Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Radiostyrd Örn!

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard Radiostyrd Örn!

    Hej!

    Någon som har erfarenhet av att konstruera och kanske även har en ritning till en högvärdig segelmodell/El seglare som är en bra skala modell av en större rovfågel, förslagsvis en Kungsörn.

    Min tanke är att bygga en högvärdig termik el seglare i storlek ca 3-4 meter med samma prestanda som en vanlig högvärdig el seglare i den storleken men i form av en rovfågel. En högvärdig termik seglare stor nog att bära kamera, gps och kanske även FPV utrustning m.m utan att bli för tung.

    Norrmännen har byggt en sådan Havsörn som verkar vara en utmärkt hang seglare.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=927248
    Det finns en enkel ARF hos hobbyking men den är lite för liten och mer av en leksak.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...otor_KIT_.html

    Antagligen ett utmanande projekt?
    Se gärna ett gammalt MFN.
    http://modellflygnytt.se/gamla/2005/MFN_2005-5.pdf

    Men det kan bli intressant i flera aspekter.

    En sådan modell blir en perfekt fågelskrämma som skulle kunna användas yrkesmässigt för att mota bort fåglar från parker, flygfält, golfbanor m.m
    Alla som testat bekräftar att det fungerar utmärkt.

    En sådan modell vore det optimala spaningsflygplanet, Även för militären.

    En sådan modell kan flygas vart som helst och på vilken höjd som helst!
    OK egentligen inte lagligt men hur ska myndigheterna eller någon annan? skilja en fågel från en annan?
    I praktiken den perfekta modellen för att kunna fortsätta flyga fritt med sunt förnuft som vi alltid har gjort innan drönarna skapade panik och förbjöd oss i alla kontrollzoner och över 120 meter. Fåglar har inget regelverk! Enda regeln är att flyga längre bort än 40 meter från en hagelbössa.

    Någon/några som har testat detta och har erfarenhet av konstruktion av skala modeller av fåglar?
    Kanske vi kan skapa en byggtråd här?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Palle (Messerschmitter) på andra forumet har eller har haft en sån. Väldigt kinkig på tyngdpunkt, värre än en pilformad vinge. Jag skulle tro att du bör ha varierad vingprofil för att undvika dödsspiral. Du ska ha bättre bärighet (tjockare profil) längre ut på vingen.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag har gjort en RC-Örn, en sk "EPP Eagle" efter en artikel i någon RC tidskrift för en del år sedan, bif lite bilder.

    Jag gjorde spv 1,55 m och allt i depronflak i 3 och 6 mm. Den väger med ett 3s 1300mAh acc 600g och har vingytan 50 dm2 så vingbelastningen är bara 12 g/dm2 och den flyger därmed precis som en riktig örn. Man drar upp den på lite höjd med motorkraft och sen segelflyger man i rundor på hög höjd precis som en rovfågel en lång stund innan man åter går upp på höjd.

    Jag byggde vingen i 3 mm depron med en plan undersida (3 mm) och en svagt välvd översida ( 3 mm) där hemligheten var att man limmar klena depronspryglar i vingen och limmar ihop de båda flaken i framkanten med epoxi innan man böjer öveflaketpå plats på spryglarna. Någon vingbalk behövs ej pga den låga vikten och den låga hastigheten.

    Man drar således inte mycket ström och kan därför flyga väldigt länge.

    På nätet finns en hel del om "EPP Eagle".

    En klurighet visade sig vara att stjärtens roder inte funkar som skevroder normalt gör vilket jag trodde först. Det visade sog vid provflygningen att dessa roder då fick omvänd verkan så jag fick revesera för att få till det. Det funkar tydligen så med en kort och lätt stjärt samt låg hastighet att roderna liksom trycker stjärten i sidled istället för att vrida hela planet som skevroder gör.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i Eslövs mfk

    ATTACH=CONFIG]54394[/ATTACH]Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EPP Eagle 3.jpg 
Visningar:	461 
Storlek:	79,2 KB 
Id:	54393Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EPP Eagle 2.jpg 
Visningar:	407 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	54392Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EPP Eagle 1.jpg 
Visningar:	372 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	54391
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EPP Eagle 4.jpg 
Visningar:	506 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	54394  

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej,mycket inspirerande!
    Har länge tänkt på något likande.
    Finns lite om RC-fåglar här och var på nätet.
    Jag funderar på E-lseglare i vit friggor med brunpapp.
    Motorn i nosen med gul "näbbspinner".
    Det vore kul att göra fungerande vingpennor som styr fågeln.
    Hittade en kille som byggt alba-trossar med detta. Jag tänkte köra med V-tail och stabilisering via vingpennorna.
    Bara målningen är ju en rolig utmaning i projektet.

    Se även detta projekt:
    https://www.flickr.com/photos/948273...n/photostream/

    Googla "RC Vulture" för mer träffar/ trådar.

    Hittade länken till han med albatrossar mm:

    http://www.twitt.org/1partdrib.html

    Håll oss uppdaterade.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Stort tack till alla som har svarat!
    Alltid intressant att läsa om andras erfarenheter och tips.

    Nu hade jag tänkt mig något lite större och med bättre prestanda än en 2 meters EPP glider.
    Hobbyking har en sådan som ARF Örn.

    Och jag har nog hittat det i Norge!

    http://www.modellflynytt.no/showthre...bole-steroider

    Håller på att läsa in den här tråden nu och det går utmärkt att bli medlem i det här forumet även för en Svensk.
    Kanske han har en ritning?

    En Örn är en ganska unik modell så den som bygger en har något eget att visa upp på fältet och vid meetings.
    Kanske den kan ge jobb också som fågelskrämma?

    Den här killen har det som företagsidé!
    http://www.wsj.com/articles/SB100014...06541506554802

    Ett nytt område för drönare!

    En väl flygande stor örn som kan bära lite kamera utrustning, GPS, kanske FPV kan användas både som "osynligt" spaningsflygplan och fågelskrämma sen är den ju en unik och rolig modell att visa upp också.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    A-ljud (TV produktioner) / Musiktekniker/ Sound Su
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Hej
    Min bror var ansvarig för ett sådan projekt i Israel.
    Dessa används än idag regelbundet:
    se videon:https://www.youtube.com/watch?v=JeRjt2k4UYk
    Lite bra bilder:http://www.kramery.com/forum/forum_p...532&PID=413299

    Vill du ha kontakt med tillverkaren, hör av dig till mig

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sound Supervisor Visa inlägg
    Hej
    Min bror var ansvarig för ett sådan projekt i Israel.
    Dessa används än idag regelbundet:
    se videon:https://www.youtube.com/watch?v=JeRjt2k4UYk
    Lite bra bilder:http://www.kramery.com/forum/forum_p...532&PID=413299

    Vill du ha kontakt med tillverkaren, hör av dig till mig
    Hej!

    Vilka fina fåglar! Även om jag inte förstod ett ord av texten!
    Det här är en kommersiell tillverkare.

    Finns det ens en möjlighet att kunna få köpa en ritning till en fågel eller är det företagshemlighet?
    Det här är en hobby och jag har inga kommersiella baktankar även om jag nämnt den möjligheten i tråden.
    Jag bygger gärna själv och mitt mål är en fågel som flyger lika bra som en större el-seglare i storlek ca 3-4 meter.
    En fågel som även kan bära kamera, GPS och i framtiden kanske även FPV utrustning.
    Såg att din klubb är MMFK OM? Det står för Mälaröarnas modellflygklubb finns vi bägge sannolikt i Stockholm!

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    A-ljud (TV produktioner) / Musiktekniker/ Sound Su
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hughes Visa inlägg
    Hej!

    Vilka fina fåglar! Även om jag inte förstod ett ord av texten!
    Det här är en kommersiell tillverkare.

    Finns det ens en möjlighet att kunna få köpa en ritning till en fågel eller är det företagshemlighet?
    Det här är en hobby och jag har inga kommersiella baktankar även om jag nämnt den möjligheten i tråden.
    Jag bygger gärna själv och mitt mål är en fågel som flyger lika bra som en större el-seglare i storlek ca 3-4 meter.
    En fågel som även kan bära kamera, GPS och i framtiden kanske även FPV utrustning.
    Såg att din klubb är MMFK OM? Det står för Mälaröarnas modellflygklubb finns vi bägge sannolikt i Stockholm!
    Ja, Vi är båda i Stockholm, "Fågeln" är tillverkad av Glassfiber, dvs kroppen.
    Vingar av EPP täckta med printade plast arc, som finns för vänster/höger vinge.
    Det är ett Spanskt tillverkad fågel. 4S lipo ca 30 min/laddning
    jag kollar med min bror om det finns ritningar till den, återkommer till dig snart.
    Ronny

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Byggde för ett antal år sedan en "örn". Tanken var att göra den så att den skulle se "örnlik" ut på långa avstånd och inte för att se fin ut nära.

    Den har visat sig fungera bra för att få folk att vrida nacken ur led :-D

    Kan ha kvar något som liknar ritningar till den om nån är intresserad men är mest byggd på fri hand.

    Film med lite bilder i slutet: https://www.youtube.com/watch?v=LLDzqsNvUeM

    /Magnus
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Den såg mäktig ut.
    Posta gärna fler bilder om du har och även ritning.
    Med vänlig hälsning

    Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Magnus din Örnie är faktiskt vad jag söker, den ser bra ut och är lagom stor.
    Den borde kunna bära kamera i den kroppen och jag antar att den har ca 30 min flygtid med en 2,2 A 3S ack eller liknande
    Lever han ännu?
    Du kanske till och med vill sälja honom?

    Ritningar vore toppen eller bilder av dem som man kan göra en ritning av.

    Är Örnie ett EPP / Glasfiber bygge eller en träkonstruktion?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Lite mer bilder: http://drupal.fot.nu/modellflyg/ihangaren/eagle/bilder

    Har väl något hopkok av ritningar/skisser/tankar/vingprofiler som den som så önskar kan få..

    Skicka ett PM/mail om nån vill ha dem (på egen risk)

    /Magnus
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    193
    Jobb
    Ja
    Klubb
    MFK Vingarna, Umeå

    Standard

    Örnie är byggd i S200 cellplast och depron. Om har flygit den på ~2-3Ah 3S.. vet inte om jag får ut 30min flygtid på det. Brukar flyga en 10-15 minuter eller så. Är rätt tjock profil vilket gör den lite tung i luften.

    /Magnus
    Mer plast i helisarna! MFK Vingarna, Umeå

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hejsan!

    Det blev en liten Falk till att börja med och den är nu utprovad och godkänd av de vilda fåglarna!
    Enkel elektrisk depronmodell i storlek ca 55 cm i spännvidd som flyger exakt som en fågel då den styrs med rörliga vingar.
    Ganska enkel konstruktion som flyger utmärkt. Har byggmallar så det går bra att bygga fler Falkar. Kan göra en enkel skiss av dessa om någon vill bygga en till?

    Flög den utomhus första gången i perfekt väder för ca 1 vecka sedan i parken här hemma.
    Parken ligger som en dalgång med skog på 2 sidor och vattnet på kortsidan och där finns också en isvak som är full med Gräsänder som vänliga människor matar.

    Det första som hände var att de stackars Gräsänderna fick panik!
    Hela gänget ca 30 st drog på en gång så det blev ett and-moln!

    Sen tog det några minuter innan det började kraxas irriterat i träden på bägge sidor av parken och skatorna stämde snart in också. Men ingen jagade den i luften. Antingen ville de inte eller så såg de att det är en falk och falkar slår ju sitt byte i flykten och lär kunna ta en retande kråka med lätthet så de kanske inte vågar jaga den? Sen var det en farbror som frågade om jag hade tämjt en duvhök!

    SÅ JA Falken fungerar utmärkt! Borde kunna flygas vart som helst och tas för en äkta falk bara man inte visar sig själv med en sändare... Flyger fint gör den också med hela 15-20 minuters flygtid på 1 batteri.
    Men man får ta till lite svängradie med de vridbara vingarna, den är lite svårare att flyga en ett vanligt plan.
    Sen bör man nog inte flyga den i för mycket vind då den kan vara trög svängd i vissa lägen men i svag vind flyger den verkligen som en fågel.

    Roligast var dock den äldre herre som kom och frågade hur jag hade lyckats tämja en duvhök!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2000626.jpg 
Visningar:	382 
Storlek:	84,5 KB 
Id:	57522

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Intressant skapelse!
    Vad menar du med vridbara vingar?
    Är det de yttre vingspetsarna som funkar som skevroder?

    Jag har en liten EPP-fågel med V-stjärt, den funkar som sidoroder, precis som Peder Fyhr beskrev i tidigare inlägg.
    Retroholic!

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Vingarna (skevroder) styrs genom vridning på samma vis som Bleriot flygplanet. Skevroderservot vrider hela vingen vilket ger en fågel liknande sväng utan att fågeln lutar. Höjdrodret är sedvanligt roder i bakkant av stjärten. Genom att vrida hela vingen svänger den exakt som en fågel. Men man får vara försiktig och inte svänga i för låg fart så man inte klipper över yttervingen! Men det är en vanesak. Sen behövs lite fart för god roderverkan. Det är inte rekommendabelt att stänga av motorn helt och glida ned då farten blir så låg att det kan vara svårt att svänga. Men inget av detta är ett problem bara man är influgen på Falken. Den flyger mycket bra och är lika lättflugen som en mycket lättflugen nybörjarmodell bara man tar hänsyn till dess egenskaper. Vridbara vingar är ju inte direkt normalt på flygplan idag! Fördelen är sväng utan lutning som en fågel.
    Sen har jag faktiskt undvikit V stjärt då många säger sig haft problem med det. Blir det V-Tail med skevroder/höjdroder eller sidoroder eller mitt emellan? Valde därför styrning med vridbara vingar och vanligt höjdroder (som är extremt känsligt) och en så osynlig fena i genomskinlig plast som möjligt

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej Igen!

    Tog en bild som visar vingstyrningen.
    Även om allt är fågelmålat så ser du nog servot och pianotrådarna som vrider vingens vinkling och styr vridningen av vingen. Konstruktionen är identisk med Bleriot från 1907.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2000629.jpg 
Visningar:	368 
Storlek:	129,0 KB 
Id:	57523

  18. #18
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Detta var bland det häftigaste jag sett nånsin! Sett tubvideor med örnar fast då m skev på halva vingen och horisontella stjärtfjödrar som höjd och spv på ca 5m , den såg mäktig ut! Dock svårt m logistik m så stora fåglar
    Den du har byggt här vill jag vara duktig nog att bygga (måla) då just reaktioner bland fåglar är väldigt skoj och den andra kategorin fågellikt är ju "orthocopters"(?) Där vingarna flaxar frenetiskt och ger fram/upp-driv samtidigt och det ser ut som en fågel som ätit LSD och har ett ep-anfall samtidigt. Glidration på dessa brukar vara ca noll.

    Var detta svårt att bygga? Varifrån hämtade du inspiration till själva fågelmönstret då det ser snyggt ut! Gott utförande i helhet skulle gärna se video på den flygandes!

    PS, tips? försök måla proppen Gul! Och balansera om efteråt ! Skulle se mer fågellikt ut spec med en foldingpropp, kör du 3bladigt lär du komma undan med mindre diameter och än mer stealthad propeller! DS

  19. #19

    Standard

    Låt proppen vara svart (eller ljusgrå APC), då syns inte propellern så bra utan den mer färgglada näbben syns, så ser det mer verklighetstroget ut. :-)

    Torderande vingar (inte vridbara) så har även min Dare Wright Flyer. Ska väl knaka lite. ;-)

    Det viktiga är väl att färgen är matt så den inte blänker.

    Kul med lite udda byggen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    41
    Jobb
    Videotekniker
    Klubb
    Tullinge modellflygare, Hässelby MFK, Vallentuna Aviatörförening

    Standard

    Hej!

    Ganska lättbyggd profilmodell i depron.
    Förebilden är en jaktbulvan som min farbror hade till kråkjakt och för att hålla fåglar borta i sina trädgårdsland på 1970 talet.
    Själv använde jag den 2013 när vi sådde ny gräsmatta och den höll alla hungriga sparvar borta tills fröna hade grott.

    Ritade av den bulvanen och gjorde byggmallar. Jaktbulvaner finns att köpa i jakt och fiske butiker.
    Bifogar några bilder på det färdiga bygget med förlagan före målning.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2000470.jpg 
Visningar:	363 
Storlek:	58,3 KB 
Id:	57539Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2000472.jpg 
Visningar:	354 
Storlek:	47,9 KB 
Id:	57540Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2000474.jpg 
Visningar:	398 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	57541Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2000477.jpg 
Visningar:	319 
Storlek:	58,7 KB 
Id:	57542

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •