Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lite funderingar runt första jetkärran

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Cool Lite funderingar runt första jetkärran

    Dax att hoppa in i jet träsket snart.
    Kommer köpa en komplett kärra -motagare.

    Grejen är att den flyger på 12 kanaler just nu.
    Själv flyger jag just nu med en Hitec Aurora 9, Tanken är att införskaffa en jeti radio i vinter. Antingen 16 eller den 14 kanaliga.
    Beroende på vad som är det bästa valet mellan dom.

    Nu till mina riktiga fråga. Kan man införskaffa någon typ av powerbox som delar upp skeven, höjdroder samt klaffar från en kanal in på varje roder par till två kanaler ut? Typ, en kanal för skeven in sen delar den till höger samt vänster skev. Lika på klaffar och höjd för att spara in några kanaler.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Johansson Visa inlägg
    Dax att hoppa in i jet träsket snart.
    Kommer köpa en komplett kärra -motagare.
    Häftigt! Tänk på att många pratar bra men bygger katastrofalt illa, så inspektera noga, även under skalet!

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Johansson Visa inlägg
    Tanken är att införskaffa en jeti radio i vinter. Antingen 16 eller den 14 kanaliga.
    Beroende på vad som är det bästa valet mellan dom.
    Bra val tycker jag som flyger Jeti själv. 16 kanaler går åt fort när man börjar med landställsluckor, rök, belysning osv... Så 16kanaleren(minst) röstar jag för.

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Johansson Visa inlägg
    Nu till mina riktiga fråga. Kan man införskaffa någon typ av powerbox som delar upp skeven, höjdroder samt klaffar från en kanal in på varje roder par till två kanaler ut? Typ, en kanal för skeven in sen delar den till höger samt vänster skev. Lika på klaffar och höjd för att spara in några kanaler.
    Det finns, men är det inte bättre att köpa kärran nu i höst, sändaren i vinter och se över allt under vintern, sen på det till våren med ny sändare och nyservad jetkärra? 16 kanaler bör du klara dig på om du inte väljer något med en väldig massa funktioner.

    Då behöver du i bara en R18 mottagare, en 2D BEC. Enkelt som tusan.

    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...EC-2D-Plus-EX/

    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...Duplex-R18-EX/
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Det är ju så klart det bästa alternativet, så allt är tipp topp till våren. Men lite otålig är man ju så klart, rycker lite i radio fingrarna redan nu.

    Med lite tur kan jag få tag på en falcon 120 med, å då flytta över motorn från den kompletta flyget till falconet och flyga med den på hitec radion och till våren flytta tillbaka motorn till det kompletta flyget och flyga med jeti radio nästa sommar.

    Men då är det 16 kanalaren jag ska satsa på helt enkelt. Borde kunna klara sig bra och vara förberedd för kommande jetkärror med. Antar att jag kommer sitta fast i jet träsket när man väl har börjat flyga jet.

    Tack för tipsen. Mycket att tänka på när det blir dax för jet

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Hej Jörgen.
    Jag har suttit i Jetträsket sedan DF-tiden för 20 år sedan och det här är vad jag har kommit fram till för min del, take it or leave it.. Jag har hunnit med Futaba, Graupner, Graupner/Weatronic och nu har jag gått över till Jeti. Jag är väldigt nöjd med min Jeti DC-16 och min kompis är lika nöjd med sin Jeti DS-16. Jag kan verkligen rekommendera det systemet för jet. Jetkärror blir komplexa och kanalerna går åt som smör i solsken. Jeti kommer dessutom snart med en 24 kanal sändare och det snackas om att det kanske kommer uppdateringar till 16-kanalrna med fler kanaler men ingen vet ännu.
    Själv kör jag med 12 kanalers mottagare, Graupner DES 707 servon runt om som har metallkuggar och är mycket prisvärda. Jag har flugit en del utan dubbla batterier och det funkar bra men jag kommer nog mer och mer att gå över till spänningsregulatorer med ingång för dubbla batterier och köra LiFe batterier. Huvudsaken är att man använder bra grejer och inte tar för mycket genvägar av ekonomiska skäl.
    När det gäller att bygga själv eller att köpa begagnat så är det ju en smaksak. Det finns gott om begagnade jetprojekt med väldigt lite flygtid ute i stugorna och då och då kommer något upp till försäljning. Jag skulle rekommendera dig att hålla utkik efter en begagnad Boomerang Sprint och akta dig för mindre, tunga skalakärror. En begagnad CARF Eurosport är heller aldrig fel även om jag har lyckats med att krascha en. Lycka till!

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Jag kan väl också tillägga att jag tycker att jag har användning av telemetrifunktionen i Jetin. Dels är det ett enkelt sätt att hålla reda på alla ackar i flygplanet, mottagarack och motorack som jag kan kolla före start. Dels har jag full koll på motorstarten via en Xicoy modul som lirar med Jeti. Sen har jag faktiskt fartmätare också med en röst som kontinuerligt läser "true air speed" (TAS). Den har jag dock inte riktigt vant mig vid att dra nytta av ännu. Sen efter en flygdag så går jag igenom alla dataloggar från flygningarna och kan kolla om det har varit några problem med antenner, spänningsfall, fail safe eller andra störningar. Det här är helt suveränt i Jetisystemet.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Tackar så hemskt mycket för tipsen. Det blir en jeti 16, har läst på en del om den. Mycket smarta funktioner verkar den ha. Går just nu igenom en falcon 120 som jag tänka börja flyga på. I vinter så ska jag även gå igenom jurassicen som jag köpte komplett med en p80 i.
    Den är extremt nogrant byggd, men ska få lite annan färg på sig.
    Blir nog en rolig vinter det här ����

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •