Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Powerbox alternativ

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vire Visa inlägg
    en undran vad är skilnaden på en Powerbox och en vanlig onoff bryttare som följer med en del motagare .och vad tål då en vanlig onoff bryttare ?använder 6V och 6st std servon 7kg .
    I alla år har man ju haft ett batteri med strömbrytare som går in i mottagaren via en servokontakt.

    När servona blev starkare och starkare så brann det helt enkelt upp. Dels den enda servokontakten in på mottagaren, dels kretsbanorna i mottagaren och dels elektronikströmbrytaren.

    Man uppfann nu powerboxen, alltså en mottagare med grova kretskortsbanor, grova kontakter och när man ändå höll på möjlighet till dubbla batterier in.

    Vad saker tål i ström och spänning på ett ungefär går INTE att säga. Det är omöjligt för det är så olika. Dels olika fabrikat och dels olika förutsättningar i modellen, en seglare helt utan luftinsläpp blir varmare än en konstflygare med stora luftintag.
    Senast redigerat av henke2 den 2015-09-04 klockan 08:12.
    Superhero

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    om jag då förstår rätt.en powerbox ger spänning till motagaren på en kabel och på andra kabeln drar jag direkt till allt som slukar spänning ,för att avlasta motagaren . sedan är det en kraftig onoff brytare med olika fineser. eller

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vire Visa inlägg
    om jag då förstår rätt.en powerbox ger spänning till motagaren på en kabel och på andra kabeln drar jag direkt till allt som slukar spänning ,för att avlasta motagaren . sedan är det en kraftig onoff brytare med olika fineser. eller
    Ja precis. Sen bygger tillverkarna på med mer och mer saker. Jeti som jag använder har tex radiostyrd on/off switch, du slår på din modell från sändaren, både drivack och radio. Inbyggt gyro osv... (tror inte den med gyro är släppt än).

    Men jag tycker som sagt det är overkill i nästan alla applikationer.

    Jag är säker på att andra tillverkare har saker som är minst lika bra som Jeti ;-) men just jeti känner jag till så tar det som exempel. Espritmodel har lagt ut jättemånga videos om alla möjliga olika uppkopplingar på youtube, är man intresserad så kan man lära sig en del där.

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •