Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Powerbox alternativ

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Powerbox alternativ

    Tjo

    Har en stor kärra med 10 servon jag funderar lite på hur jag ska lösa strömförsörjningen till. Jag vill helst slippa ha en powerbox med 2 accar då det är ont om plats, undrar om det finns någon enklare lösning som väger och är mindre än en powerbox?
    Ska främst köra från 2S lipo...


    //Sebbe

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vad är det för kärra?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Och vad är det för servon...
    Jag vart i alla fall förvånad över att tex en Emcotec DPSI Dual inte klarar så mycket ström som jag trodde. Men det får duga. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Det är en Dornier 335, är mest MKS HV servon runt om samt några hitec, vill bara vara på den säkra sidan!
    Bobbyking verkar ha en intressant lösning som bara ger strömmen direct till servona utan spänningsomvandling och massa microproccesorer inblandade: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...co_Green_.html

    Funderar på en sådan även om jag inte är ett stort fan av turnigy som man pillar isär och kontrollerar lödningarna på samt provflyger i annan kärra innan användning.


    //Sebbe

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Antar att det är en ESM du har och för mig så går powerbox bort direkt i en sån,finns ingen som helst anledning att ha det i en slik som jag ser det..
    Den där funkar utmärkt med standardservon
    Sätt servosladdarna i mottagaren,en vanlig Futaba fixar mer ström än servokablarna klarar ,och flyg.
    KISS fungerar utmärkt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    KISS fungerar utmärkt!
    En alldeles utmärkt metod som numera tillämpas lite för sällan känns det som...
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Då kör vi på den gamla KISS då! Ett av de första sakerna vi lärde oss på flygskolan vill jag minnas...


    //Sebbe

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Frågan är dock om batterikontakten in klarar strömmen.. Är ju 2x skev/höjd/sida/klaff servon + 3 landställsluckor, 1 noshjulservo och ett till landställsventilen. 13servon in på en liten skiten kontakt som klarar 3amp.. Ev. att jag bara kopplar in roderservorna och matar de andra direct från batteriet..


    //Sebbe

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Antingen så skaffar du en hygglig strömbrytare eller pluggar in den direkt..Det finns ett antal trevliga brytare att skaffa,jag gillar "2 in,2ut" varianten men det är jag det...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag kör också utan powerbox, dock så ser jag den enda servokontakten in i mottagaren som svagaste länken, det löser jag genom att välja en mottagare som har en MPX-kontakt till strömmatningen. Sen kör jag bara med en BEC av god kvalitet och en 2S li-po/li-ion som matar det hela. En EC2 kontakt mellan BEC och acke är nog ett lagom val också om EC3 är för stort.

    Jag kör idag Jeti rakt genom, mottagare, BEC, power-ion batterier och det funkar (också) utmärkt.
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Om mottagaren inte har några lediga kanaler som man kan koppla in extra strömmatning på så går det fint att använda en Y kabel mellan batteriet och ett av servona. Då det blir en extra skarv på kabeln till det servot så skulle jag valt en mindre viktig funktion.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    63
    Klubb
    Shanghai International Flight Club....... MFK Jupiter

    Standard

    Det finns ett bra och prisvärt alternativ i Dualsky VR Pro Duo.
    Inmatning: Ett eller två batterier. 5,3 - 10 Volt.
    Utmatning: Valbart 5V, 6V, 7.4V ut, Max 15A
    Fail Safe brytare med lysdiod som visar batteristatus och ev överbelastning.
    Matar 4 servon direkt från batteriet och ger samtidigt strömförsörjning till mottagaren.
    Storlek: 63mmX32mmX18mm: Vikt: 62g.

    /Mikael

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag kör också utan powerbox, dock så ser jag den enda servokontakten in i mottagaren som svagaste länken, det löser jag genom att välja en mottagare som har en MPX-kontakt till strömmatningen. Sen kör jag bara med en BEC av god kvalitet och en 2S li-po/li-ion som matar det hela. En EC2 kontakt mellan BEC och acke är nog ett lagom val också om EC3 är för stort.

    Jag kör idag Jeti rakt genom, mottagare, BEC, power-ion batterier och det funkar (också) utmärkt.
    Jag vet att jag sticker fram hakan men multiplexkontakter i vibrerande prylar är inte optimalt,man måste låsa dessa annars så kan följande hända:
    Electron Retracts slutar att funka,Ziroli P-38 blir plötsligt strömlös,1:4 Musse likaså,ställ går inte ut på Spitt ,de ggr detta har hänt så har MPX kontakten varit inpluggad i Powerbox eller som i Electrons fall,i styrdosan..
    EDF,Jet eller el är vibrationsfria i jmfr med bensin eller glöd och där avråder jag från detta..
    Har hänt för ofta här och i omgivningen att de skakat loss..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Litet missförstånd Bokis!
    Jeti har mottagare med inbyggd mpx kontakt som också har låsning.

  15. #15

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Och vad är det för servon...
    Jag vart i alla fall förvånad över att tex en Emcotec DPSI Dual inte klarar så mycket ström som jag trodde. Men det får duga. =)
    Jag funderade själv på en Emcotec DPSI Dual 5,9V/7,2V till min 1/4-skala Fw190D9 med 8-9 analoga servon av större storlek + landställ. För att få säkerheten med två batterier, få ut 6,0 V till servona och en bra switch.

    Någon som har erfarenhet av den, bu eller bä?

    http://shop.rc-electronic.com/DPSI-S...r=A11052&p=541

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Det finns ett antal trevliga brytare att skaffa,jag gillar "2 in,2ut" varianten men det är jag det...
    Bokis, vad för brytare syftar du på? Har du någon länk?

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tycker den emcotecbrytaren du länkade till är bra,ofta använd härikring men gillar inte alltför många ampere..
    Det finns också "mekaniska strömbrytare" utan Bec som är helt ok samt powerbox som jag också gillar:
    https://www.powerbox-systems.com/pro...werbox-12.html ,den sistnämnda finns i lite olika varianter vill jag minnas,,
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    en undran vad är skilnaden på en Powerbox och en vanlig onoff bryttare som följer med en del motagare .och vad tål då en vanlig onoff bryttare ?använder 6V och 6st std servon 7kg .

  18. #18
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Powerboxvarianten tar ström från 2 st accar.Pajar ena accen så tar den inte med sig den andra "I döden"-
    den flaggar för att en acce inte är med i leken sen med att dioden på strömbrytaren byter färg.
    Aj lajk!
    De klassiska strömbrytarna är helt OK de flesta,funkar utmärkt i din kärra,det jag inte gillar är de allra
    billigaste av dessa,förklaringen kommer när man öppnar dessa,2 spänn I tillverkningskostnad sätter sina spår!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Powerboxvarianten tar ström från 2 st accar.Pajar ena accen så tar den inte med sig den andra "I döden"-
    den flaggar för att en acce inte är med i leken sen med att dioden på strömbrytaren byter färg.
    Aj lajk!
    De klassiska strömbrytarna är helt OK de flesta,funkar utmärkt i din kärra,det jag inte gillar är de allra
    billigaste av dessa,förklaringen kommer när man öppnar dessa,2 spänn I tillverkningskostnad sätter sina spår!
    okej . hur mycket kan man ta ut Amp och Volt ca på billiga .sådant visste man inte , man lärde sig något nytt idag åkså

  20. #20

    Standard

    Problemet med de billiga är nog att du plötsligt inte får några Amp och Volt alls oavsett hur mycket du belastat dom. Det blir helt enkelt glapp i dom på grund av att dom är dåligt sammansatta. I alla fall har jag varit med om en en och annan sådan strömbrytare.

    Att tänka på är att desto lägre spänning man har desto kinkigare är det med kablar och kontakter och lättare för att bli glappt. Vid samma effektutag (W) behövs kraftigare kablar och kontakter vid låg spänning jämfört med om man har en högre spänning. Jämför sladden till dammsugaren på 1500 w med sladden till en startmotorn på bilen med samma effekt.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •