Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Bygger 1000 hexa

  1. #1

    Standard Bygger 1000 hexa

    Har flugit mycket med min lättviktsquad med Rctimer 5010/360- motorer och 17" propellrar och tänker nu bygga en hexa med samma motor/propellercombo. Vill kunna lyfta lite mer vikt och quaden är ansträngd när jag kör med gimbal o Sony A5100 samt 8000-batteri.
    Det skall fortfarande vara lättviktsstuk. På quaden har jag 10mm cf-rör och på denna har jag gått upp till 14mm.

    Jag har ett 16000-batteri 4s som jag kommer använda. På min ritning är armarna 430mm, men jag kommer nog behålla den längden som armarna levereras, 500mm. Ev. kan jag då få plats med 18". FC blir Pixhawk. Har svårt att bestämma mig för vilka escar jag skall använda. Någonstans mellan 16 o 25A blir det nog - men vilken tillverkare?
    Ramen sågas ut i 1,5mm kolfiber (på prototypen nedan är det plywood) och det skall vara två plattor. Armarna fästes i alufästen med 2,5mm skruv. Motorerna fästes med 2 alufästen samt en liten kolfiberplatta.
    Har också funderat på att montera motorerna upp-och-ner. Vad tror ni om det?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	42,9 KB 
Id:	54273   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	54274  

  2. #2

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	49,2 KB 
Id:	54293Kolfiber är snyggt!

  3. #3

    Standard

    Ramen (mittplattor + armar) väger 315g. Med motorer, propellrar och motorinfästning väger allt 1191g! Mer än jag hoppats...
    fc, fpv, escar, någon typ av landningsställ samt lite andra pryttlar skall läggas till detta.
    Quaden väger 980g flygfärdig, men utan batteri förstås.
    Kommer troligen montera motorerna upp&ner samt dra kablaget inne i rören och kablarna måste förlängas ca10cm.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	54307  

  4. #4

    Standard

    Motorer o escar är monterade. En våning för fc o annat är tillfälligt gjord i plexiglas. Hittade en hängampel för 30kr på Jula och den blev en dome. Nu väntar jag på Pixhawken.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	27,6 KB 
Id:	54414   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	82,2 KB 
Id:	54413   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	54412  

  5. #5

    Standard

    Då var maiden avklarad! Eftersom jag inte hade tålamod att vänta på Pixhawken så stoppade jag i en gammal APM. Det blev bara kortare turer i luften i trädgården, och förutom att den driver åt vänster så känns det bra. 1610g utan batteri och 2900g med 16000mAh. 20A escarna blir ljumna efter några minuter - något att bekymra sig över?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	99,2 KB 
Id:	54493   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	121,7 KB 
Id:	54494  

  6. #6

    Standard

    Pixhawken är installerad och allt är monterat utom videoswitch och osd. Fick inte dessa två att fungera så tills vidare kör jag utan dom. Den väger 1860g nu. Testflög 20 min idag i frisk vind och det funkar bra. Huven fungerar lite som en resonanslåda och det blir lite konstigt ljud. Skall prova att limma fast lite skumgummi på insidan.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	171 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	54603  

  7. #7

    Standard

    Flög 30 minuter med 8000mAh idag. Larmet på 3,4V. Skall testa med 16000 imorgon. Lite nervös i korrigeringarna så pid behöver justeras lite. Läste någonstans att det inte är lämpligt att göra autotune med stora kärror, men att det ev skulle komma en ny firmware som skulle fixa detta.

  8. #8
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hej

    Vad är syftet Bertone ? bevisa långa flygtider eller flyga långt FPV ? Vill inte vara elak på något sätt utan är bara intresserad ?personligen kan jag förstå utmaningen att bygga med långa flygtider men ser inte praktiskt nytta med det, åtminstone för min del räcker 15 minuter väldigt långt i Foto/ film sammanhang
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  9. #9

    Standard

    En hexa i denna storlek bygger man väl för att lyfta tunga laster, typ systemkamera, bättre videokamera, FLIR osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Den är byggd för att lyfta 1kg kamerarig och vara i luften så länge som möjligt. Jag vill testa gränserna för vad utrustningen klara av och det inkluderar flygtid. När jag är ute o flyger är jag i luften betydligt längre än 15 min och det är klart att jag hade kunnat gå ner o byta batteri, men jag föredra att inte göra det.
    Har inget att bevisa, utom möjligtvis för mig själv.
    Nåväl, idag körde jag första gången med 16000 mAh och landade efter 50 minuter och det var bättre än jag trodde. Problemen kom när jag skulle gå upp med kamerariggen. Jag kunde lyfta, men maskinen tappade orken och tillslut kunde jag inte hålla den kvar i luften. Bytte batteri, men fick samma problem. Vet inte varför det beter sig så här, men förmodar att det är escarna.

  11. #11

    Standard

    Stiffe, jag tror att vi använder våra maskiner lite olika. Jag gissar att du går upp med målet att filma/fota ett speciellt objekt och så gör jag också ibland, men oftast glider jag omkring lite planlöst och utforskar omgivningarna och då är det fantastiskt att inte behöva bry sig om flygtid. Sen är det en utmaning att optimera utrustningen och pressa gränserna. En sak jag dock märkt är att det är roligare att köra med lite mindre batteri/vikt och på min quad kommer jag inte använda 16Ah-batteriet längre. Har faktisk funderat på att gå ner en storlek även till denna hexa, framför allt när kameran hänger där.

  12. #12

    Standard

    Fick ju problem med att den inte "orkade" när jag hängde på 1kg kamerarig med Rctimer Opto 20A. Har nu bytt till Turnigy 30A Multistar esc som jag plockade från min pensionerade HAL hexa och nu funkar det. Den känns rappare i responsen och den stod bra i luften - 25 min blev det i hoovring, dvs hälften jfrt med utan kamera. Totalvikten är 4150g. Nu skall det flygas!
    Jag flyger förresten alltid LOS så syftet är inte långväga FPV-missioner och vi är alltid 2 pers. Jag är nog för feg (eller för klok?!) för skicka iväg så mycket pengar, och en så farlig maskin, utan att se den....

  13. #13
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Respekterar dina åsikter hur du vill ha din set up , var bara nyfiken vad ändamålet var , personligen är jag trött i skallen efter 15 min filmande och undrar därför lite när ofta folk/ nybörjare specar vad de vill ha i flygtid 35-40 min är inte ovanligt och gärna 3-4 km räckvidd ???? visst fpv , men precis som du vill jag helst se min maskin LOS inte minst säkerhetsmässigt och jag har oftast ett färdigt mål/plan med mina flygningar
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  14. #14

    Standard

    Har fått för mig att jag vill kunna landa på vatten. Eftersom jag har motorerna på undersidan av armarna kan jag inte montera några flytdon längst ute på armarna. Jag testade med en 65cl petflaska på varje ben, men det blev alldeles för instabilt. Senaste varianten är en 50cm rund cellplastskiva, 3cm tjock. 6 kolfiberrör är fastlimmade i skivan och hexans ben sticks ner i rören. Det är alltså väldigt enkelt att plocka av grejen. Jag har testat allt på vatten och det funkar bra. Klarar en lutning på 20-30 grader innan maskinen välter. Benen är kanske onödigt höga och därmed hamnar cg högt, men det är ju enkelt åtgärdat. Cellplastskivan är på 5,9 liter så jag har nästan 3 liter tillgodo i flytkraft. Jag har testflugit på land och det funkar bra. Tyvärr har det blåst för mkt för att flygtesta på vatten. Jag har köpt en Mobius med uv-hus o tänkte hänga den så att jag kan landa på vattnet o filma snett nedåt, under vatten. Har målat cellplasten mattsvart, efter att jag tog bilden - ser lite snyggare ut.
    Alla idéer är bra utom de riktigt dåliga och vi får väl se var denna hamnar. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	54954

  15. #15

    Standard

    Varför har du motorerna vända nedåt? Spelar det roll för vilken väg trycket sätts på kullager eller nåt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Jag har haft problem med att dessa motorer delar på sig. Numer har dom låsskruv, men tidigare versioner av motorn var bara ihoppressade. För att slippa oroa mig för detta satte jag dom upp-och-ner.

    Idag gjorde jag riktig test på vatten och det gick mycket bra. Inga konstigheter, och det går naturligtvis att manövrera den som en båt, men med stor försiktighet - den dyker lätt med fören om man drar på lite för mkt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	72,3 KB 
Id:	54971

  17. #17

    Standard

    Finns det ingen låsning på axeln? Verkar ju skumt att en tillverkare säljer motorer som ska dra, som inte håller ihop. Är ju som att montera hjul på bilen utan att använda fälgmuttrarna. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    Standard

    Tidigare fanns ingen låsning, nej. Dom hade låsring på undersidan och eftersom jag skruvar propellrarna direkt i motorhuset och inte i axeln så fanns inget som stoppade axeln att glida ut i andra änden. Någon tyckte det var att föredra att ha motorerna upp-o-ner när man belastade dom tungt så jag testade det. Men, som sagt, nu har dom låsning och jag skulle nog kunna ha dom uppåt utan att behöva vara nervös.

  19. #19

    Standard

    Finns förresten en kort film från dagens test: http://youtu.be/GNqbr5b4l6M

  20. #20

    Standard

    Funkar ju bra! Men tur att det är stiltje/spegelblankt. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •