Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nybörjar-batterisäkerhet?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Nybörjar-batterisäkerhet?

    Kraschar sedan en månad en Hubsan Sky Hawk (dvs mer monteringstid än flygtid, även om det börjar lossna ). Med kom en liten 450 mAh LiPo som beter sig lite knäppt.

    Sky Hawken har batterivarnare, har även två Gens 800 mAh, där planet skriker när spänningen gått ner till 2.8V per cell. Men för 450:ian så säger den inget, utan allt dör. När jag mäter med spänningsmätaren, så förblir denna "svart", dvs ingen info på skärmen.

    Om jag laddar 450:ian i 1-2 min så säger mätaren att jag har 3.7V per cell. Laddaren borde inte ha lyckats dra upp laddningen på 1-2 min, men batteriet betedde sig som dött. Frågan är, är batteriet sjukt på något sätt och bör kasseras eller är det något annat?

    För övrigt, då det här, i andra fora och på Flitetest.com är att batteriesäkerhet är ett så ständigt återkommande problem, slutade det med att jag gjorde mig en batteri-"bunker" (för lägenhet, har ingen trädgård) av en kakburk i plåt, en plåtkruka, ett par värmeunderlägg i skiffer och marmor samt sand. Lade en skiffersida i botten av kakburken, ställde krukan på den och fyllde sand upp till ca 1.5 cm under kanten på krukan. Limmade fast sanden med vitlim (sanden suger upp så det blir fast) och med en liten skiffer-bit vid sidan av krukan för laddaren (en Hubsan 2C laddare). Batteritet ligger i krukan på ett par skiffer bitar och allt täcks av marmor-underlägget. På toppen, plåtlocket och en brandvarnare. Hindrar inte brand, men massan bör göra att jag hinner slänga ut den på balkongen. Och när den inte används, så kan ingen klaga på teknik i köket

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LiPo-bunker.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	54310

    Är kanske att gå lite långt, men som nybörjare utan erfarenhet av LiPo, alla kommentarer man ser ......

    Mvh

  2. #2

    Standard

    Jag tycker att det låter som om du kör dina batterier till för låg spänning. Det finns väldigt lite kapacitet kvar i batteriet vid 2.8v. Att ladda upp ett batteri till 3.7v går mycket snabbt det motsvarar kanske 15-25% laddning. Jag försöker undvika att gå lägre än 3.7v obelastat på mina batterier.

  3. #3

    Standard

    Att du får en cell spänning på 2,8V är skadligt lågt för dina batterier, batteri varnaren verkar inte göra rätt.
    Går du under 3.3V/cell kan du få permanenta skador på batteriet, det är troligen orsaken till att ditt 450 mAh batteri inte mår så bra.
    Har du ingen timer i radion kan du ta telefonen eller en äggklocka och flyga t.e.x 5 minuter och sen mäta spänning, ligger du runt 3.72V är batteriet tomt, ligger du uppå 3,8V kan du lägga på 1-2 minuter på flygtiden och mäta igen.
    / Jonas

  4. #4

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar för svaren. Får se om det går att programmera om varnaren till 3.3V och 450:ian verkar klar för batteriholken. Vad är max-laddning för en 800mAh? 4.2V per cell?

  5. #5

    Standard

    Ja, ett fulladdat batteri är 4.20V / cell.

    /Jonas

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    En sista reflektion rörande detta ämne, hade ett dött kamerabatteri, ett Sony FW-50, som de har i flera av sina kameror.

    Höljet angav att det var ett Li-ion på 7.4V 1080mAh 8.0Wh med måtten 44x32x18 mm, så jag öppnade plasthöljet och där satt en 2C packe med laddningselektronik. Dvs. det går inte att överladda eller dra ur för mycket. Såg även att NCR18650B, jag skrivit om i ett annat inlägg, har liknande styrelektronik inbyggd.

    Lite konstigt att LiPo-batterierna inte har det samma "försäkring". NCR18650B är i princip ett förvuxet AA-batteri, så det handlar om mycket små och billiga styrenheter i förhållande till batteripriserna. Mitt äldsta Sony-batteri har drivit min kamera över 200 laddcykler över 4 år och levererar fortfarande 350 st 30 sekunders bildtagningar (astrofoto) per laddning. Nästan så jag funderar på att köpa ett och pröva som batteri till mitt plan.

  7. #7

    Standard

    Ackar som används inom hobbybyggen som allt detta är som vi håller på med så handlar det oftast (99,9%) om vanliga cellpaket.

    När det börjar bli kompletta paket som är mer riktade till den som inte bryr sig eller bara vill använda, som tex DJI Phantom, så har deras ackar elektronik som sköter och har koll på acken eftersom användaren inte behöver kunna ha koll på vad denne gör eller kan. Det kostar mer och det väger mer.

    En 5000mAh 3S-ack till en Phantom ligger på ca 1100-1500 kr och köper man ett vanligt LiPo-cellpaket (5000mAh 3S) så kostar det väl bara några hundringar o uppåt några stycken.

    En Sony-kamera sliter inte så hårt på acken eftersom en Sony-kamera inte drar så mycket ström som tex en RC-multicopter, RC-heli eller RC-flyg gör. Jag har själv en Sony-kamera med Sony-batteri som är 6 år gammalt. Kameran gick sönder, men acken är bra än. Har filmat hundratals filmer med den.

    LiIon klarar väl inte samma strömurtag som ett LiPo, så räkna med problem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar för svaren, klarade upp en del,

    Dock, om man ser på vad NCR18650-batterierna med elektronik kostade, sådan elektronik på LiPos borde kosta minimalt. Ca 10-20 kr extra på ett 2C 800mAh och rädda många nybörjare från att sabba sina batterier, så som jag gjorde.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •