Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Log från Jeti Telemetri

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Log från Jeti Telemetri

    Vi kör på jetforumet eftersom det är en jet.

    Visar en logg från telemetrin som min Jeti DS16 har. Jag har i detta fallet kompletterat med en adapter så att turbinens data loggas och sänds ner till sändaren för real time siffror, samt en MSPEED - pitotrör som mäter hastighet och temperatur.

    Noterar att min Jeti SBEC håller en spänning mellan 5.87-5.92volt, detta trots att modellen har 13 servon + LED belysning + elektriska ställ + elektrisk framkantklaff med linjära motorer aaa massa krafs. Jag känner mig nöjd med de siffrorna. Vet inte vad ni andra säger.

    Även kul att se EGT under en flygning. Jag kan med lätthet få ett larm så fort EGT sår under ett visst värde som varnar för motorstopp - innan jag hinner märka det på modellen.

    Som en parantes så hade jag ingen aning om att ALLA mina flygningar jag någonsin gjort med sändaren är loggade. Skall rota lite och jämföra olika BEC varianter tex.



    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  2. #2
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Itressant! Misstänker att det är en Lambert t35!
    Vad är det för modell? fabrikat, storlek, mm?
    Storlek på batteriet?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Itressant! Storlek på batteriet?
    Jag har börjat köra Jeti rakt genom, även batterierna, Power-ion. Jag har inte gillat li-ion innan men nu har den kommit ikapp riktigt bra. En 2S 2600mAh som väger 100gram. De kan dessutom laddas antingen som li-po eller li-ion. I li-po läge ger de 2450mAh ner till 6volt och i li-ion läge ca 10% mindre enligt min laddare. Det stämmer dessutom väl mot urladdningsdatan på Jetis hemsida.

    Nu till det riktigt finurliga! Notera att man kan ladda ur cellerna till 2.5volt/cell. Det innebär att när mitt larm på sändaren varnar vid 5.8volt så har jag alltså ett par hundra mAh kvar som gott och väl räcker för att landa.



    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Misstänker att det är en Lambert t35!
    Vad är det för modell? fabrikat, storlek, mm?
    Det är en Freewing T45 Goshawk, den är från fabrik en 90mm EDF med 1238mm vingspann. Den väger i mitt utförande 3200g torr, med full tank 3850gram. EDF varianten väger 3600gram. Genom att konvertera utan kompromisser så hamnar startvikten som vanligt lite över EDF varianten och landningsvikten lite under. Mycket ritande i CAD när man väljer bort den lätta vägen att bara montera motorn där EDF-aggregatet satt, men det är det lätt värt.

    Här syns hur långt man får fram motorerna, i synnerhet för P20:n är det extremt viktigt.

    Senast redigerat av henke2 den 2015-09-09 klockan 09:00.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jeti hade en hel del Li-Ion batterier:

    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...es/LiIon-Accu/

    I min Futaba 14MZ sändare sitter det Lithium-Ion (Li-Ion) batteri 7,4 volt 2200 mAh. Futaba orgiginal batteri. Funkar bra, dock är 2200 mAh för lite kapacitet till 14MZ egentligen så man får i regel ha två sådana sändarbatterier med sig ut om man skall flyga en hel dag.
    Li-Ion batteri till mottagare tror jag inte jag sett användas så mycket tidigare.

    /Bo

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Jeti hade en hel del Li-Ion batterier:

    http://www.jetimodel.com/en/katalog/...es/LiIon-Accu/

    I min Futaba 14MZ sändare sitter det Lithium-Ion (Li-Ion) batteri 7,4 volt 2200 mAh. Futaba orgiginal batteri. Funkar bra, dock är 2200 mAh för lite kapacitet till 14MZ egentligen så man får i regel ha två sådana sändarbatterier med sig ut om man skall flyga en hel dag.
    Li-Ion batteri till mottagare tror jag inte jag sett användas så mycket tidigare.

    /Bo
    Ja dem har mängder, även lösa celler om man vill löda själv. Har som sagt ratat li-ion då li-po varit så mycket bättre. Dock är det omkastat idag. Vägde två st 2S 1300mAh li-po idag, de vägde 176gram mot då 100g för en 2S power ion på samma kapacitet.

    Ett problem har också varit att få tag i bra celler. Kina i all ära men dåliga 18650celler är dem experter på. Det står gärna 5000mAh på dem men de ger bara 300mAh eller så. Ni som gillar ficklampor känner säkert till Thrustfire och liknande. Funkar bra till lamporna, men ger inte i närheten av specad kapacitet.

    Nåväl vi får se om li-ion eran är här hemma för att stanna. Tesla känner sig ju ganska säkra på vad som gäller map Gigafactory http://www.teslamotors.com/sv_SE/gigafactory
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #6
    Brills avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Kan säga att nya 18sz är överlägsen med batterikapacitet, i nuläget efter 3h så har jag tappat 0,4Volt och indikerar bra drifttimmar och det vid en stor touch färgskärm som ingen annan produkt på marknaden har. Jippi.

    Futaba följer inte utvecklingen, utan leder den.....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •