillar jag det inte.

    Varför inte sätta motor både i aktern och i nosen i st.f. en batteriklump där framme?

    Lars

  4. #4

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Kunde inte släppa tanken på en sån här anka, så jag började med en pappanka:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pappanka_1.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	95,9 KB 
Id:	56546Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pappanka_2.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	81,4 KB 
Id:	56547
    Provflygning den 3 september gav lovande resultat. Pinnen framtill ger stöd för nosvikt och för pallning av nosvingen. Efter en överstegring ställde sig denna prototyp elegant på nosen i gräset.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Delar och Depron.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	71,8 KB 
Id:	56548
    Till en början såg bygget ut så här.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DepronPuPu 1.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	67,7 KB 
Id:	56549
    Efter bearbetning blev det en byggsats...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Vingar 4.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	62,7 KB 
Id:	56550
    och nu ser bygget ut så här.

    Fortsättning följer...
    Lars

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kul Lars!
    Var har du tyngdpunkt?
    Riggningsvinkel på canarden??
    Är det mix på både canard och höjdroder på huvudvingen?
    Retroholic!

  6. #6
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Blir den färdig till inomhusflygningen

    /Ulf

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bra frågor Thomas och Ulf

    Det där med tyngdpunkten är krångligt men ack så viktigt... Jag börjar med de lätta svaren:

    Riggningsvinkel för nosvingen blir c:a 3-5 grader positivt i förhållande till huvudvingen. Nosvingen skall bära under flygningen men stalla före huvudvingen om bådas anfallsvinkel blir hög.
    Det blir mix till nosvingens klaff från höjdfunktionen på huvudvingens elevon. Det hade varit ballt med en extra spak på sändaren för nosvingens klaff men spaken finns inte och min simultankapacitet räcker inte till.
    Ankan skall provflygas i Tipshallen den 30/1.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PuPu eldriven.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	56561
    För att räkna ut tyngdpunkten fick jag ta fram litteratur och börja rita. Jobbet görs i tre steg.
    Steg 1 i SVART är att bestämma medelkordans läge på huvudvinge och nosvinge. Resultatet i rött.
    Steg 2 i BLÅTT är att bestämma neutrala punktens läge med hjälp av formeln för avståndet N.
    Steg 3 i GRÖNT är att bestämma sig för en lagom stabilitetsmarginal för tyngdpunktens läge framför NP.
    Litteratur och tips från olika forum ger olika värde på säkerhetsmarginalen. Jag börjar med 25% av MAC framför NP. Måste ordna så att det går lätt att flytta batteriet.

    Sen borde jag tänka på vad som händer när ankan går på nosen ner i konstgräset --- jag kanske skall sätta en dörrstopp i stället för nosmotorn vid maiden

    Lars

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ser ut som du använde min favoritsida för CoG-beräkning
    http://adamone.rchomepage.com/cg_canard.htm. Den har alltid fungerat för mig
    fredrik

  9. #9

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Freddan!

    Det känns som att läsa i facit. Jag gjorde beräkningarna manuellt igår genom att rita och mäta som på min bild. Min bakgrundslitteratur är tidningsartiklar av Andy Lennon på 1990-talet.

    Nutida åsikter som man läser på nätet om Static Margin varierar. Jag kallar det "stabilitetsmarginal" och vi får se efter provflygningen vad som kan vara lagom för just denna modell (eller vad som inte var bra).

    Vingprofilerna och anfallsvinklarna har betydelse för om ankan flyger stabilt. Intressant är förstås vid vilken landningshastighet nosvingen stallar eller vid vilken låg anfallsvinkel den inte bär längre (zero lift). Jag tror jag skall montera en anknäbb som skydd för nosen i st. f. en dörrstopp...

    Tack för länken till Canard Center of Gravity Calculator!
    Lars

  10. #10

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Bygget av FSW-ankan fortsatte

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nästan färdig.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	66,5 KB 
Id:	56719
    Det mesta har kommit på plats och motorerna är provkörda. De är på 10 gram vardera och har KV 2900. Med propellrar 5x3 känns det som att kärran vill gå rakt upp.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	El-installation.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	68,6 KB 
Id:	56720
    Mycket pyssel med elinstallationen. Den bakre ESC driver svansmotorn samt mottagare och servon. Den främre ESC driver bara nosmotorn.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Nosvinge alfa.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	56721
    En närbild visar att nosvingens framkant ligger i ett lodrätt spår i kroppens sidor. Här är framkanten uppallad med två 3x3 mm lister som ligger tvärs kroppen. Vid behov kan jag sänka framkanten och lägga en eller två lister upptill i spåret. Servot styrs av sändarens flap-spak och jag har mixat lite höjdroder till detta servo.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Färdig 177g.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	56724
    Så är då Ankan äntligen färdig. Vågen visar 177 gram när batteriet 2S 350 mAh ligger i. Huvudvingen har 10 dm2 yta och nosvingen har 2,5 dm2 yta.

    Spännande med provflygning på lördag trots att det är ett litet projekt.

    Lars

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Söt liten pryl!
    Och snyggt byggt.
    Nu hoppas vi att TP ligger rätt och att den flyger som den ska...
    Retroholic!

  12. #12

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Söt liten pryl!
    Och snyggt byggt.
    Nu hoppas vi att TP ligger rätt och att den flyger som den ska...
    Tack Thomas!

    Jag skrev "Med propellrar 5x3 känns det som att kärran vill gå rakt upp" och det gjorde den!

    Den höjdrodermix som jag hade lagt in i sändaren, från elevon till nosvingeklaff fungerade inte igår så jag kunde bara styra klaffen i 3 lägen med en 3-läges vippa på sändaren. Idag har jag kollat upp sändaren och det visade sig att denna höjdrodermix kan kopplas i och ur med sidrodrets dual-rate-vippa. Vilken bra funktion eftersom Ankan inte har nå't sidroder. Den vippan sitter i ett hörn så jag hade väl kommit åt den men inte brytt mig eftersom jag inte hade en tanke på nå't sidroder...

    Nå, provflyga ville jag så jag ställde nosvingeklaffen i mellanläget. Peter från Jönköping kastade perfekt och jag hade 1/2 gas pådrag. Ankan flög rakt och flackt(c:a –10 grader) tills den hade fått upp farten då den steg raskt mot taket. Min hjärna var inte tränad på att fälla fram vippan och PuPu närmade sig taket. I stället för att gasa på (och slå i taket) så drog vänsterhanden av gasen --- inte en chans för ankan att styra sig ur en stall. Rakt ned i konstgräset utan att kantra åt någon sida, så nosvingen klarade sig. Jag kände mig glad över att tro mig förstå vad som hade hänt. Limmade fast lösa delar och köpte varm korv...

    Försökte igen när limmet hade torkat efter lunchen. Peter kastade perfekt igen och Ankan gjorde samma manöver innan jag hann reagera - en superstall. Behändigt med låg vikt och UHU-Por, små skador och lätt att laga.

    Känner mig säker på att nosvingens anfallsvinkel var för hög. TP låg ju långt fram och Ankan gick bra i starten med normal startkänsla vid låg fart. Möjligen är nosvingen för stor men den måste ju bära vid låg fart också. Annars dyker kärran när man skall landa. Inför nästa provflygning, som blir utan tak, så måste jag se till att höjdroderspaken påverkar nosvingeklaffen ordentligt.

    Sen borde jag uppgradera "flight controllern" också men det är en annan historia. Två missar - inkoppling av höjdrodermix och se till att hålla styrfart om Ankan påbörjar en superstall igen. Man borde köra lite Pylon Racing för att träna upp reflexerna...

    Nu har jag lagt undan denna lilla söta pryl och tagit fram grövre saker i hobbyverksta'n.
    Lars

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tomas, du som gillar udda maskiner. Såg något spännande och kom och tänka på dig, kanske något spännande att sätta tänderna i?

    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jo du, DET vore väl en utmaning!
    Framförallt kabin-glasen.....

    https://www.youtube.com/watch?v=k02mrROc77A
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •