Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Totalt ny - vart börjar jag?!

  1. #1

    Standard Totalt ny - vart börjar jag?!

    Tjena!

    Helt ny på det här med flyg, men har blivit riktigt intresserad av att börja.

    Jag har lite erfarenhet av mini-helikoptrar och quadcopters, om det nu räknas.

    Jag kollade först på dynams hawk sky v2 i rtf-utförande, men efter att ha kollat runt lite såg jag bix3'an från hobbyking, även den som rtf tänkte jag.

    Tanken är väl att det inte ska va särskilt dyrt att börja nånstans och få in lite grunder. Fastnar jag uppgraderar man sig så småningom till nån kärra med propellern fram till och som går på metanol eller bensin, typ en klassisk cub eller cessna var planen.

    Vad rekommenderar ni inbitna? Vad ska jag börja med? Jag fattar nada när jag börjar läsa lite om allt med servon, sändare, mottagare, batterier och dylikt så jag tycker det är knepigt att sätta ihop nåt själv och jag inbillar mig samtidigt att rtf-kiten typ motorseglare är ett bra sätt för någon helt ny.


    Jag har säkert hundra frågor jag inte kommer på för tillfället, men nånstans får man ju starta!

  2. #2

    Standard

    Bra idé, skaffa en Bix RTF. Perfekt att lära sig grunderna på, lätt att få tag på reservdelar (det kommer att behövas).

    Flyger bra och går att flyga riktigt långsamt, dvs enkelt att landa och tål mycket stryk. Bara att limma ihop med limpistolen och köra igen när nått går sönder. Min har gått helt av flera gånger, ihoplimmad och förstärkt med div löst skräp jag hade hemma, bland annat propellerblad.

    Multiplex Easystar är nog också bra kärra att börja med. Bixen funkar ju även bra som Fpv kärra om du väljer den vägen.


  3. #3

    Standard

    Tack för svar!

    ja, dom verkar tåla en hel del alla dessa elseglare av skumplast!


    vilket kit får man mest av pengarna? Fördelen med bixen är väl den sex-kanalers sändaren. Den kan man ju ha mer nytta va än bara fyra, man klarar ju sig lite längre innan man får smyga iväg några tusen från kontot för frugan för att ha råd me en 10-14-kanalers!

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ett grundtips är att köpa en bra radio på en gång.
    En Spektrum DX6i klarar du dig ett tag på, trots att den modellen numera är till åren. G
    år att få tag i billigt. Till Spektrum finns det dessutom massor av olika billiga mottagare till, samt en bunt BNF-kärror.
    BNF = Bind aNd Fly, dvs kärror med inbyggdmottagare som funkar direkt med en Spektrum-sändare.

    Tror det ligger några ute på säljes både här och på http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp

    En simulator är oxå en bra investering, kostnaden för den sparar du in på att inte behöva köpa så mkt lim att laga med..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av _coffe_ Visa inlägg
    Fördelen med bixen är väl den sex-kanalers sändaren. Den kan man ju ha mer nytta va än bara fyra, man klarar ju sig lite längre innan man får smyga iväg några tusen från kontot för frugan för att ha råd me en 10-14-kanalers!
    Den sändarn, om det är denna som avses, "HK-T6A 6 Channel 2.4ghz Mode 2" i detta kit:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_To_Fly_.html

    har nog varken expo, dual rates eller modellminnen, dessvärre....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Tack!

    Då ska jag absolut satsa på en schysst sändare först, det känns dumt att köpa något jag inte senare kan använda till nåt mer!

    kollat runt lite och den dx6i går ju att hitta för tusenlappen, antagligen lägre om jag söker lite mer och det känns som ett tacksamt pris. Finns det något bra bnf-plan att lära sig på eller ska man köpa någon mottagare samtidigt?

    finns det någon bokstavs-variant som innebär allt utom sändare mottagare?

    om man kollar batterier, vad säger alla bokstäver/siffror? mAh vet ja betydelsen av, men vad innebär det i praktiken? Alltså, hur får man längre flygtid med avseende på batterier, begränsningar? Vad betyder C-talet?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du ett RC-flygfält att flyga från ? Eller tänker du flyga på nån åker eller liknande ? Har du inget riktigt fält så får du kast-starta och landa "på buken" - alltså inte nåt landningsställ på kärran. Fungerar bra med Easystar och dess kopior - t ex Bixler.
    Även FMS har en snarlik kärra i form av Easy Trainer 1280 som du kan finna inom landet - t ex här - http://www.rcleksaker.se/flygplan/ti...ef_lp=prisjakt
    Men håller i grunden med Jocke om att man bör skaffa en hyfsad radio redan från början - i alla fall om man är tämligen övertygad om att fortsätta med denna hobby. Fast dessa nybörjarpaket innehåller ju en radio och man ger ju inte många kronor för den så till en första-kärra kan de ju trots allt fungera.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Bor utanför Halmstad, så har inte så långt in till klubben om det nu skulle vara så att man blir biten av hobbyn

    http://www.hokaklubben.net

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Med ett klubbfält till förfogande så ökar ju antalet plan som kan vara lämpliga eftersom du även kan köpa kärror med landningsställ. Och med hjälp av klubbkompisar så ökar ju också sannolikheten att kärran skall vara i hyfsat skick även efter din första flygtur... Och innan du börjar handla så besök gärna klubben och kolla vad dom rekommenderar till en nybörjare.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hoppa över sändaren som är med Bix3 RTF. Den är inte kul eller bra.

    En DX6i räcker långt och är myyyyycket bättre. Du kan köpa billiga mottagare från tex LemonRX (RCFlight.se eller direkt från hemsidan)

    Varning för att det finns fake dX6i och ARxxxx mottagare på Aliexpress och eBay!

    Jag tycker Bix flyger bra men den är lite stor och tung, sen är det lite EPA över vissa lösningar som tex passning på propelleraxel och medbringare och den har ingen fällprop mm. Storleken är iofs bra om man vill FPV:a. Stället tar man av på några sekunder. Sporrhjulet är kanske knepigare.

    Jag har själv Easy Star 2, den är betydligt finare gjord, allt sitter ordentligt fast etc etc och flyger lite "tightare" men det kan ju bero på bättre servon med mindre glapp och bättre centrering mm. Men den kostar ju mer. Köper du en Easy Star RR behöver du bara ack och radio så kan du köra.

    HK-grejerna är oftast prisvärda men man får ofta räkna med att instruktioner och dokumentation är bristfälliga eller helt obefintliga och att det kan krävas lite fix före användning.

    Där kan du även titta på AXN Floater Jet. Servona är inte så bra tydligen men HXT900 kostar 25kr styck.

    Köp nån ack som rekommenderas oavsett villet plan du köper, då blir vikten rätt. C-värdet är mest intressant om du skall ta ut höga strömmar vilket du inte lär göra med en nybörjarkärra.

    Du behöver en laddare också.

    Jag editerade in en bild där du ser storleksskillnad på Bix3 och EZ2
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	163,0 KB 
Id:	54308  
    Senast redigerat av KristofferR den 2015-09-02 klockan 01:02. Anledning: Bild på
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Den sändarn, om det är denna som avses, "HK-T6A 6 Channel 2.4ghz Mode 2" i detta kit:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_To_Fly_.html

    har nog varken expo, dual rates eller modellminnen, dessvärre....
    Fast radion är ju samtidigt så billig att den är prisvärd. Den duger säkert till att flyga runt Bixen med och till Bixen behöver du varken Dr eller expo. Chansen är att det blir krasch direkt, vänta på reservdelar, flyga igen och man ger upp efter några flygningar, vanligt scenario.

    Är det så att man fastnar och vill fortsätta så är det ingen som vill flyga med DX6 ändå utan byter till något dyrare och man har lagt pengar i sjön på en dyr nybörjarradio. Hittar man begagnat är det ju dock en bra lösning om den är till bra pris.

    Så köp billigt, flyg en säsong och känn innan vad du vill ha och lägg pengarna i nästa steg!

    Annat RTF paket med Easystar: http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2193

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Lite om Hk-sändaren, "min erfarenhet" från en kompis som börjat RC-flyga med BIX rtf.
    Han har kört 1:8 track i många år så inte precis bortkommen på RC.

    Går ej att ändra inställningar utan en PC
    Svårt att begripa hur den funkar tex range check (inga instruktioner )
    Batteriluckan ramlar av och med den följer batterierna, lagom kul när man flyger
    Regelbundna glitchar, vet ej exakt vad det är men planet "hoppar till" i höjdled regelbundet. Kanske brownout.

    Jag kan egentligen inte tycka att den är prisvärd när den inte funkar, han har redan bytt ut den till ett annat märke efter 3-4 månader.

    Lägger man sen till dåligt centrerande servon blir det struligt för nybörjaren, nåt vingservo (han hade fyra) krånglade lite så planet ville skeva hela tiden och sånt är rejält svårt att hantera för en ovan pilot.

    RTF-sändaren i MPX är smidig, den enda nackdelen med den är att den har små enkla gimbals.

    Jag är osäker på hur mycket som beror på pilot/plan/servon/prop/ställ/motor etc men jag flyger lika länge på en ack med min EZ som han gör med två med BIX.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag länkade till ett nybörjar-paket från FMS tidigare i tråden och jag har sett en nybörjare i klubben med just den kärran och för ca: 1400 kr inkl en ack tror jag knappast att man kan få tag i nåt mera prisvärt - i alla fall inte i Sverige. Har dock inte provflugit den själv men för att ta de första stegen in i vår härliga hobby tror jag absolut att den kan fungera. Sen kanske jag inte heller är den störste beundraren av DX6i men det är trots allt rätt många som använder den sändaren även efter att dom flugit nåt år. Sen finns ju efterföljaren DX6 som väl har bättre programvara och telemetri liksom DX7S (som nu har en efterföljare i nya DX7). Men för de första lärospånen fungerar säkert ett paket a'la FMS-paketet eller motsvarande från andra tillverkare. Även Multiplex har ju nybörjarpaket med sin allra simplaste sändare (ser ut som en spelkontroll) men även den fungerar utmärkt även om det inte är nåt som man använder i andra kärror när man blir mera varm i kläderna. Har en klubbkompis som började sin RC-bana med just den sändaren i paketet med en MPX Funman (som så småningom fick flottörer och flögs på sjön) och det paketet har gett honom väldigt mycket flygnöje för pengarna. Och den används fortfarande men mest för sjöflyg men har man ett RC-fält att flyga ifrån så tycker jag att Funman också är ett utmärkt nybörjar-plan - http://www.autopartner.se/flygplan/m...lex-funman-rtf
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Funman RTF som McRegor länkar till är mycket prisvärd trainer. Allt är med och manualerna är fantastiska.

    Dessutom flyger man planet i MPX egna simulator som är gratis i bas-utförande.

    Jag köpte Funman i våras när jag återvände till RC efter tio års uppehåll. Det jag uppgraderade efterhand var laddare och radio. Det räckte ett bra tag. Dessutom är den plättlätt att uppgradera till skevroder, två servon och lite länkar är allt som krävs. Dock måste man ge akt på differential så utslagen blir olika upp/ned.

    Här på filmen kör jag runt i hård vind med den. Finns även en EasyStar video på min kanal.
    http://youtu.be/Ui5OeZtIaqA
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  15. #15

    Standard

    Hur funkar den funman att flyga för en novis som jag? Det är väl en nackdel när jag kraschar och motorn sitter där fram. Hur kommer det sig att de där "vanliga" modellerna oftast är,lite billigare än elseglarna?

    Hur står sig sändaren i kitet som erolwi länkade till? Såg att det är en sju kanalers både sändare och mottagare som jag gissar är något som man kan leva på länge? Jag har som sagt fantastiskt lite erfarenhet av den här djungeln

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skulle tro att sändaren från RC Flight ungefär matchar Spektrum DX6i kvalitetsmässigt men den fungerar ju inte med BnF-kärror som vanligen är Spektrum-kompatibla.
    En viktig sak när man väljer sändarfabrikat är hur dyra mottagarna är när man sen skall köpa flera. Wfly-mottagarna tycker jag är lite dyra i Sverige men något billigare på Ebay - typ runt 200 kr för en 7-kanalare - http://www.ebay.com/itm/WFLY-2-4G-7-...-/150933149500
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    -coffe_ du kan komma till klubben på onsdagskvällar vid kl18-19(om vädret är bra) så dår du prova på gratis skolflygning och lära dig lite.
    Vi har väldigt många trevliga medlemmar som hjälper till med vad som helst i princip. Hörde dock att det kanske är lite kö vid skolflygningen just nu för det har dykt upp en hel del nya medlemmar som vill lära sig under sensommaren.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    -coffe_ du kan komma till klubben på onsdagskvällar vid kl18-19(om vädret är bra) så dår du prova på gratis skolflygning och lära dig lite.
    Vi har väldigt många trevliga medlemmar som hjälper till med vad som helst i princip. Hörde dock att det kanske är lite kö vid skolflygningen just nu för det har dykt upp en hel del nya medlemmar som vill lära sig under sensommaren.

    Kul!! Tack för inbjudan Kör ni året runt när vädret tillåter eller hur funkar det? Behöver jag eget plan eller det är bara att dyka upp så får man prova på något?

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Nej, vi har inomhus säsong som börjar nån gång i oktober tror jag och håller på genom hela mars har jag för mig. Då flyger vi på söndagkvällarna 18-21 i andersbergsskolans idrottshall eller i arenahallen när vi har tider där.
    Vi brukar flyga crackwings en hel del vi som gillar action. Kan faktiskt rekomendera dem som nybörjarplan för de är otroligt hållbara och funkar bra att flyga både inne och ute.
    Enda nackdelen är väl att de inte är RTF. Man måste lära sig lite om hur man monterar ihop alla delarna. Men vi kan säkert ordna en byggstund å hjälpa dig bygga ihop en om du vill.
    Jag själv lärde mig flyga plan med en sådan mestadels för två år sedan. Även om den e väldigt basic, inte som ett helt plan med sidoroder och sånt så lär man sig snabbt att navigera den i luften.

    Crack Wing


    Från en kväll i andersbergsskolans idrottshall.(typ, folkrace i luften)


    Kan köpas:
    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3853 (obs! köp extra propellrar och batterier)

    Edit: glömde svara på dina andra frågor. om skolflyget. Dt flygs med klubbens egna flygplan med lärare-elev dubbelkommando så det är inget du behöver tänka på.
    Senast redigerat av Zallisen den 2015-09-03 klockan 11:40.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tips till Hökaklubben (och andra) - testa att flyga inomhus-pylon. Går bra med vanliga inomhus-kärror och det ni behöver är ett par höga flaggor eller nåt liknande som kan användas som pyloner. Sen kör ni 4--5 st åt gången (annars blir det mycket maskinkross) och vi flyger 5-varvs heat. Har varit mycket uppskattat de 3 säsonger vi flugit detta lite mera organiserat (nåja...organiserat kaos kan det bli ibland).
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •