Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Radiostyrd Örn!

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlägg
    Hej!

    Ganska lättbyggd profilmodell i depron.
    Förebilden är en jaktbulvan som min farbror hade till kråkjakt och för att hålla fåglar borta i sina trädgårdsland på 1970 talet.
    Själv använde jag den 2013 när vi sådde ny gräsmatta och den höll alla hungriga sparvar borta tills fröna hade grott.

    Ritade av den bulvanen och gjorde byggmallar. Jaktbulvaner finns att köpa i jakt och fiske butiker.
    Bifogar några bilder på det färdiga bygget med förlagan före målning.

    Bifogad fil 57539Bifogad fil 57540Bifogad fil 57541Bifogad fil 57542
    Tack för bilderna! Vad kul att du sparat steg för steg sådär så jag förstod processen !!..

    En dag kanske nästa år bygger jag min egen fågel ! Då tänker jag försöka bygga den som en örn för spv så den ev kan termikflyga hjälpligt. Och med motor som ej syns, kanske liten edf eller endast glidare om jag får den lätt nog att bogsera upp och rigid nog att gummistartas!..

    OT
    Tänkte ta hjälp av en airbrush-artist för fågelmönstret...

    Bauhaus har någon dyr foam (för under betongplattor) som är lättare och rigidare samt tätare än depron, kostade 200 per skiva!! (Depronskiva 40kr)

    Fick ej m mig namnet på materialet vet nån här på rak arm vad jag menar ?
    Mvh Gustaf

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    En stor Örn borde kunna bli en högvärdig segelmodell. Så tänker jag också. Men en liten falk är tyvärr ingen seglare Det är faktiskt den enda besvikelsen med den här modellen som glider som en motormodell med motorstopp. Men det gör inget med en riktigt tyst lågvarvig el motor med propeller. EDF i en fågelmodell? Har aldrig någonsin hört en fågel skrika som en EDF fläkt och de vilda fåglarna kommer aldrig att tro att det är en falk med magknip heller.
    Satsa istället på en lågvarvig och TYST propellerdrift.

    Målningen är faktiskt mycket enklare än man kan tro! Jag funderade också på avancerade airbrusch och mönster men det går lika bra med en enkel pensel och penna! Färgen är helmatt och inte känslig för mindre ojämnheter. Kan verkligen rekommendera Warhammers naturfärger som täcker perfekt vid ett tunt och lätt lager.

    https://www.games-workshop.com/en-SE/Citadel-Base

    Falken är målad med brun och svart på ovansidan och ljusgrå på undersidan samt lite orange för näbb och fötter.
    Perfekt för en mindre modell men kanske lite dyrt om man ska måla en 4 meters Örn. För en liten modell är det viktigt med en färg som täcker vid ett tunt lager då färgens vikt blir betydande. Falken lade på sig 13 gram efter målning trots minsta möjliga lager vilket märktes. Sen fjädermönstret! Det ritar du med en sprittuschpenna! Ha en riktig fågel som förebild bara och lite talang som tecknare så blir det bra.

    Så enkel är faktiskt målningen! Det finns dock en sak med tuschpennor och det är att de inte tål CA aktivator. Har lagat falken en gång och fick en överraskning när jag använde CA aktivator och hela mönstret flöt iväg som en grå sörja.
    Bara att tvätta och ta fram pennan igen.

  3. #23
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlägg
    Hej!

    En stor Örn borde kunna bli en högvärdig segelmodell. Så tänker jag också. Men en liten falk är tyvärr ingen seglare Det är faktiskt den enda besvikelsen med den här modellen som glider som en motormodell med motorstopp. Men det gör inget med en riktigt tyst lågvarvig el motor med propeller. EDF i en fågelmodell? Har aldrig någonsin hört en fågel skrika som en EDF fläkt och de vilda fåglarna kommer aldrig att tro att det är en falk med magknip heller.
    Satsa istället på en lågvarvig och TYST propellerdrift.

    Målningen är faktiskt mycket enklare än man kan tro! Jag funderade också på avancerade airbrusch och mönster men det går lika bra med en enkel pensel och penna! Färgen är helmatt och inte känslig för mindre ojämnheter. Kan verkligen rekommendera Warhammers naturfärger som täcker perfekt vid ett tunt och lätt lager.

    https://www.games-workshop.com/en-SE/Citadel-Base

    Falken är målad med brun och svart på ovansidan och ljusgrå på undersidan samt lite orange för näbb och fötter.
    Perfekt för en mindre modell men kanske lite dyrt om man ska måla en 4 meters Örn. För en liten modell är det viktigt med en färg som täcker vid ett tunt lager då färgens vikt blir betydande. Falken lade på sig 13 gram efter målning trots minsta möjliga lager vilket märktes. Sen fjädermönstret! Det ritar du med en sprittuschpenna! Ha en riktig fågel som förebild bara och lite talang som tecknare så blir det bra.

    Så enkel är faktiskt målningen! Det finns dock en sak med tuschpennor och det är att de inte tål CA aktivator. Har lagat falken en gång och fick en överraskning när jag använde CA aktivator och hela mönstret flöt iväg som en grå sörja.
    Bara att tvätta och ta fram pennan igen.
    Hej! Tack för tipset med ca-aktivatorn!!!

    Ja detta verkar som ett ytterliggare projekt jag måste påbörja! När mina segelkärror flyger med fåglar så är de rädda för min fms let13 men min dyrare (och utan en skråma hittills)MPX Heron är de skitarga på och försöker ofta agitera och göra skarpa hotdykningarr för att få bort mig ur termiken!
    Då hade e n segelörn varit bra, med enorma klor som ställ på switch så man kan hota tillbaka om fåglarna bildar pöbel!

    (OT! Igårkväll attackerade ett helt gäng skator en annan skata och försökte ha ihjäl den; tyvärr hann jag ej på med kameran men räddade den från anfallet(fågeln) med min racequad!! De blev SKITRÄDDA när min skrikande 2300kv-350 kom in för anfall

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Nu är falken utprovad och jag har skrotat de vridbara vingarna! Visst svänger den som en fågel men tappar man farten i svängen vingklipper den direkt! Har haft ett antal haverier och byggde om den med sidroderstyrning av den genomskinliga fenan. Nu flyger den mer som en ordinär modell och är betydligt mer manövrerbar utan elaka klippningar.

    Lite bilder på när den flyger finns nu efter gårdagens meeting hos BussyBee där den var träffens mest udda fågel!

    Länk till bilder från nationaldags meeting.

    http://busybeemfk.se/phpgraphy/index...%2F&startpic=0


  5. #25
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Förstår jag rätt? Du kör nu enbart sida/höjd och sida bara genom rodret som en trainer? Varför sätter du inte små skevroder istället? Det kan ju räcka med ett miniservo för båda eller har du tillräckligt med manöverförmåga redan?
    Ser ut som riktig rovfågel på bilderna, skulle vara riktigt kul att göra en rovfågel med longrange-Fpv och förundra en hel massa ornitologer och fågelskådare

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Har nu bara sida höjd och det fungerar utmärkt.
    Problemet har varit att den klipper över någon vinge när man ger skevroder/vrider vingarna vid lutning.
    Falken är lite för tung efter målning och flyger ganska nära Klippgränsen vilket visar sig vid kast start.
    Blir det fel så viker den av i sidled och korrigerar man med vridbara vingar så klipper den! Men nu med sidroder kan den manövreras.

    Bygg gärna fåglar och flyg dem osynligt!

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...881#post409881

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...sportstyrelsen

    Viktigare än vi anar antagligen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •