Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Back to the Seventies....

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Back to the Seventies....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0232.jpg 
Visningar:	425 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	54330
    Retroholic!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enspakare - det var grejor det...
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Thomas,
    Är det din Heathkit radio?
    Funkar den eller håller du på att göra den funktionsduglig - kanske med en 2.4 GHz modul?

    Jag kommer ihåg på 1970-talet när det var en del som flög med enspakare, kommer speciellt ihåg en från Karlstad som flög en EK-logictrol super pro 7 kanalare i enspaksutförande, och planet var en Bumlingliknande gul F3A kärra som hette Moxie II (med endast ett noshjul och pianotrådstöttor i vingspetsarna) med Webra Speed och Minivox pipa vilket var högsta mode vid denna tid. Såg rätt coolt ut när han stod och flög med sändaren så där fint vilande i ena handen med några fingrar på sidan av sändaren med bl a trottle reglaget och hela andra handen på den stora spaken med skev-höjd och vridbara övre delen på spaken som var sidoroderreglaget. Och den långa 27 MHz antennen inte att förglömma, jag saknar nästan de långa antennerna, på 2.4Ghz radio är den så fjuttig eller till och med inbyggd och "osynlig" på en del sändare numera.

    Dessa enspaks-sändare dog ut, lite oklart varför. Men kul du har en och kan visa hur det var förr.

    /Bo

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tycker också det ser ut som en "Heatskit"-radio, Bo...
    Dessa var dock rätt ovanliga i de klubbar där jag flög men 1-spakare fanns ju från främst de amerikanska radio-tillverkarna - typ Kraft, Proline och EK. Möjligen också från våra svenska tillverkare Micronic och "Berglund" men där sviker minnet lite...
    Ger kraftiga nostalgi-vibbar men ändå inget jag egentligen saknar för jag föredrar nog 2-spakarna trots allt.
    Roger

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, 'bem', det är en Heathkit 8 kanals sändare, från början med 27 MHz och dubbla kristaller i sändaren. Ett litet vred på skalet ställde om mellan sändarfrekvenserna. Rena lyxsändaren, verkar det som!
    Jag fick tag på en komplett anläggning begagnad för ett bra tag sedan, men någon klåpare hade varit inne och pillat i elektroniken, så den fungerade inte.
    Men sen fick jag kontakt med Ingmar Svensson i Mönsterås, och han tog sig an utmaningen att operera in en 2,4GHz 'FrSky-hackmodul', så nu funkar den alldeles utmärkt!
    Som synes på bilden så tänkte jag ha den i en 'Falcon Senior', "bara för att", kan det bli mer retro??
    Lång-antennen är kvar bara för syns skull, nu kompletterad med ett flöte och en krok! M.a.o. ett metspö......
    Retroholic!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Ja Ingmar Svensson är nog skicklig med såna konverteringsjobb, han var en gång i tiden serviceman på EK radiostyrningar i Sverige berättade han för mig. Det var väl Borgs Hobby i Linköping som hade agenturen då det begav sig med det fabrikatet här i Sverige. Jag hade en Ek-logictrol super pro 7 kanalare själv på den här tiden dock i tvåspaksutförande (har den kvar än) och sulade runt med mina Mach 1 och Curare F3A maskiner styrande med denna radio.
    Åh, en Falcon Senior, så passande till en sådan Heathkit radio du har.
    Det var ju en "riktig" trainer då, likväl som nu om folk bemödade sig bygga en, det finns ju gamla byggsatser än att hitta, speciellt i USA, på Sr Falcon. Och säkert laserskurna shortkit också om man letar lite.
    Vore kul att se en video på planet nån gång när du luftar den framöver.

    /Bo

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jahapp!
    Då har man flugit enspakare. En annorlunda känsla....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0257.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	97,8 KB 
Id:	54652

    Sen la trottelservot av....
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jahapp!
    Då har man flugit enspakare. En annorlunda känsla....
    Sen la trottelservot av....
    Hej,
    Superkul att du vågade dig upp med planet och radion. Tillbaka till framtiden - 1-pakare, Yes!
    Hur tycker du det kändes att vifta runt med den stora spaken?
    Det fanns många toppflygare i F3A konstflyg,,speciellt i USA, på 1970-talet som använde 1-spaksradio, ofta av fabrikatet Proline som var radiostyrningarnas Rolls-Royce på den tiden, till och med ett strå vassare än Kraft ansåg nog många som annars var en av de stora fabrikaten då. Namn som Rhett Miller med Compensator kärran, Jim Kirkland med Intruder, Mustang-X och Nutcracker osv.
    1-spakare fick väl ingen större spridning här i Sverige men några såg jag allt flyga med dem. Tror det var en kille i F3A som heter Josef Toth som hade en 1-spaks Proline nåt år på 1970-talet. Själv hade jag redan lärt mig på 2-spakradio så det blev att man fortsatte med det. En som jag tror kör 1-spaksradio fortfarande är Pär Lundqvist. Han har skrivit några gånger om fördelarna med 1-spaksradio.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-09-21 klockan 23:02.

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det är nog inte svårare än att hantera en vanlig tvåspaksradio, bara lite annorlunda.
    Första aha-upplevelsen var att taxa/svänga med 'ratten', men det gick bra.

    Nu hann jag inte flyga mer än ett par svängar innan trottelservot lämnade in, det blir mer till helgen.
    Egentliga anledningen till att jag har fått igång denna radio är att den s.a.s. sticker ut i mängden.
    Ingen dussinvara precis...
    Senast redigerat av Thomas den 2015-09-22 klockan 10:41.
    Retroholic!

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    19
    Jobb
    redaktör
    Klubb
    Ringsjöbygdens MFK & Eslövs Modellflygklubb

    Standard

    Hej
    Jesper v Segebaden flög sin "Mustfire" med den tidens R.R. Space Control.
    Det var ett par andra i Sverige som köpte den. S.C. var inte digital utan
    som de andra tidiga riggarna analog, men ansågs mycket stabilare.
    Mottagaren och servon var hobbyggda till en låda, nästan lika stor som
    en "hushållsask" med tändstickor.
    Jag har ett par enspak Kraft-sändare som jag funderat på att få konverterade
    till 2,4.
    flyger lågt och långsamt, sedan 1961

  11. #11


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag tror Space Control-en fanns i firma Hobbytjänsts katalog i början av 60-talet. Om jag inte minns helt fel var priset 4 000 kr.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kul med nostalgi!
    Frestar lite att försöka få igång min gamla 'TelePilot', 27 MHz, hembyggd i en smörgåslåda!

    Nu är i alla fall trottelservot bytt i Falcon'en, alles klar!
    Retroholic!

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Kul med nostalgi!
    Frestar lite att försöka få igång min gamla 'TelePilot', 27 MHz, hembyggd i en smörgåslåda!
    Batterier känns som största problemet?
    Ett vettigt Lipo med ett par DC-DC-omvandlare till de olika spänningarna till rör och annat skulle nog hjälpa avsevärt.
    Med dagens billiga oscilloscope skulle det inte vara allt för svårt att trimma in sändare - mottagare så att de fungerar optimalt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja, den häringa apparaten är faktiskt transistoriserad! Inga rör, alltså.
    Och jag har inte en aning vad det ska vara för spänning....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •