Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Går det att rädda?

  1. #1
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard Går det att rädda?

    Hej!

    Denna F-15-modell fick sig en nudd vid marken vid en flygning. Nosen tog hela smällen som tur var, men den är ändå inte i ett särskilt flygbart skick. I princip så är hela nosen fram tills kroppen skadad, som ni kan se om ni tittar närmare på bilderna. Noskonen tror jag går att köpa en ny av som reservdel men resten vet jag inte. Funderar antingen på att om jag ska fixa nosen, om det går, eller skrota hela modellen och ta elektroniken. Vad säger ni?






  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Allt går att fixa till om du har orken Kanske inte blir lika vackert som nytt, ja om du inte lägger tid på det också.
    Testa att doppa eller hälla kokande vatten över nosen, så kan den räta ut sig. Kommer bli stora "bubblor", men dem är bara att släta ut med t.ex. en sked. Gå sedan igång med spackel, färg , lite som klipp och klistra

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard

    År inte det enklaste att bara slipa till en ny nos i tex blåfoam? Gör i en höger och en vänsterdel, tacklimma på den avsågade kroppen så du kan ta loss det igen och holka ur om det nu behövs. Limma fast ordenligt och måla. Verkar rätt lindrigt tycker jag. Jonas

  4. #4
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Har funderat på att skära bort allt det skadade och sen göra en ny nos. Det skulle nog gå med lite jobb men jag är tveksam på om det ens är värt jobbet. Får se vad jag gör. Bara jag vill så går det nog att rädda. Kanske provat det där med kokande vatten först.

  5. #5

    Standard

    Jag brukar köra med ånga-metoden, funkar kanon. Man tar en elektrisk vattenkokare och när vattnet börjar koka håller man de deformerade delarna i ångan som strömmar ut vid pipen (vanligtvis) på lagom avstånd, det gäller att prova sig fram.
    När kokaren slår ifrån startar man den igen bara, tills man är klar. Eventuell gropig yta slätar man ut efteråt.

    De flesta foamkärror med kompressionsskador rätar ut sig jättebra, blir som nya (nästan)

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".
    Du menar "landningar"
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9
    FyoDiscos avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    108
    Klubb
    Uppsala Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Undrar om jag sett något plan typ el-jet i skum som inte har lite deformerad nos efter någon eller ett par "starter".
    Haha kan tänka mig det. Men till mitt försvar så skedde inte denna olycka vid starten utan under flygningen. Fast om det är så mycket bättre vet jag inte.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Bästa sättet att hålla nosen någorlunda skyddad är att ha TP tillräckligt långt bak.
    Inte ens det hjälper alltid.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •